Дневни лист: Директор Федералне порезне управе Мидхат Арифовић у интервјуу за Дневни лист говори о главним разлозима и предностима примјене новог Закона о порезу на доходак те истиче како се ради о социјалном порезу који ће увести реда у несређени порезни сустав у Федерацији и у коначници омогућити да богатији плаћају више. Осврнуо се и на проблематику неуплаћивања доприноса, као и борбу против нелегалног провођења игара на срећу у којој је Порезна управа потпуно осамљена.

Можете ли представити разлоге увођења Закона о порезу на доходак и какве он предности доноси? Је ли оправдано мишљење како се ради о новим наметима?

– Циљ је био донијети закон који ће у Федерацији бити једнак за све. Имали смо федерални Закон о порезу на плаћу који је прописивао стопу од 5 посто, без обзира на висину плаће и број дјеце или уздржаваних чланова. Радник је плаћао порез без обзира је ли му плаћа била 400 или 5 тисућа марака, што није било у реду. Овим се законом на јединствен начин опорезују приходи, те се укидају жупанијски порези, јер смо имали ситуацију да примјерице грађанин из СБЖ-а или ЗХЖ-а није плаћао порез, иако је могао остварити приход од 100 тисућа марака, док је грађанин друге жупаније то морао учинити. То је било накарадно, јер су и стопе и основице биле различите. Дакле грађани су били у неједнаком положају, а треба казати да се овим законом укида и досадашњи порез на добит за господарственике који је већином износио око 30 посто. Иако је наш циљ био доношење јединственог закона на разини БиХ, очито је да међународна заједница због политичких разлога у овом тренутку не може осигурати. Циљ је овог опорезивања да плаћају богати и они који имају висока примања. Много се говори о социјалној карти и питању богатих и сиромашних, но моје је размишљање како је вријеме да се државна разина позабави увођењем различитих стопа ПДВ-а. Наиме, грађани приликом куповине производа плаћају порез, без обзира на већину плаће. Је ли то поштено? Грађани практично трпе због могућности неких злоупораба повлаштених стопа, али је мислим да је дошло вријеме за увођење нижих и ослобађајућих стопа за основне животне намирнице. Када је у питању нови Закон о порезу на доходак водило се рачуна о социјалним категоријама. Не кажем да је то сто посто исправно и праведно и треба радити на томе, можда и мијењати дијелове, али мислим да на државној разини није поштено да они с малим примањима купују производе с већ урачунатим порезима. Вријеме је да се образложи због чега се не уводи диференцирана стопа ПДВ-а.

Очекујете ли проблеме око примјене новог закона, што је раније забиљежено у РС-у, те размишља ли се о одгоди?

– Нема одгоде! Ми смо успјели одгодити примјену закона већ једном како би се боље припремили, јер се ради о врло комплексном закону који садржи велики број података. Овдје треба казати да се због приватних података ради о врло осјетљивом подручју те велику пажњу треба посветити чувању података.

Примјетан је каос у тумачењу ставки новог закона. Због чега је то тако?

– Управо радимо на едукацији и желимо понудити одговоре на питања око којих још има дилема. Нажалост с кампањом се кренуло касно и она није била у довољној мјери учинковита, али је и сам правилник стигао доста касно. На овај начин желимо упознати грађане на њихову обвезу, која укључује попуњавање захтјева за издавање порезне картице с точним подацима о издржаваним члановима обитељи на која има право на умањење порезне основице. Такођер треба прикупити документацију као доказ за умањивање основице те сва његова обвеза тиме престаје. Остало је на послодавцу. Према процјени Министарства финанција више од 60 посто запослених, након кориштених олакшица и одбитака уопће неће имати обвезу плаћања пореза. Треба казати како обвезник не може користити картицу за два радна мјеста, али бих и нагласио да и у сијечњу обвезници могу доставити своју документацију. Жао ми је гужви, али мислим да је већина већ овај посао завршила. Такођер смо примијетили и да велики број менаџмента компанија тражи документацију која није потребна, што је изазвало збуњеност код радника. Када је у питању старост докумената наравно да родни листови могу бити старији од шест мјесеци, али када су у питању други документи као што је потврда о школовању, па логично је да не можете донијети потврду стару пет година. Исто вриједи и за кућну листу.

Очекују ли се злопорабе због неточних података?

Запосленик и послодавац знају да морају доставити точне податке, јер постоје санкције за оне који тако не поступају. Вјеројатно ће се десити да ће запосленици, како би умањили порезну основицу, приказати као члана уже обитељи и родитеље или дјецу с којима не живе, или пак уносе неке друге криве податке. Примјерице могуће је да прикажу како чланови домаћинства имају примања мања од 300 марака мјесечно, како би остварили олакшице. Сви запосленици који уносе такве податке поред новчаних казни и прекршајних санкција, сносе и казнену одговорност према Закону о казненом поступку.