Пословне новине : Интервју са Семихом Боровац, државном координаторицом за РЈУ
У оквиру реформских процеса који се у Босни и Херцеговини проводе у складу са Стратегијом реформе јавне управе и Акционим планом за реформу јавне управе тече процес прилагођавања управе савременим трендовима. Јавна управа захтијева организацијске и функционалне промјене, као и јачање кадровских потенцијала за одговор на увођење нових метода у раду, у складу са добрим европским праксама. Такођер, захтијева виши ниво интерресорне координације унутар управних структура како на хоризонталном тако и на вертикалном нивоу, те отвореност управе за укључивање заинтересиране јавности и грађана у процес креирања политика и праћење њихових ефеката. О овоме опширније говори Семиха БОРОВАЦ, државна координаторица за реформу јавне управе
Да ли сте задовољни до сада оствареним циљевима које предвиђа Ревидирани акциони план, те да ли активности теку планираном динамиком?
– Реформа јавне управе проводи се у шест реформских области на четири управна нивоа у БиХ. Током 2011. осјетио се одређен застој у њеном провођењу, што је требало надокнадити у 2012. години. Значајну улогу у овоме имало је Вијеће министара БиХ које је усвојило Оперативни план за извршавање нереализираних обавеза из 2011., а с препоруком да то учине и остале владе што је у доброј мјери утицало на рјешавање ових обавеза. Опредијељеност је државних службеника да, кроз пројекте који се реализују у појединим реформским областима, унаприједе своје знање и вјештине и прихвате нове методе рада и праксе на високопрофесионалан начин. То је показатељ успјешности реформе и гаранција да се државни службеници на квалитетан и одговоран начин припремају за прихватање европског законодавства. Оно што надлежни органи и институције заједно са нама морају радити јесте брже усвајање или измјена закона којима се уклањају неопходне баријере за грађане и привредне субјекте. Још увијек су слабе активности на промоцији реформе јавне управе, тако да се у јавности стиче погрешна слика о ономе шта је њена суштина. Неријетко се погрешно интерпретирају активности које се проводе. То је нешто што требамо поправити и РЈУ приближити заинтересираној јавности.
Недавно је окончан пројекат “Скица развоја централних органа влада у БиХ -Имплементација фазе I”. Са којим циљем је реализиран, који су његови резултати, те у чему је његов значај за рад централних органа власти у БиХ?
– Посебно мјесто у развоју координацијских капацитета, уопће, Стратегија даје централним органима влада свих нивоа власти, односно генералним секретаријатима влада, односно Вијећа министара. Пројекат "Скица развоја централних органа влада у БиХ – Имплементација фазе I” реализиран је од 20. јула 2010. године до 20. новембра 2012. године.Сврха Пројекта била је имплементирати заједнички модел “Скицу развоја централних органа влада”, који је усаглашен и, уз одређена одступања у организацијском смислу на појединим нивоима, усвојили су га Вијеће министара БиХ, Влада Републике Српске, Влада Федерације БиХ и Влада Брчко Дистрикта БиХ. Пројекат је реализиран тако што је одобрен и усвојен нови или ревидирани правни оквир којим ће се осигурати имплементација “Скице развоја централних органа влада у БиХ”. Овај нови или ревидирани правни оквир је обухватио процедуре и структуру централних органа; пружена је техничка подршка и едукација кадрова за послове успостављања информацијско-комуникацијских претпоставки и рачунарског система као процедуре неопходне за ефикасно комуницирање између централних владиних органа. Реализација овог пројекта директно је допринијела реализацији циљева који се односе на унапријеђење процеса годишњег програмирања рада ВМ БиХ/влада, јачање централних капацитета БД БиХ, те циљевима који се односе на побољшање хоризонталне и вертикалне сарадње и координације.
Почетком 2012. године усвојена је листа приоритетних пројеката по реформским областима за финансирање из Фонда за реформу јавне управе, које су области и пројекти издвојени као приоритет?
