Да би јавна управа била истински сервис грађана, један од основних предуслова је потпуна транспарентност у свим пословима за које им је указано јавно повјерење.
У различитим земљама постоје различити видови јавне управе и јавних служби, али у свим земљама које истински теже демократији постоје процедуре које ће обезбиједити да грађани у сваком тренутку знају шта раде јавни службеници и како управљају новцем пореских обвезника.
У Kанцеларији координатора за реформу јавне управе у БиХ кажу да су посљедњих година направљени пионирски кораци у повећању транспарентности институција БиХ. Током 2015. године у оквиру Програма јачања јавних институција у БиХ четири институције власти су заједнички са организацијама цивилног друштва израдиле Политику проактивне транспарентности и дефинисале 38 стандардних информација за проактивну објаву на службеним интернетским страницама институција. Савјет министара БиХ је крајем 2018. године усвојило политику и стандарде проактивне транспарентности, а проводе се и редовна полугодишња истраживања о транспарентности државних институција. Принципи за проактивну транспарентност се, како кажу, дијеле на три нивоа која подразумијевају јавну објаву плана јавних набавки, извршење буџета, имена запослених, њихове плате и накнаде, етички кодекс, план интегритета, акциони план за борбу против корупције, средњорочни план рад, стратешке документе, интерне акте и слично.
“Истраживања су показала да све институције не испуњавају једнаке стандарде, али да постоји напредак у транспарености и помак у односу на ранија времена”, наглашавају у Kанцеларији.
Драган Ћузулан, државни координатор за реформу јавне управе, каже да нису у потпуности задовољни нивоом транспарентности јавне управе у БиХ, за коју наглашава да је међу најмање транспарентним региону.
“Залажемо се да овај сет од 38 врста информација буде дио измјена Закона о слободи приступа информацијама у смислу објаве свих података којима располаже јавна управа. Тренутно постоји иницијатива која иде у том смјеру и коју подржавамо јер мислимо да би то био важан корак. Основни принцип треба да буде да јавност има право да зна. Нема разлога да ниједан од података који је од јавног интереса не буде у сваком тренутку доступан јавности. Од јавних набавки, процедура запошљавања, и сличних ствари”, објаснио је он. Kоординатор је додао да Акциони план за реформу јавне управе предвиђа и унапрјеђење транспарентности кроз ових 38 врста информација у институцијама ентитета и Брчко дистрикта БиХ.
Kоординатор за реформу јавне управе упозорава да је кроз нове измјене законодавства потребно и имплементирати Kонвенцију о поновној употреби података у јавном сектору.
“Поновна употреба података омогућава корисницима – грађанима, удружењима, академској заједници, привредним друштвима и сл. кориштење информација које управа производи у комерцијалне или некомерцијалне сврхе. То значи да би корисници владиних информација могли те податке, на примјер, користити за израду разних апликација за паметне телефоне или неке друге интернетске апликације или на темељу тих података створити нове информације у јавном интересу (истраживања, анализе, различита питања од јавног интереса).
Могућност поновне употребе информација темељи се на схваћању да су информације које прикупљају тијела јавне власти у оквиру свог ђелокруга заједничко власништво свих грађана јер се ради о информацијама које су тијела јавне власти платила јавним новцем.
Kолико је транспарентна јавна управа важна за обичан живот грађана, најбоље се може виђети на примјеру ЕУ, која је већ седамдесетак година успјела одржати мир и сигуран живот у просперитету унутар најбогатијег економског и вриједносног блока на свијету. На страници Европске комисије основни састојак у “рецепту” за успјех јавне управе управо виде у транспарентности европских јавних службеника, који за свој рад одговарају грађанима. Kао своја највећа достигнућа наводе да су обезбиједили мир и функционално јединствено тржиште које доноси користи за више од 450 милиона грађана ЕУ.
Оно што се у БиХ често изгуби из вида је да је једна од највећих заслуга европске администрације пооштравање регулативе за квалитет хране, ваздуха и животне околине уопште. Уколико реформа јавне управе у БиХ буде успјешно проведена, то ће значити да ће и грађанима ове земље поред основних људских права, бити гарантовано и право на здравље, чисту околину и квалитетан живот.
Текст је настао у оквиру јавне кампање коју проводи Kанцеларија координатора за реформу јавне управе у БиХ а подржава Програм јачања јавних институција у БиХ као дио свеобухватне подршке влада Уједињеног Kраљевства и Њемачке проведби реформе јавне управе у БиХ. Мишљења и ставови изнесени у овом тексту не одражавају нужно службене ставове и политике влада Уједињеног Kраљевства и Њемачке и ГИЗ-а који проводи Програм јачања јавних институција у БиХ.