Реформа јавне управе у Босни и Херцеговини је сталан и непрекидан процес у који су укључени сви нивои власти. Kао и остатак земље, и у Брчко дистрикту БиХ носе се са изазовима реформи, а од недавно на челу Kанцеларије координатора за реформу јавне управе у Влади Брчко дистрикта БиХ именован је мр. сци. Давор Шолаја.

Тим поводом, Kанцеларија координатора за реформу јавне управе направила је интервју са Давором Шолајом у којем смо разговорили о предстојећим обавезама, циљевима и задацима, као и са изазовима са којима се суочава Брчко дистрикт БиХ.

С обзиром на чињеницу да сте недавно именовани за новог координатора за реформу јавне управе у Брчко дистрикту БиХ, који су први изазови са којима сте се суочили и можете ли навести прве кораке које ћете предузети у области реформе јавне управе у Брчко дистрикту БиХ?

Јавности је познато да Фонд за реформу јавне управе није оперативан од краја 2017. године, тако да се одаје утисак да је све стало или у најмању руку успорило реализацију реформског процеса у БиХ. Разлог ове блокаде би се могао потражити како кроз призму политичког неразумијевања и неусаглашавања тако и због финансијског аспекта. Изазови који су пред нама можда представљају подстрек да једино кроз разговор и разумијевање функционисања сваког појединачног нивоа власти у БиХ можемо заједнички дјеловати и ослободити се политичких притисака, те заједно кренути у реформске процесе у БиХ, с циљем да се омогући испуњење услова за статус кандидата и коначног циља – приступања у ЕУ. У току су завршна усаглашавања „Заједничке платформе“која би успоставила политички и правни оквир сва четири нивоа власти, с циљем спровођења Стратегије за реформу јавне управе као и њених акционих планова. Убијеђен сам да би именовање нових координатора на три управна нивоа требало да унесе нову снагу и енергију, као и жељу да заједнички пловимо у истом смјеру и допринесемо побољшању функционисања јавне управе у БиХ.

Према Вашем мишљењу, које се реформске мјере из Акционог плана за РЈУ Брчко дистрикт БиХ могу брзо имплементирати и постоји ли консензус и политичка воља у Влади Брчко дистрикта БиХ да се започете реформске мјере спроведу?

Када говоримо о реформским мјерама из Акционог плана, морамо сагледати све чињенице и покушати што брже имплементирати оне мјере које не захтијевају пуно времена, као и финансијска средства за реализацију истих. То не значи да треба занемарити остале мјере, које су сложеније и изискују додатни напор и усаглашавања, али и политичку подршку. Потребно је да Влада и институције раде синхронизовано с циљем равномјерне реализације мјера у свим областима које су утврђене Акционим планом. Оно што је извјесно да се може брзо имплементирати су документи који укључују законе, стратегије и друге документе који су идентификовани Акционим планом. Неки од њих су: Закон о државној служби, Закон о јавној управи, Закон о електронском потпису, Стратегија комуникације, Е-плаћање, формирање јединице за интерну ревизију и представљају неке активности које ће у скорије вријеме бити имплементиране. Сигуран сам да заједничким напорима можемо доћи до жељених резултата и испунити обавезе које стоје пред нама.

Да ли су већ одређене институције и органи у Брчко дистрикту БиХ који ће бити носиоци реформе јавне управе за Брчко дистрикт БиХ?

Влада Брчко дистрикта БиХ је на 38. редовној сједници одржаној 8. јуна 2018. године донијела Одлуку о одобравању приједлога Стратешког оквира за реформу јавне управе у БиХ 2018–2022. (број одлуке: 05-000459/16 од 14. 6. 2018. године), као и Акционог плана за реализацију стратегије, са тачно идентификованим носиоцима активности, обавезама по свим областима и финансијским импликацијама за исте.
Као механизам за праћење реализације Акционог плана по појединим сегментима предвиђено је успостављање мониторинга и евалуације, те редовног извјештавања о напретку по одређеним областима.

Према Вашем мишљењу, да ли Брчко дистрикт БиХ има довољан број службеника, средстава и техничку оспособљеност и опремљеност да се „ухвати укоштац” са реформом јавне управе и каква је подршка државе и страних партнера Брчко дистрикту БиХ по питању реформе?

Што се тиче Брчко дистрикта БиХ, сматрам да је сазрело вријеме да се активно ради на имплементацији реформских процеса, кроз имплементацију стратегија које доносе Владе, и да је прошло вријеме чекања да видимо шта ће се дешавати. Ми морамо направити искорак и заједнички радити на успостављању савремене управе која има за циљ задовољство корисника услуга тј. грађана. Наравно да је помоћ страних партнера добродошла и да сваки пројекат који се иницира са њихове стране својеврстан бенефит који треба да препознамо и искористимо на најбољи могући начин. Праксе које стране државе користе можда нису у неким сегментима најбоље рјешење, али сигуран сам да оне могу помоћи да нас усмјере да креирамо најбољи модел за наше сопствене потребе.