Транспареси Интернешнел у Босни и Херцеговини (ТИ БиХ), у сарадњи са Канцеларијом координатора за реформу јавне управе (ПАРКО), уз подршку Шведске, организује конференцију под називом “Двије деценије реформе јавне управе у Босни и Херцеговини – (не)научене лекције”, која ће бити одржана 30. новембра 2023. године у Сарајеву у хотелу Европа са почетком у 10:00 часова.

Након двије деценије од почетка процеса реформе јавне управе у БиХ, према оцјени Европске комисије земља се и даље налази у почетној фази реформе.

Према налазима СИГМА у свим областима реформе према принципима јавне администрације, БиХ заостаје за регионалним просјеком земаља Западног Балкана, те је уједно и најлошије оцијењена у свим областима и укупно гледано у региону, са изузетком области Стратешки оквир за реформу јавне управе.

Деклератива опредјељења влада на свим нивоима нису резултирала значајним реформским искорацима, а још мање постигнућима, упркос високом степену приоритизације реформисања јавне управе од ЕУ и значајним издвајањима донатора кроз пројекте техничке помоћи.

Специфичан конституционални (поwер-схаринг) аранжман земље и готово континуирана политичка криза свакако нису фактори који су погодовали тако комплексном изазову који се налази пред земљом, какав је реформа јавне управе.

У таквој ситуацији не представља изненађење да више од двије трећине грађана испољава неповјерење према владама и администрацији, односно незадовољство јавним услугама.

Конференција ће послужити као платформа за сумирање и анализирање (не)научених лекција као могућих путоказа у предстојећим реформским изазовима. Циљ конференције је отворити дебату о дометима и достигнућима досадашњег процеса реформе јавне управе, са посебним фокусом на научене лекције и размотрити наредне кораке у свјетлу предстојеће фазе процеса придруживања ЕУ, отварања преговора.

У сврху припреме и потицања јавне дискусије о теми достигнућа реформе јавне управе и смјера даљњег кретања кроз реформски процес планирано је објављивање зборника радова радног назива “Реформа јавне управе, 20 година послије – (не) научене лекције”. Аутори ће из перспективе непосредних судионика процеса и/или активних посматрача дати свој осврт на кључне изазове који су пратили било реформски процес у цјелини, било поједине његове сегменте и/или области, те могуће правце дјеловања у сврху превазилажења постојећих изазова и унапрјеђења будућег процеса реформе.