Независне новине: Иако онлајн куповина туристичких аранжмана у свијету сваке године биљежи сталан раст, у БиХ путем Интернета готово је немогуће резервисати и платити аранжман.

"Велики хендикеп за БиХ је непостојање могућности да се путем Интернета резервише и купи туристички аранжман. У односу на регион на самом смо дну по питању интернет туризма. Свјетски просјек је да се онлајн понудом прода око 40 одсто туристичких аранжмана и све развијеније земље стално унапређују интернет понуду", рекао је Младен Шукало, стручни сарадник Туристичке организације Бањалука.

Он истиче да је интернет продаја аранжмана искључиво на туристичким агенцијама јер су удружења и министарства непрофитне органзиације.

"Држава кроз стимулације и стално потенцирање може допринијети да се профитно оријентисане туристичке агенције посвете онлајн понуди, резервацији и продаји туристичких аранжмана", истакао је Шукало и додао да и сами туристи своју одлуку о дестинацији базирају на Интернету.

Jacминка Антић, директор продаје у туристичкој агенцији "Зептер паспорт", каже да код њих постоји "авио-букинг" али да се аранжман мора платити у агенцији.

"Онлајн продаја сигурно би унаприједила продају туристичких аранжмана и то првенствено из домаће понуде. Људи све више користе Интернет и информишу се, али куповина преко мреже у БиХ није могућа", казала је Антићева.

Она истиче да ће још времена проћи док интернет продаја заживи у БиХ те да је сада једини начин плаћања аранжмана путем кеша или жирално.

Захваљујући онлајн продаји Хрватску је ове године посјетило око 70.000 људи. Холандија око 40 одсто аранжмана прода путем Интернета, Енглеска око 35 одсто, док је просјек на европском нивоу око 30 одсто.

У бх. туристичким агенцијама истичу да је продаја путем букинга много јефтинија јер је класичном понудом немогуће покрити све земље.

"Букинг је са становишта промоције туристичких потенцијала неке земље најјефтинији јер глобално тржиште није могуће покрити на класичан начин продаје", казао је Шукало.

Шемсудин Џеко, предсједник Туристичке организације ФБиХ, каже да је то велики хендикеп туризма БиХ јер је то један од основних параметара који показује колико је нека земља туристички развијена.

"То у БиХ не постоји. Тренутно USAID ради на формирању централног букинга и они то финансирају. Надамо се да ће до краја ове године бити урађен пројекат те да се крајем сљедеће године може очекивати и прва онлајн куповина", каже Џеко.

Туристичка заједница ФБиХ USAID-у пружа подршку у смислу података о смјештајним капацитетима и осталим статистичким подацима.