Права, дужности и правни интереси свих субјеката регулисани су у материјално правним прописима који се остварују конкретизацијом у управно правним односима. Та конкретизација или остварење права дужности и правних интереса остварује се у управном поступку који регулише надлежност, облик и ред спољних радњи као и форме аката који се доносе у вези и као посљедица тих радњи.

Пише проф. др. Ферид Отајагић, замјеник државног координатора за реформу јавне управе, о управном поступку

Управни поступци имају двије врсте и то општи и посебни управни поступци са опште важећим правилом супсидијарне примјене општег управног поступка.

Дужност поступања по закону у управном поступку имају: органи управе одређене политичко-територијалне јединице, други државни органи и привредна друштва, установе и друга правна лица, удружења грађана као и организације односно институције са јавним овлаштењима.

Начела управног поступка представљају срж или основ свих других прописа који поближе разрађују материју управног процеса. Тиме се кроз систем управно процесног права отклањају противрјечности и попуњавају евентуалне законске празнине.

“Стратегија реформе јавне управе у Босни и Херцеговини“ управни поступак третира као кључни аспект Реформе која унапређује квалитет јавних услуга а питање управног одлучивања поставља као централно питање у реформи јавне управе.

Начело законитости рада односно функционисања јавне управе и начело законитости у управном поступку захтјева да се правни прописи примјењују на законит начин, извршењем у конкретним случајевима.

Због тога стратегија реформе јавне управе у Босни и Херцеговини инсистира на реформама које ће ојачати управно одлучивање као кључну компоненту интеракције између управе и грађана, те управно одлучивање учинити функционалним, поузданим, ефикасним, транспарентним и одговорним средством једне модерне јавне управе усмјерене ка грађанима које опслужује и за које је боље оспособљена да би постала чланом Европског управног простора.

Поред тога, уредно функционисање система управног одлучивања доприноси смањењу самовоље, бирократије у обављању јавних послова те обезбјеђује учинковитост, ефикасност и предвидивост јавне управе у пружању услуга друштву.

У контексту управног поступка и управног одлучивања у оквиру Канцеларије координатора за реформу јавне управе Босне и Херцеговине спроведен је пројекат “Програм за побољшање квалитета управног одлучивања у Босни и Херцеговини” којим је извршена системска анализа стања управих поступака и управног одлучивања и дате одређене препоруке у погледу побољшања квалитета управног одлучивања у Босни и Херцеговини, те усклађивања са стандардима, управног одлучивања у земаљама Европске уније.

У процесу реформе јавне управе у Босни и Херцеговини усвојен је “Стратешки оквир за реформу јавне управе у Босни и Херцеговини 2018-2022” који анализира постигнућа претходне стратегије и оцјене стања јавне управе у Босни и Херцеговини, излаже научене лекције у проведби “Стратегије реформе јавне управе 2006-2014” и један од операционално кључних стратешких циљева третира и предвиђа пружање услуга у јавној управи на свим нивоима у Босни и Херцеговини.

Коначан циљ реформе јавне управе у Босни и Херцеговини је владавина закона односно владавина права у раду и понашању јавне управе посебно у управном одлучивању у коме субјекти остварују субјективна права и дужности.

У том контексту нужно је споменути поступак управно судске заштите тј. као могућност вођења управног спора након завршетка управног поступка било пред редовним судовима како је у Босни и Херцеговини, и то путем управних одјељења или посебних управних судова, као што је ситуација у Нјемачкој, Шведској па и сусједној Републици Хрватској.

Системском и детаљном анализом управно судске заштите могло би се доћи до одређених резултата који би нужно показали да је и у том сегменту потребно провести радикалне реформе у смислу успоставе неког од европских модела судске заштите странака у управном спору.

Из свега произилази да примјена материјално правних прописа се врши кроз процес управног поступања које има важну улогу у владавини закона, односно владавини права те успостави правне сигурности у држави Босни и Херцеговини.