Реформа јавне управе није наука. Она је уско повезана са историјским развојем једне земље, административном традицијом и њеним политичким процесом. Свака земља има своје реалности, проблеме и рјешења па тако и не постоји кључ за успјешну реформу јавне управе, али постоје позитивни трендови, стандарди и принципи који се би се требали поштовати. Један од њих је административна сарадња која подразумијева креирање капацитета који ће бити у стању провести законодавство Уније што је у контексту Европске Уније од највећег значаја. Дијалог, консензус и култура преговарања дио су насљеђа Европске Уније, један је од закључака Трећег СИГМА Нетwоркинг семинара које је одржан од 04. до 05. марта 2010. године у Паризу. Семинар је  окупио представнике земаља западног Балкана и Турске који се баве питањима реформе јавне управе, Task manager-e за PAR (Public Administration Reform) у Делегацијама Европске Уније у поменутим земљама, SIGMA еxперте који су укључени у питања реформских процеса земаља, представнике Генералног директората ЕУ за проширење, јединице за институционалну изградњу, те друге уважене предаваче и еxперте.

Најзначајнија искуства проширења ЕУ:

  • реформа државне службе је резултат унутрашњих напора земље
  • политичка идеологија не одређује професионализам државне службе
  • ЕУ условљеност била амбициозна или слаба, помаже реформаторима
  • одрживост реформе у пост-приступном периоду условљена је континуитетом политичких партија
  • пројекти техничке помоћи требали би промовисати реална очекивања
  • „индиректна“ реформа државе службе била би вриједна истраживања, на примјер, кроз секторске реформе покренути реформу државне службе у цјелини омогућавајући тако нови ниво професионализма, развој социјалног дијалога с циљем промоције одрживости реформе и олакшавања њеног провођења, отворена конкуренција и испитивање код запошљавања, стварање стабилне и привлачне државне службе

Један од циљева овог семинара био је стварање прилике за размјену информација и искустава земаља у процесу реформе јавне управе али и прилика за представљање резултата Студије одрживости, дискусију о SIGMA процјенама у 2009. години као и платформа за изношење идеја за унапређење комуникације у процесу РЈУ.

Развој концепта јавне управе који укључује све хоризонталне административне системе, креирање реформе која је производ дугорочних трендова уз јаку политичку подршку те индентификовање најважнијих институција као носиоца реформе представљају стратешке опције за управљање реформом у контексту европских интеграција.

На семинару су такођер изнесени и приједлози за унапређење ПАР комуникације те најављен ПАР састанак Полицy папер који ће садржати приједлоге за унапређење комуникације. Тренинг је оцијењен као средство за размјену информација и представљен је програм PARTS-Public Аdministration Reform Tools for Stakeholders.

Учесници семинара информисани су са досадашњим активностима Регионалне школе за јавну управу те стварању могућности за почетак рада Секретаријата школе у Даниловграду.

SIGMA експерти представили су Студију, објављену у мају 2009. године, о одрживости реформе државне службе у Централној и Источној Европи, пет година послије приступањa Европској Унији.

Студија је указала на неуједначеност резултата:земље су се груписале од оних са средњом/високом усклађеношћу са ЕУ стандардима (Латвија, Литванија, Естонија), до земаља са стагнацијом на веома  ниском нивоу напретка у реформи након приступања (Чешка). Наставак дискусије на тему препорука из овог извјештаја које би требале послужити као примјери за земље Западног Балкана и Турске, најављен је за сљедећи семинар.

Такођер су разматрана и питања одрживе професионализације у будућим земљама чланицама која се сматрају условом за чланство у Европску унију те је акцентирано да су та питања у фокусу надгледања током преговора о приступању. Међутим, студија је такођер показала да се реформа наставља различитим правцем и интензитетом након приступања. На семинару су учествовали представници Уреда координатора за реформу јавне управе.