Документ – Препоруке и наредни кораци са 5. састанка ПГРЈУ
Споразум о стабилизацији и придруживању између ЕУ и Босне и Херцеговине – 5. састанак Посебне групе за реформу јавне управе
25. фебруар 2021.
Препоруке:
1. Стратешки оквир за реформу јавне управе (СО РЈУ)
• БиХ треба успоставити функционално тијело за доношење политичких одлука које ће подржати релевантни координатори за РЈУ како би се обезбиједило кредибилно и ефикасно политичко усмјеравање за координирану проведбу реформе јавне управе (РЈУ) на свим нивоима власти. У овом контексту, поздрављамо план да се у 2021. години успостави Одбор премијера, који би се бавио РЈУ и пружао политичко водство министрима надлежним за РЈУ и координаторима РЈУ.
• Власти у БиХ требају успоставити ефикасну координацију за РЈУ на начин да се значајно поједноставе и рационализију функције постојећих координатора за РЈУ.
• У том смислу, потребно је ојачати улогу координатора за РЈУ у погледу управљања проведбом и праћењем Акционог плана. Наиме, Kанцеларија координатора за РЈУ треба побољшати свој учинак и ефикасност у хоризонталној и вертикалној координацији провођењем могућих функционалних прегледа током 2021. године. Власти БиХ требају ојачати капацитете особља координаторâ за РЈУ на нивоу ентитета и Брчко Дистрикта у складу са правилницима о организацији како би се хоризонтална координација проводила на најбољи могући начин са другим тијелима за проведбу и како би се осигурало праћење.
• БиХ треба усвојити заједнички систем праћења заснован на учинку, усвајањем заједничке методологије за праћење РЈУ и интероперабилног информационог система. Методологија би требала обухватити заједничке обрасце за сакупљање јединствених података у односу на циљне вриједности на свим нивоима власти, као и заједничке смјернице и рокове за праћење и извјештавање. Kанцеларија координатора за РЈУ и координатори за РЈУ требају боље обучити особље одговорно за праћење РЈУ и до јула 2021. године објавити извјештај о праћењу на интернет страницама институција надлежних за РЈУ.
· БиХ треба осигурати веће финансијско власништво и одрживост провођења Акционог плана, интегрисањем трошкова акционог плана у законе о буџету за 2022. годину. Посебно, БиХ се позива да побољша суфинансирање Акционог плана за РЈУ, као и да појасни, на основу трошкова Акционог плана, процјену финансијског јаза за период 2021.-2022., транспарентним приказивањем извора финансирања.
· БиХ треба користити Стратешки оквир за РЈУ и његов Акциони план за период 2020.-2022. као кључни документ за дефинисање и пружање техничке помоћи, и према томе, успоставити ефикасну донаторску координацију за РЈУ.
· Kако би се повећала одговорност власти за РЈУ, извршне институције у БиХ, на свим нивоима власти, требају редовно подносити извјештаје парламентима и обавјештавати грађане о процесу реформи. Треба осигурати и адекватне консултације са организацијама цивилног друштва.
2. Управљање јавним финансијама (УЈФ)
• ФБиХ и РС требају хитно убрзати усвајање својих Стратегија УЈФ за период 2021.-2025., а сви нивои требају сарађивати како би се до јуна 2021. године израдио и усвојио кредибилан и релевантан цјелодржавни Стратешки оквир за УЈФ и Акциони план, уз истовремено успостављање система праћења заснованог на учинку. Током 2021. године власти БиХ ће извршити процјену јавних расхода и финансијске одговорности.
• Kада се усвоји стратешки оквир, БиХ треба покренути државни дијалог о реформи управљања јавним финансијама са Европском комисијом, представницима цивилног друштва, развојним партнерима и међународним финансијским институцијама.
• Од власти БиХ се очекује напредак у реформама УЈФ у три кључне области до сљедећег састанка Посебне групе за РЈУ, тако што ће провести препоруке из Процјене управљања јавним инвестицијама на свим нивоима; побољшати квалитет буџетског процеса поштовањем буџетског календара и повећањем буџетске транспарентности; и на крају, остварити напредак према програмском буџетирању и средњорочном буџетском планирању у свим фазама буџетског циклуса.
3. Државна служба и управљање људским потенцијалима
• Власти БиХ требају усвојити заједнички оквир политика о државној служби у Републици Српској и наставити проведбу и праћење ове политике на свим нивоима власти у складу са Акционим планом РЈУ за период 2020.-2022. Државни ниво треба попунити сва упражњена радна мјеста у Министарству правде и запослити службенике одговорне за проведбу такве политике.
• У складу са заједничким оквиром политика, власти БиХ требају до јула 2021. године усвојити заједничке методологије УЉП за праћење проведбе закона о државној служби и управљања људским потенцијалима тиме што би и овај захтјев постао правно обавезујући. Ти годишњи извјештаји би се требали достављати Европској комисији и на интернет страницама би их требале објављивати институције надлежне за јавну управу.
• До краја 2021. године, у складу са заједничким оквиром политика, власти БиХ требају надоградити и усвојити законску основу за јавну службу тамо гђе је то потребно и учинити је функционалном и интегрисати заједничке методологије за сакупљање података у Информациони систем за управљање људским потенцијалима, уз истовремено осигурање једнообразности и интероперабилности података на свим нивоима.
