Конференција о комуникацијама у јавној управи одржана је 26. октобра 2016. у Сарајеву. Конференцију су у оквиру Програма јачања јавних институција у БиХ који, по налогу Владе СР Њемачке у Босни и Херцеговини проводи Деутсцхе Геселлсцхафт фüр Интернатионале Зусамменарбеит (ГИЗ), организовали: Канцеларија координатора за реформу јавне управе, Дирекција за европске интеграције БиХ, Агенција за статистику БиХ, Агенција за развој високог образовања и осигурање квалитета БиХ, Служба за информисање Савјета министара БиХ и Агенција за превенцију корупције и координацију борбе против корупције у БиХ.
„Без успјешне унутрашње и вањске комуникације нема ни успјешне јавне управе која ће најбољи начин одговорити потребама грађана“, изјавио је на отварању конференције доц. др. Драган Ћузулан, координатор за реформу јавне управе. Он је истакао да су принципи транспарентности и јавне одговорности, који се афирмишу кроз реформу јавне управе и Партнерство за отворену власт, само још један од низа разлога због којих су односи с јавношћу од виталног значаја за функционисање свих сегмената јавног живота па тиме и институција“.
Reinhard Lüke, ГИЗ руководилац Програма јачања јавних институција у БиХ, изјавио је да је добра комуникација између јавне управе, грађана и грађанки те цивилног друштва јако важна јер с једне стране јача разумијевање грађана и грађанки о улози и задацима јавне управе а с друге стране такођер јача и разумијевање јавне управе о томе шта грађани и грађанке те цивилно друштво очекују да јавна управа побољша.
Изјаву за медије доц. др. Ћузулана можете у цијелости погледати овдје а изјаву за медије г. Лüкеа можете видјети овдје.
Конференција је имала за циљ представљање докумената које су у протеклом периоду сачинили представници споменутих институција у оквиру Програма јачања јавних институција у БиХ, а који се односе на позиционирање комуникација у јавној управи, истраживање о профилу комуникатора у јавној управи, те активности које ове институције проводе на пољу проактивног приступа у комуникацији институција са јавношћу путем друштвених медија, уз организацију панел дискусија за сваку појединачну тему. Иницијатива за организацију ове конференције се заснива и на опређељењу власти у БиХ да проведу реформе, као што су реформа јавне управе и борба против корупције, али и међународним иницијативама, попут Партнерства за отворену власт.
Елвис Мујановић, савјетник у њемачком ГИЗ-у и менаџер тематске области Комуникације и управљање знањем у Програму јачања јавних институција у БиХ, и Мубера Бегић, стручна савјетница за реформску област Институционална комуникација у Уреду координатора за реформу јавне управе представили су позициони документ ове међуинституционалне радне групе “Стратешка комуникација у јавној управи“.
Презентацију можете преузети овдје: Презентација о позиционом документу – Е. Мујановић и М. Бегић
У овом позиционом документу, који представља стручни став међуинституционалне радне групе, наводе се препоруке за унапређење стратешких комуникација у јавној управи те разлози зашто се промјене у овој области заговарају. Препоруке се односе на јачање улоге централних комуникацијских јединица, централизације приступа комуникацијама унутар институција, осигурању позиције руководиоца комуникацијама у институцијама те осигурању засебне буџетске ставке за све комуникације послове.
Документ је у цијелости доступан овђе: Позициони документ о стратешким комуникацијама у јавној управи
О потреби бољег позиционирања комуникација у јавној управи те потреби стратешког приступа комуникацијама током панел дискусије која је услиједила говориле су панелистице Амела Одобашић, руководитељица Сектора за односе с јавношћу Регулаторне агенције за комуникације, и Марија Пејчиновић Бурић, независна консултантица из Републике Хрватске.
Азра Аличковић, шефица Одсјека за медије и аналитику у Служби за информирање Генералног секретаријата Савјета министара БиХ, и Ведрана Фалаџић, виша стручна сарадница за односе с јавношћу у Канцеларија координатора за реформу јавне управе, представиле су кључне налазе и препоруке истраживања о профилу комуникатора у јавној управи.
Презентацију можете преузети овђе: Презентација о профилу комуникатора – А. Аличковић и В. Фалаџић
Истраживање је показало да на пословима комуникатора у јавној управи углавном раде жене, животне доби између 26 до 45 година, са завршеним Факултетом политичких наука. Просјечан комуникатор има статус државног службеника, ријетко је на руководећој позицији, није дио највишег руководства институције и има шест до десет година искуства у области односа с јавношћу. Надаље, у просјеку службеници који се обављају комуникацијске послове говоре енглески језик, а просјечна им плаћа износи од 1.000 КМ до 1.499 КМ. Осим плаће, топлог оброка и пријевоза нема додатних бенефиција на рачун радног мјеста које обавља.
Цјелокупан документ преузмите овдје: Резултати истраживања о профилу комуникатора у јавној управи БиХ
На питања како осигурати адекватан статус комуникатора у јавној управи у оквиру панел дискусије говорила је Мирјана Мицевска, помоћница генералног секретара и руководитељица Службе за информирање Вијећа министара БиХ, а о важности улагања у односе с јавношћу и издвајања новца из буџета за комуникацијске активности Добрила Мочевић, директорица Приме Цоммуницатионса.
У трећем тематском блоку конференције Јесенка Хаџајлија, шефица Одсјека за промоцију Дирекције за европске интеграције, представила је искуства институција чланица међуинституционалне радне групе за комуникације и управљање знањем у комуникацији путем друштвених медија.
Презентацију можете преузети овђе: Презентација о искуствима у комуникацији путем друштвених медија – Ј. Хаџајлија
Током панел дискусије у наставку искуства Агенције за идентификационе документе, евиденцију и размјену података БиХ у комуникацији посредством друштвених мрежа представила је Амила Опардија, стручна савјетница за односе с јавношћу у овој институцији. Важност комуникације јавне управе посредством друштвених мрежа био је фокус Инес Булајић, независне консултантице из Сарајева и Хане Казазовић, блогерице и водитељице односа с јавношћу на интернету у Приме Цоммуницатионс.
Првој конференцији о комуникацијама у јавној управи у БиХ присуствовало је више од 60 службеника који обављају комуникацијске послове у институцијама БиХ.
Текст: Веб-страница Програма јачања јавних институција www.spi.ba; Фото: ГИЗ, Програм јачања јавних институција; Видео: YouTube налог агенције Сенс Сервис