Независне новине: У БиХ од 89 граничних прелаза, само 12 задовољава минималне техничке и комуникацијске стандарде, казао је Винко Думанчић, директор Државне граничне службе (ДГС).&qуот;Далеко смо од шенгенских стандарда, гранични прелази нису комуникацијски увезани а на већини прелаза припадници полиције и царине раде у контејнерима. Промет конторлишу без настрешница и под ведрим небом што отежава њихов рад&qуот;, навео је Думанчић.Истакао је да је од 12 прелаза колико их задовољава минималне стандарде седам урађено донацијама Европске комисије.Граница БиХ је дуга 1.665 километара и има 89 граничних прелаза, од тога 58 према Хрватској, 19 према Србији и осам према Црној Гори укључујући и четири постојећа аеродрома у Сарајеву, Тузли, Мостару и Бањалуци.Да би гранични прелаз задовољио стандарде ЕУ, требало би да има пријемно-контролни пункт с кабинама за припаднике полиције и царине, терминал са одређеним бројем паркинг мјеста, халу за преглед возила, настрешнице, видео-надзор, магацине за одузету робу, агрегате за властито напајање електричном енергијом, санитарне чворове, улазно-излазне траке и слично.У ДГС-у објашњавају да неке од донација ЕУ за модернизацију граничних прелаза нису искориштене из разлога што на самим граничним прелазима нису ријешени имовинскоправни односи тако да се не зна у чијем је власништву земља око граница што је још само један од проблема.&qуот;Газдовање граничним прелазима је у надлежности Управе за индиректно опорезивање БиХ (УИО) тако да су они ти који би требали рјешавати ове проблеме&qуот;, нагласио је Думанчић и додао да су они својим средствима наткрили и средили пет прелаза.Гранични прелази који задовољавају техничке услове су Клобук, Зупци, Рача, Каракај, Градина-Јасеновац, Шамац, Орашје, Изачић, Хукића брдо-Маљевац.У УИО БиХ су казали да од 53 гранична прелаза гдје су присутне њихове службе на 27 треба радити одређене интервенције док су остали у задовољавајућем стању.&qуот;За 13 је потребно урадити озбиљне интервенције типа приступних трака, одговарајућих објеката итд. Седам их захтијева мање интервенције као што су санитарни чворови док осталих седам захтијева минимална улагања&qуот;, рекао је Ратко Ковачевић, портпарол УИО БиХ, и додао да не зна за стање осталих граничних прелаза јер су ту присутни само припадници ДГС-а.Он сматра да је тешко прецизирати рокове до када би неадекватни гранични прелази могли бити реконструисани јер је посао обиман и захтијева огромна новчана средства.&нбсп;