Поводом изјава Лејле Решић, министарке управе и локалне самоуправе у Влади РС које су медији данас објавили, а ради објективног информисања јавности, Канцеларија координатора за реформу јавне управе упутио је деманти медијима са молбом да исти, поштујући Кодекс за штампу и онлине медије у БиХ, објаве.
С обзиром да је министрица у изјави коју су пренијели медији у БиХ навела да је Фонд за реформу јавне управе финансирао једино обуке на рачунарима и курс енглеског језика те да не зна зашто међународне донаторе не занима гдје иду новци њихових порезних обвезника, да за реформске пројекте није добила подршку Фонда и сл, желимо истаћи сљедеће:
- Из свих досадашњих изјава министрице јасан је њен циљ – подијелити новац донатора из Фонда за реформу јавне управе, а што није смисао његовог успостављања и функционисања. Министарку очито добро не служи памћење, јер да је служи, знала би да је услов донатора за улагање новца у Фонд био, на основу претходно договорених и у владама усвојених докумената, да се заједнички проводе пројекти који ће помоћи синхронизовану имплементацију реформе јавне управе. Зашто? Да би се сви нивои власти развномјерно развијали и сви заједно проводили мјере које ће допринијети ефикаснијој, транспарентнијој, отворенијој јавној управи.
- Нико није измишљао пројекте, како се може стећи утисак из изјава министарке, већ су они реализовани у складу са обавезама из раније Стратегије реформе јавне управе коју је и Влада Републике Српске подржала.
- Своју нестручност и незнање министарка покушава сакрити дезинформишући јавност у БиХ. Јавност треба знати да је Република Српска једини ниво власти који је добио индивидуалне пројекте из Фонда за реформу јавне управе, а не Федерација или рецимо Брчко дистрикт БиХ. Ради се о пројектима: Проширење информационог система за управљање људским потенцијалима са софтверским модулима за планирање кадрова и вођење интерног тржишта рада у републичким органима Републике Српске (УЉП) – уговорени буџет: 587,40 КМ и Надоградња Јединственог информационог система за регистрацију пословних субјеката у Републици Српској кроз набавку неопходне HW инфраструктуре (backup сервери) (е-Управа) – уговорени буџет: 42.471,00 КМ.
- Изјаве министарке говоре у прилог нашој констатацији да је њен једини циљ свјесна опструкција и даље уништавање добро осмишљеног Фонда за реформу јавне управе из којег је до сада финансирано 25 пројеката (и један пројекат је још у имплементацији), а предложили су их и иницирали и службеници из Републике Српске (заједно са службеницима из Федерације БиХ, Брчко дистрикта БиХ и Савјета министара БиХ).
- Управо су пројекте које министрица спомиње, а тичу се рачунара, иницирали чланови Надзорног тима из РС.
- Сви имплементирани пројекти продукт су договора представника надзорних тимова са нивоа БиХ, Федерације БиХ, Републике Српске и Брчко дистрикта БиХ које је у финалу потврдио Управни одбор Фонда за реформу јавне управе, а којег чине представници страних донатора и домаћих власти.
- Министарка је за ваш лист изјавила да је питала донаторе како их то не интересује гдје је утрошен њихов новац. Још једном понављамо да је неоспорна чињеница да су донатори Фонда (страни донатори и домаће власти) једини одобравали исплате новца из Фонда за реформу јавне управе на сједницама Управног одбора Фонда и то кроз усвајања периодичних и завршних извјештаја имплементатора пројеката. Дакле, сви они су имали увид у то како се проводе активности те колико оне коштају. Сви извјештаји су усвојени, што значи да су их подржали и представници Републике Српске. Никада нико од њих није указао на нетранспарентност трошења новца.
- Данас имамо ситуацију да Фонд за реформу јавне управе не функционише, како због неусвајања Стратешког оквира за наставак реформе тако и због одбијања представника из Републике Српске да потпишу анекс Меморандума о разумијевању о успостави Фонда да би омогући његово даље функционисање. Чак 10 пројеката који ће помоћи проведбу реформе јавне управе, а њих су припремали чланови надзорних тимова из РС, ФБиХ, БДБиХ и државног нивоа, чека на усвајање због блокада из Владе Републике Српске.
