Независне новине: БАЊАЛУКА – Нови аутомобили, произведени у Европској унији, знатно ће појефтинити већ за који мјесец, као један од највидљивијих ефеката приближавања европским интеграцијама, у тренутку док скора либерализација царинског режима распламсава наде увозника у буђење успаваног ауто-тржишта.

Потписивање Споразума о стабилизацији и придруживању, који ће пратити постепено укидање царине на све производе "made in ЕУ", укључујући и аутомобиле, према оцјенама аналитичара, могло би довести до бума домаћег ауто-тржишта, које биљежи сталан, али ипак спор раст, али и државу истовремено ускратити за милионе марака од царинских прихода.

Према привременом споразуму с ЕУ, садашња царинска стопа од 16 одсто у случају нових аутомобила биће преполовљена чим ССП ступи на снагу (код трговине ступа на снагу одмах, прије ратификације у земљама ЕУ), док ће царински режим бити у потпуности укинут од 1. јануара наредне године. Иста правила биће примјењивана у случају увоза нових аутобуса и камиона.

То, практично, значи да ће нови аутомобил ниже класе, с основном цијеном од око 20.000 марака, са свим трошковима, рачунајући и ПДВ, умјесто досадашњих 27.000, од Нове године коштати 23.400 КМ.

Истовремено, споразум с ЕУ предвиђа знатно спорије укидање царина на "половњаке", пошто ће послије потписивања ССП-а царина бити смањена тек за 10 одсто, да би се постепеним смањивањем (сваке године по 20 одсто "надоље" у потпуности укинула након пет година.

Милан Јоковић, директор и власник бањалучког "ICM Trade-a", једног од дилера "Volkswagen-a", очекује пад продаје аутомобила у овом и сљедећем мјесецу, јер већина купаца чека на укидање царина.

Губе на царини, добијају на ПДВ-у

Према пројекцијама Управе за индиректно опорезивање, укидање царина на производе из ЕУ држави ће само у овој години ускратити 115 до 120 милиона марака, али још нема процјена о томе колико ће на то утицати укидање царина на аутомобиле.

Богдан Новаковић, помоћник директора УИО, задужен за царинску политику, каже да ће се овај недостатак компензовати кроз повећање акциза (већ најављено у случају цигарета), али и виших прихода од ПДВ-а, пошто ће либерализација царинског режима, извјесно, довести до повећаног увоза из ЕУ.

"Ипак, вјерујем да ће држава, као што је случај са државама у региону, увести трошарине или неке друге дажбине како би компензовала губитак настао укидањем царина. У сваком случају, укидање царина је добро пошто ће се цијене већине произвођача из ЕУ изравнати с онима који већ сада уживају бесцарински статус, као што је случај с неким произвођачима који имају своје фабрике у Турској", рекао је Јоковић.

Ипак, он очекује да ће се прави ефекти, односно знатно повећање броја продатих аутомобила на домаћем тржишту, осјетити тек сљедеће године, када ће доћи до потпуне либерализације царинског режима.

Мирко Герх, директор "Ауто-медиа групе", истиче да половично укидање царина долази у прилично незгодно вријеме, пошто се управо у јулу пазари највећи број аутомобила, пред одласке на годишње одморе. За разлику од продаваца, он, ипак, очекује ће се продаја повећати, пошто царина данас знатно учествује у "надзиђивању" цијене новог аутомобила.

"Укидање царина знатно ће утицати на продајне билансе појединих произвођача, пошто ће царине и даље бити задржане за произвођаче ван ЕУ, Јапанце и Корејце поготово. Такође, вјероватно ће доћи до помјерања биланси појединих произвођача, који су били ослобођени царина, због тога што су неке моделе склапали у БиХ", сматра Герх.

Током прошле године домаће ауто-тржиште конзумирало је 18.000 нових аутомобила, највећим дијелом са подручја ЕУ. То је знатно више него протеклих година, али и даље далеко мање од неких комшија, попут Хрватске, гдје се годишње прода и по 80.000 нових аутомобила. Упркос томе што аналитичари очекују пад продаје током овог и сљедећег мјесеца, процјене су да би ова година, и са половичним укидањем царина, могла донијети рекордни продајни биланс.