Усвајањем Закона о измјенама и допунама Закона о државној служби у институцијама Босне и Херцеговине прописано је успостављање регистра запослених најкасније до 2026. године, потврдио је “Независним” Дарко Касап, координатор за реформу јавне управе БиХ.

Према његовим ријечима, у погледу јавне доступности података, највећи искорак је направљен на нивоу Брчко дистрикта БиХ, гдје је регистар запослених и именованих лица јавно доступан укључујући и информације о платама, међутим он истиче да ће бити потребна даља надоградња регистара, у складу с Ревидираним акционим планом.

Подсјећања ради, Канцеларија координатора је и у пријашњим сазивима радила на бржем успостављању ових регистара, али отпор највише постоји у самим органима власти, па је, иако је неколико пута било најављивано објављивање регистра, долазило до помјерања рокова.

Према информацијама којима Касап располаже, Агенција за државну службу је покренула поступак јавне набавке софтвера за успостављање регистра.

– Што се тиче регистара на другим нивоима власти, у периоду 2018-2019. кроз пројекат ‘Унапређење информационог система у Агенцији за државну службу ФБиХ, Агенцији за државну управу РС и Пододјељењу за људске ресурсе БД БиХ’ који је финансиран из Фонда за РЈУ, успостављени су информациони системи за управљање људским потенцијалима на нивоу ФБиХ и БД БиХ који укључују и регистре државних службеника на нивоу ових администрација, те је надограђен централни регистар кадрова на нивоу РС. Ово је знатно допринијело бољој расположивости података потребних за адекватно праћење и планирање УЉП – истиче он.

Додаје да Агенција за државну службу ФБиХ континуирано објављује статистички приказ о стању кадрова у државној служби на основу уноса органа управе у регистар, док Агенција за државну управу РС објављује збирне податке из централног регистра кадрова о укупном броју и полној структури запослених.

Касап је подсјетио да је прошле сриједе организован осми састанак Радне групе за реформу јавне управе између БиХ и ЕУ, те да је, како каже, констатован одређен напредак. Подсјетио је да су у протеклих годину дана усвојени акти о примјени Закона о слободном приступу информацијама и измјена Закона о државној служби за успоставу регистра државних службеника, чиме се, како истиче, јача транспарентност и доступност информација.

– Донесен је Закон о спречавању сукоба интереса, чиме се унапређује интегритет јавне управе. Израђен је Нацрт закона о управном поступку, којим се стварају предувјети за дигитализацију и модернизацију управних процедура. Успостављена је интерресорна Радна скупина за усклађивање и израду закона о државној служби те је закључен Колективни уговор који је потписан 26. 2. 2025. године, а што омогућује професионализацију и деполитизацију јавне управе. Између осталог, ојачана је координације на проведби реформи јавне управе, уз активирање улоге Координацијског одбора за реформу јавне управе и рад механизма за праћење и извјешћивање о реформама – нагласио је он.

Он каже да је и финализован Ревидирани акциони план за реформу јавне управе, који би сљедећег мјесеца требало да се нађе на дневном реду Савјета министара БиХ, ентитетских влада и БД.

– Очекујемо нове препоруке Европске комисије које ће ићи у правцу хитног усвајања Ревидираног акционог плана и проведбе планираних и договорених мјера и активности, побољшања функционисања структура за координацију, измјена закона о државној служби како би били у складу са принципом заслуга и међусобно за професионалну и деполитизовану државну службу и попуњавање отворених радна мјеста помоћника министара на државном и федералном нивоу. Очекујемо препоруке и за усвајање прописа о стратешком планирању политика у цијелој земљи, те да ћемо морати побољшати свеобухватну Стратегију управљања јавним финансијама – истакао је он.