- Подсјећамо и на препоруке које је Европска комисија дала БиХ након прошлогодишњег састанка кварталног дијалога (одржаног 05.07.2018.). Европска комисија је задужила БиХ да обавијести Европску комисију о продужењу Фонда за реформу јавне управе након 31.03.2018. Поред тога, обавијестити Европску комисију, заједно с другим донаторима у земљи, о планираним и подузетим мјерама с циљем јачања ефикасности Фонда за реформу јавне управе. Препоручено је да: (1) Сви релевантни нивои власти требали би потписати продужење Меморандума о разумијевању о Фонду за реформу јавне управе (Анекс VI) како би се осигурала проведба пројеката везаних за РЈУ; (2) Канцеларија координатора за реформу јавне управе Босне и Херцеговине треба одмах провести анализу о томе како унаприједити функционирање Фонда за РЈУ и координирати с другим нивоима власти по том питању. РС, ФБиХ и БД се позивају да дају свој допринос овој процјени. (3) Канцеларија би требала обавијестити Европску комисију о временском оквиру за довршетак анализе о унапређењу Фонда за РЈУ.
- Представници Владе Републике Српске учествовали су у припреми и изради Стратешког оквира за реформу јавне управе 2018-2020. године који је у потпуности усаглашен на техничком нивоу и са представницима Савјета министара БиХ, Федерације БиХ и Брчко дистрикта БиХ. О неком новом документу који министарка спомиње (Програм развоја јавне управе за период 2019 – 2023. година) Канцеларија координатора за реформу јавне управе није уопште информисана. Звучи мало нелогично? Да, због чињенице да су представници РС кроз рад на заједничком документу утрошили своје вријеме али и новац грађана БиХ.
- Да се власти у Републици Српској понашају неодговорно потврђује и чињеница да је Влада Републике Српска у задњих седам година, откако и домаће власти учествују у Фонду, уплатила у Фонд много мање износа него што је то дефинисано кроз Анекс Меморандума о успостављању Фонда – 198.467 КМ. Остали нивои власти уплатили су: Савјет министара БиХ 1.050.000 КМ, Федерација БиХ 850.000 КМ, Брчко дистрикт БиХ 142.000 КМ. Непоштивање Меморандума, поред несразмјерног финансијског учешћа Републике Српске у односу на друге нивое, огледа се и у чињеници да је у 2016. години Влада РС у два наврата донијела одлуке о исплати средстава за суфинансирање пројеката из области реформе јавне управе, међутим тај новац никад није уплаћен на рачуне Фонда за РЈУ. Све ово јасно је наведено финансијским извјештајима Фонда које је редовно усвајао Управни одбор Фонда.
- И на крају, а ради објективног информисања јавности, ово су консултантске фирме које су са цијелог подручја БиХ учествовале у реализацији наведених 25 пројеката: „Deloitte d.o.o.“ Загреб, “Djikic consulting services” и “Đikić d.o.o.” Сарајево, „Zamm media consulting d.o.o.“ Сарајево, “Prime Communications” д.о.о. Бањалука, „Progeco S.r.L, EDA“ Бањалука и Europartner Group, „Економски факултет у Сарајеву, „SRC d.o.o.“ Србија, „SRC d.o.o.“ Словенија, „AvaCom Group d.o.o“ Сарајево, „Konzorcij CCED, NET-PRO, BHM, ETC-ECDL KING ICT Sa i KING ICT“ Загреб, „Kronauer Consulting d.o.o“, „Info Dom d.o.o.“ Загреб, „NITES”д.о.о Бања Лука, група понуђача „AMAX bmr d.o.o.” Сарајево, „Bičakčić d.o.o.“ Сарајево, „PAGE d.o.o.“ Источно Сарајево, „НАЦИОНАЛНИ КОНСУЛТАНТ ЗА ЈАВНЕ НАБАВКЕ д.о.о.“ Софиа Бугарска, Група понуђача „Commerce Engineering d.o.o.“ Мостар, „Commerce media d.o.o .“ Матерна Бугарска, Теза Бугарска, група понуђача „LANACO d.o.o. “ Бања Лука и „KING ICT d.o.o.“ Сарајево, „SRC sistemske integracije d.o.o.“ Србија, „SRC d.o.o.“ Словенија и „AvaCom Group d.o.o.“ Мостар, група понуђача „Net-pro d.o.o.“ и „Eksa d.o.o.“ Сарајево, „Akademika d.o.o.“ Сарајево, Група понуђача „KING ICT d.o.o.“ Сарајево, „Lanaco d.o.o.“ Бањалука, „Lirex BG Ltd” Софија, група понуђача „Djikic consulting services d.o.o.“ Сарајево, „Lucid Linx d.o.o.“ Сарајево; група понуђача „MMCC d.o.o.“ Сарајево и „LANACO d.o.o.“ Бања Лука, „LANACO d.o.o.“ Бањалука, група понуђача „Ibusiness d.o.o.“ Источно Сарајево и „Net-pro d.o.o.“ Брчко, група понуђача „InfoDom d.o.o.“ Сарајево и „Lanaco d.o.o.“ Бања Лука.