Представнички дом Парламентарне скупштине БиХ на сједници заказаној за четвртак, 29. аугуста, планирао је изјашњавање у другом читању о приједлогу измјена и допуна Закона о плаћама и накнадама у институцијама БиХ.

Измјенама је планирано успостављање структуре 17 јединица интерне ревизије, које ће вршити контролу у 74 институције БиХ, као и запошљавање 40 до 50 интерних ревизора. Провођење ових активности планирано је током 2013. и 2014. Предвиђено је да међу оним који ће бити запослени буде 17 руководилаца јединица интерне ревизије, односно са статусом помоћника руководилаца организације, док ће интерни ревизори имати статус стручних савјетника.

Сходно приједлогу Вијећа министара, руководиоци јединица интерне ревизије имат ће коефицијент за обрачун плаћа у износу 3,55, што значи да ће им основна плаћа (без минулог рада) износити 1.688,38 КМ.

Према критеријима, за позицију руководиоца јединице интерне ревизије нужно је најмање осам година радног стажа, од чега минимално пет година на стручним пословима.

Додатак на плаћу

Истовремено, интерни ревизори као стручни савјетници требали би имати минимални коефицијент 2,73, односно основну плаћу (без минулог рада, топлог оброка од 132 КМ и накнаде за превоз од најмање 53 КМ) 1.298,39 КМ. Они који буду жељели конкурисати за позицију интерног ревизора морат ће, тако стоји у критеријима, имати најмање пет година радног стажа, од чега минимално три године на стручним пословима.

Предложена је и допуна Закона о плаћама и накнадама у институцијама БиХ према којој ће због специфичног положаја радног мјеста са становишта обезбјеђења функционалне независности у пословима везаним за развој система и вршење функције интерне ревизије бити прописан и посебни додатак на плаћу у износу од 20 посто. То значи да ће он за руководиоце износити 337,80 КМ, а интерне ревизоре 259,60 КМ.

– С обзиром на чињеницу да је на тржишту ограничен број овако профилираног и квалитетног кадра, који испуњава тражене услове, сматрамо да је овај додатак потребно обезбиједити како би се такви кадрови мотивисали за запошљавање на пословима интерне ревизије. Право на додатак по овом основу не припада директору и замјенику директора Централне хармонизацијске јединице, наводи се у образложењу и разлозима за увођење додатка на плаћу за руководиоце и интерне ревизоре који ће бити примљени у 17 јединица интерне ревизије институција БиХ.

Тако ће у коначници интерни ревизори зарађивати мјесечно минимално 1.812,44 КМ, а руководиоци јединице интерне ревизије најмање по 2.225,78 КМ.

Према подацима Министарства финансија и трезора БиХ од 2015, односно од момента успоставе комплетне структуре интерне ревизије у институцијама БиХ и уз постојање пуне запослености, бит ће нужно осигурати износ од 290.000 КМ у бруто износу (са урачунатим доприносима).   

Обавезе из ССП-а

Наведено је како је обавеза БиХ на подручју интерне ревизије утврђена Споразумом о стабилизацији и придруживању (ССП) између европских заједница и њихових држава чланица с једне и БиХ с друге стране и то у члану 90. под називом "Сарадња у подручју ревизије и финансијске контроле".

Наглашава се и како су Законом о интерној ревизији институција БиХ и Стратегијом за провођење јавне интерне финансијске контроле у институцијама БиХ, коју је Вијеће министара БиХ усвојило на 110. сједници одржаној 30. децембра 2009, створени услови за успостављање функционално независне интерне ревизије у институцијама БиХ.

Дом народа ПСБиХ на приједлог Комисије за буџет и финансије тог законодавног тијела, разматрајући посљедње ревизорске извјештаје, наложио је Вијећу министара БиХ да обавеже Министарство финансија и трезора БиХ да сачини програм обуке запослених, а која се најчешће понавља у препорукама ревизије. У складу с тим, затражено је управо доношење и примјена правилника о систему интерних контрола и изградњи система интерних контрола, јачање надзора и контролних поступака код категорија расхода гдје недостају системска или интерна правила потрошње, примјене прописа из области јавних набавки те планирање буџета и контрола над њиховим извршењем.

И Уред за ревизију институција БиХ у свом посљедњем годишњем извјештају као један од главних налаза и препорука управо је указао на систем интерних контрола, који је, према њиховом мишљењу, у институцијама БиХ још на незадовољавајућем нивоу.