• Властима БиХ се препоручује да ускладе законске одредбе једанаест закона о државној служби и стандарде људских потенцијала на свим нивоима власти како би се осигурала мобилност и заједнички стандарди за радне услове, функције и организацију државне службе за функционалан јединствен управни простор. Измјене и допуне би посебно требале укључивати усклађивање прописа који утичу на обим рада државне службе, процедуре запошљавања и селекције, категорије позиција и нивое компетенција како би се промовисало међусобно признавање квалификација државних службеника и планова и програма обука и како би систем државне службе био ефикаснији.
• Закони о државној служби требају бити усклађени с начелима утемељеним на заслугама, реформом процеса запошљавања и селекције. У том смислу, власти у БиХ би требале: (1) побољшати састав комисија за избор како би осигурали њихову непристрасност и стручност; (2) побољшати квалитет тестова за избор кориштењем оквира компетенција за оцјењивање и организацијом најмање једног анонимног тестирања за избор (писаног и усменог); (3) повећати кориштење онлине алата при запошљавању како би процес био транспаретнији и објективнији; (4) увијек изабрати најбоље рангиране кандидате.
• Власти БиХ требају прекинути праксе које нарушавају начела заснована на заслугама као што је праска именовања „вршитеља дужности“ без омогућавања да кандидати прођу кроз процедуре јавног конкурса, те запошљавање на привременој основи без транспарентних процедура и процедура утемељених на заслугама. Закони о државној служби и праксе запошљавања тек требају осигурати да етнички принципи не превлађују над принципима утемељеним на заслугама.
• Власти БиХ требају регулирати досљедну и ефикасну институционалну структуру за управљање људским потенцијалима. С тим у вези, улоге и одговорности за државну службу и развој политика за УЉП, управљање информацијским системом за управљање људским потенцијалима, имплементацију и праћење те обучавање, треба јасно подијелити између надлежних институција, нарочито између надлежних министарстава и агенција за државну службу на свим нивоима власти. Власти БиХ требају ојачати капацитете агенција за државну службу с циљем унапређења управљања људским потенцијалима и одржавања обука.
4. Израда политике и координацију
• БиХ треба ревидирати и побољшати сво примарно и секундарно законодавство у вези са стратешким планирањем тако што ће дефинирати заједничке стандарде и услове за постизање квалитета за израду секторских стратегија у цијелој земљи. У побољшане смјернице за праћење јавних политика треба уврстити захтјев за извјештавање о постигнућу политике утемељеном на резултатима, а не само о напретку активности у односу на циљеве политике.
• БиХ треба за сваки ниво власти одредити јасне институционалне надлежности с довољно капацитета за координацију и контролу квалитета свих нових приједлога политика прије него што се доставе владама на одобрење, као и овлаштење да се доприноси у погледу политика враћају ресорним министарствима у случајевима гђе нису испуњени минимални стандарди квалитете. У том смислу, потребно је ојачати генерални секретаријат те институције надлежне за планирање политика.
• Потиче се БиХ да унаприједи проведбу смјерница за процјену утјецаја прописа (ПУП) што укључује и функцију контроле квалитета на свим нивоима власти.
• БиХ треба осигурати да правни оквир за јавне консултације буде унапријеђен, да се досљедно примјењује у пракси и да се приједлози политика који се достављају на усвајање провјеравају у погледу њихове усклађености са стандардима и захтјевима за консултације на свим нивоима власти.
• БиХ треба убрзати израду и усвајање цјелодржавног Програма интегрирања у ЕУ у складу с методологијом која је усвојена у септембру 2020. године тако што ће осигурати покривање свих неопходних трошкова за његову даљњу реализацију.
5. Одговорност и пружање услуга
• БиХ треба успоставити механизам за ефикасну проведбу препорука Омбудсмена у складу с најбољим европским и међународним стандардима и подићи свијест у јавним институцијама о потреби проведбе тих препорука.
• БиХ треба побољшати законске одредбе о приступу информацијама што укључује и разраду опсежног каталога информација које ће бити објављене на интернет страницама јавних институција и осигурати пуну проведбу и редовно и ефикасно праћење ових закона. По потреби, треба увести санкције због непоштивања обавезе осигурања приступа јавним информацијама. Власти БиХ су позване да подијеле с Европском комисијом све нацрте закона прије њиховог достављања у процедуру усвајања.
• Охрабрују се сви нивои власти на усклађен приступ приликом израде измјена и допуна Закона о опћем управном поступку (ЗОУП) како би се осигурале боље и усклађеније административне услуге за грађане и подузећа у цијелој земљи.
Даљње активности
Стратегија и Акцијски план за РЈУ за период 2020.-2022.
Позивају се власти БиХ да Kомисији до 31. марта 2021. године доставе:
· тачан износ трошкова и потреба за сваки ниво власти,
· преглед извора финансирања за проведбу мјера из Акцијског плана за период 2020.-2022. и
· одговарајуће финансијске анализе о недостатку финансијских средстава,
· усклађену верзију пасоша индикатора и методологије праћења РЈУ прије њиховог усвајања.
Реформа државне службе
• Министарство правде на државном нивоу треба Kомисији доставити информацију о попуњавању упражњених радних мјеста и запошљавању службеника одговорних за политику државне службе до 31. марта 2021.
• Потребно је службама Kомисије доставити податке заједно с обрасцем о управљању људским потенцијалима на свим нивоима власти до 1. септембра 2021. уочи сљедећег састанка ПГ-а за РЈУ у 2022. години.
• Сви нивои власти би до 31. маја 2021. године требали доставити мапу пута о томе како да регистри јавних служби буду функционални и интероперабилни.
• Потребно је до 30. априла 2021. године доставити Kомисији заједничку методологију за праћење проведбе законâ о државној служби.
• Потребно је до јула 2021. године доставити Kомисији све нацрте измјена и допуна законâ о државној служби.