Nezavisne novine: BANJALUKA – Novi automobili, proizvedeni u Evropskoj uniji, znatno će pojeftiniti već za koji mjesec, kao jedan od najvidljivijih efekata približavanja evropskim integracijama, u trenutku dok skora liberalizacija carinskog režima rasplamsava nade uvoznika u buđenje uspavanog auto-tržišta.

Potpisivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, koji će pratiti postepeno ukidanje carine na sve proizvode "made in EU", uključujući i automobile, prema ocjenama analitičara, moglo bi dovesti do buma domaćeg auto-tržišta, koje bilježi stalan, ali ipak spor rast, ali i državu istovremeno uskratiti za milione maraka od carinskih prihoda.

Prema privremenom sporazumu s EU, sadašnja carinska stopa od 16 odsto u slučaju novih automobila biće prepolovljena čim SSP stupi na snagu (kod trgovine stupa na snagu odmah, prije ratifikacije u zemljama EU), dok će carinski režim biti u potpunosti ukinut od 1. januara naredne godine. Ista pravila biće primjenjivana u slučaju uvoza novih autobusa i kamiona.

To, praktično, znači da će novi automobil niže klase, s osnovnom cijenom od oko 20.000 maraka, sa svim troškovima, računajući i PDV, umjesto dosadašnjih 27.000, od Nove godine koštati 23.400 KM.

Istovremeno, sporazum s EU predviđa znatno sporije ukidanje carina na "polovnjake", pošto će poslije potpisivanja SSP-a carina biti smanjena tek za 10 odsto, da bi se postepenim smanjivanjem (svake godine po 20 odsto "nadolje") u potpunosti ukinula nakon pet godina.

Milan Joković, direktor i vlasnik banjalučkog "ICM Tradea", jednog od dilera "Folksvagena", očekuje pad prodaje automobila u ovom i sljedećem mjesecu, jer većina kupaca čeka na ukidanje carina.

Gube na carini, dobijaju na PDV-u

Prema projekcijama Uprave za indirektno oporezivanje, ukidanje carina na proizvode iz EU državi će samo u ovoj godini uskratiti 115 do 120 miliona maraka, ali još nema procjena o tome koliko će na to uticati ukidanje carina na automobile.

Bogdan Novaković, pomoćnik direktora UIO, zadužen za carinsku politiku, kaže da će se ovaj nedostatak kompenzovati kroz povećanje akciza (već najavljeno u slučaju cigareta), ali i viših prihoda od PDV-a, pošto će liberalizacija carinskog režima, izvjesno, dovesti do povećanog uvoza iz EU.

 

"Ipak, vjerujem da će država, kao što je slučaj sa državama u regionu, uvesti trošarine ili neke druge dažbine kako bi kompenzovala gubitak nastao ukidanjem carina. U svakom slučaju, ukidanje carina je dobro pošto će se cijene većine proizvođača iz EU izravnati s onima koji već sada uživaju bescarinski status, kao što je slučaj s nekim proizvođačima koji imaju svoje fabrike u Turskoj", rekao je Joković.

Ipak, on očekuje da će se pravi efekti, odnosno znatno povećanje broja prodatih automobila na domaćem tržištu, osjetiti tek sljedeće godine, kada će doći do potpune liberalizacije carinskog režima.

Mirko Gerh, direktor "Auto-media grupe", ističe da polovično ukidanje carina dolazi u prilično nezgodno vrijeme, pošto se upravo u julu pazari najveći broj automobila, pred odlaske na godišnje odmore. Za razliku od prodavaca, on, ipak, očekuje će se prodaja povećati, pošto carina danas znatno učestvuje u "nadziđivanju" cijene novog automobila.

"Ukidanje carina znatno će uticati na prodajne bilanse pojedinih proizvođača, pošto će carine i dalje biti zadržane za proizvođače van EU, Japance i Korejce pogotovo. Takođe, vjerovatno će doći do pomjeranja bilansi pojedinih proizvođača, koji su bili oslobođeni carina, zbog toga što su neke modele sklapali u BiH", smatra Gerh.

Tokom prošle godine domaće auto-tržište konzumiralo je 18.000 novih automobila, najvećim dijelom sa područja EU. To je znatno više nego proteklih godina, ali i dalje daleko manje od nekih komšija, poput Hrvatske, gdje se godišnje proda i po 80.000 novih automobila. Uprkos tome što analitičari očekuju pad prodaje tokom ovog i sljedećeg mjeseca, procjene su da bi ova godina, i sa polovičnim ukidanjem carina, mogla donijeti rekordni prodajni bilans.