Независне новине: САРАЈЕВО, БАЊАЛУКА – Примјена нових царинских тарифа у трговини са Европском унијом која је јуче ступила на снагу одвија се без проблема, потврдио је Ратко Ковачевић, портпарол Управе за индиректно опорезивање (УИО) БиХ.

"У склопу припрема које смо претходно обавили, у информациони систем убачене су нове царинске стопе и царињење се од поноћи на свим царинарницама одвија по новом систему", казао је Ковачевић.

Нове царинске стопе важе само за производе поријеклом из ЕУ, а не примјењују се за робу увезену из трећих земаља која се реекспортира у БиХ. Ковачевић је нагласио да на царинарницама јуче није било гужви.

На граничном прелазу Градишка/Босанска Градишка увозници су се јуче задржавали око три сата, а на царинском терминалу и по пет сати. Увозници, међутим, кажу да су та чекања уобичајена, те да до њих није дошло због ступања на снагу Привременог споразума о стабилизацији и придруживању.

Службеници на царинском терминалу су нам потврдили да су почели да примјењују Привремени споразум и да очекују веће гужве, за које су, како кажу, спремни. На граничном прелазу Градишка службеници, међутим, нису упознати с примјеном Привременог споразума.

"Нама то нико није јавио. Обично онај ко треба, задњи сазна", казали су службеници.

Ковачевић је рекао да комплетна царинска служба има информације о ступању на снагу Привременог споразума и о новим царинским стопама.

"Два мјесеца се радило на припреми око примјене Привременог споразума и сви они који раде на царинским испоставама су у потпуности информисани", навео је Ковачевић.

Драго Предић, који из Сиска у БиХ увози битумен, на граничном прелазу у Градишци чекао је јуче од десет часова до 13.30.

"Не вјерујем да ће нама, обичном народу, овај споразум ишта боље донијети", казао је Предић.

Ни Зорану Чајићу, који увози аутомобиле из европских земаља, ступање на снагу Привременог споразума не значи много.

"Нешто су мање царине на увоз, али нам сада траже много више папира и док њих поплаћамо дође нам на исто", истакао је Чајић, додајући да је овај споразум "само додатно закомпликовао ствари".

Увознике, међутим, много више од примјене споразума интересује, када ће се смањити гужве, те када ће на царинском терминалу добити тоалет.

"Ово је ужасно, споро раде. Чекамо на сунцу по пет-шест сати. Свуда у свијету на царини имате и туш, а код нас нема ни WЦ-а", казао је један увозник из Лакташа.

"Први осјетнији ефекти примјене Привременог споразума са Европском унијом могли би се осјетити за петнаестак дана", каже Игор Гавран, пројект-менаџер у Вањскотрговинској комори БиХ.

"Сасвим је сигурно да ће врло брзо као посљедица смањења и укидања царина појефтинити аутомобили, техничка роба и бијела техника, док ће за остало требати времена", каже Гавран. Према његовим ријечима, већина компанија неће одмах снижавати цијене будући да им треба времена да сведу рачуне, али и да потроше залихе које имају у складиштима.

"Ефекти споразума за дио привреде који је добио олакшице укидањем царина на опрему и репроматеријале осјетиће се дугорочно, не прије краја године", наглашава Гавран.

У Министарству вањске трговинске и економских односа БиХ наводе да је држава спремна да успјешно примијени одредбе споразума.

"Једини проблем је што смо преузели много обавеза за рок од пет година, прије свега у домену испуњења стандарда", казао је Драгиша Мекић, помоћник министра вањске трговине и економских односа. Најављује да ће Вијеће министара формирати заједнички комитет, састављен од представника државе и ентитета, те Европске комисије, који ће бити задужен за праћење проведбе Споразума о стабилизацији и придруживању (ССП). Овај комитет имат ће подгрупе за трговину, пољопривреду, транспорт и финансије и редовно ће се старати да буду проведене све одредбе споразума.

Чињеница да је Министарство 30. јуна напустио Слободан Пухалац, према Мекићу неће представљати проблем, будући да је Вилим Приморац, досадашњи замјеник, од јуче в.д. министра.

Халид Гењац, предсједавајући Парламентарне комисије за европске интеграције БиХ, каже да нема разлога за драматичну забринутост у погледу испуњења европских обавеза БиХ.

"Дирекција је идентификовала обавезе које треба да испуни и надлежне институције за њихово извршење. Очекујем да ће наши институционални капацитети постепено јачати и да ћемо одговорити изазову", казао је Гењац.

Најављује да ће парламент БиХ ускоро расправљати о прецизнијој инвентури европских обавеза БиХ.

"Форд" први снизио цијене

Представништво "Форда" у БиХ прво је реаговало на смањење царина на аутомобиле.

"Од јуче је на снази нови цјеновник који смо ускладили са смањењем царина на нове аутомобиле. Појефтињење је у распону од четири до шест посто", казао је Кадрија Бегић, радник у заступништву "Форда" у БиХ.

У сарајевској компанији "Мобил Медиа", која тргује техничком робом, наводе да ће цијене у овом ланцу продавница значајно појефтинити, али постепено, до краја године. Према ријечима портпарола Алена Ћоровића, компанија ће такође водити рачуна о томе какве ће кораке предузимати конкуренција.

"Иако је од јуче јефтинија царина на гориво из земаља ЕУ, у погледу цијена нафтних деривата ништа се битније неће промијенити", казао је Изудин Ахметлић, предсједник Секције дистрибутера и увозника нафтних деривата ФБиХ.