– У 2012. години издвојено је пет приоритетних пројеката из четири реформске области на којима се радило на изради пројектног задатка и развоју тендерске документације. Ради се о пројектима из области Стратешко планирање, координација и израда политика – то је „Стратешко планирање и развој јавних политика II“ (СППД II). Припремили смо пројектни приједлог, структуру буџета овог пројекта, те логички оквир. Неке ствари се још требају дорадити и убрзо ће се тај пројектни приједлог наћи на сједници органа који о томе одлучује. Што се тиче реформске области Јавне финансије, припремљен је пројект „Јавно приватно партнерство“, те би тендер за овај пројекат требао бити расписан почетком 2013. године. У реформској области Е-управа припремљен је пројектни приједлог за пројекат „Студија изводљивости за имплементацију Оне-стоп-схоп услуга за регистрацију привредних субјеката“ и креће се у израду пројектног задатка почетком 2013. Што се тиче другог планираног пројекта из ове области, „Имплементација заједничких сервиса за е-услуге: аутентикација и идентификација, плаћање услуга и интеграција с базичним регистрима“, пројектна идеја је усвојена, није се одмакло даље од тога. За пети пројекат „Успостављање и/или ојачавање капацитета институције/а за контролу прописа и успостављање система редукције административних препрека“ у току је израда другог нацрта пројекта, а након консултација са корисницима. Поучени досадашњим искуством, пажњу смо посветили њиховој квалитетној припреми, зато очекујемо боље резултате имплементације. Пројекти су рађени у сарадњи са експертима Њемачког друштва за техничку сарадњу ГТЗ. Радило се и на пројектима који су почели у години раније, те онима које радимо заједно са Делегацијом Европске уније и који су планирани ИПА програмом.
Којим активностима је окончана 2012. година, те који су даљи планови?
– Успјешно окончаним пројектом „Транспонирање ЕУ законодавства у правни систем БиХ” завршили смо годину. Реализиран је у сарадњи са Дирекцијом за европске интеграције. Потписивањем Споразума о стабилизацији и придруживању БиХ је у обавези да хармонизира своје законе са европским. Сви закони који су донесени од 2008. године морају проћи усклађеност са ЕУ законодавством. Једино тако не би било случајева да поједини нивои власти на различите начине различитим методама прихватају транспонирање ЕУ законодавства. Окончали смо и пројекат "Унапријеђење правила за израду закона и општих аката у БиХ“, који је био одговор на тренутно стање и уочене проблеме на изради правних прописа на свим управним нивоима у БиХ.
Окончан је и пројекат "Обука државних службеника за примјену информационих технологија и рад на рачунарима", а 2.400 државних службеника је успјешно завршило обуку из информатике и кориштења рачунара по савременом ЕЦДЛ систему. Пројекат „Израда и успостављање оквира интероперабилности и стандарда за размјену података“ са сетом докумената попут Оквира интероперабилности приводи се крају. Пројекат „Израда и успостављање оквира интероперабилности и стандарда за размјену података“ са сетом докумената попут Оквира интероперабилности приводи се крају. То је, заправо, предуслов за е-услуге, односно за електронску размјену свих података између институција на четири управна нивоа, даље, то је предуслов за функционисање е-услуга према грађанима и привредним субјектима. При крају је реализација пројекта „Информациони систем управљања буџетом” – БМИС. То значи да је уведен информациони систем за припрему буџета на сва четири нивоа. Имплементација овог пројекта доприноси бржем раду и већој транспарентности планирања и трошења буџета. Европска комисија имала је два услова за уплату кредита нашој земљи у износу од 100 милиона еура. Један од њих био је увођење БМИС система.
Државни службеници бит ће први пут оцијењени по “Приручнику о оцјењивању државних службеника и намјештеника – Водич за успјешно управљање учинком у структурама државне службе у БиХ”, који је произашао као један од излазних резултата пројекта “Развој система за управљање учинком у структурама државне службе у БиХ“. То ће, заправо, бити ново праћење рада и учинка државних службеника.
Расписали смо тендере за пројекте „Изградња капацитета за борбу против корупције у структурама државне службе“, те за пројекат „Обука државних службеника за односе с јавношћу – фаза II“. Први пројекат је заједничка активност реформских области Управљање људским потенцијалима и Институционална комуникација, а други само Институционална комуникација. У 2013. години планирамо наставити све започете активности на пројектима, као и реализацију циљева предвиђених Ревидираним акционим планом 1.
Како оцјењујете заступљеност жена на руководећим функцијама у области јавне управе?
– Свједоци смо да на министарским позицијама у БиХ има јако мало жена. Има на оним позицијама које нису министарске, али које су кључне, између осталог, за процесе европских интеграција. Као примјер су послови у Дирекцији за европске интеграције, Дирекцији за економске односе, координацији РЈУ … Овим пословима углавном руководе жене, што је доказ да су преузеле вођење веома одговорних послова и у будућности бих вољела да их више видим и на министарским позицијама.