Поводом јучерашњих изјава Лејле Решић, министарке управе и локалне самоуправе РС у којим је изнијела низ оптужби на рачун Канцеларије координатора за реформу јавне управе и рада Фонда за реформу јавне управе, а коју су пренијели медији, упућујемо демантији свим медијима. Неусвајањем Стратешког оквира за реформу јавне управе Република Српска још једном је показала да нема искрене намјере у проведби реформе јавне управе и да се за њу само деклеративно залаже. То поткрепљујемо сљедећим чињеницама:
- Приједлог Стратешког оквира попутно је усаглашен на састанку Заједничке радне групе (ЗРГ) одржаном 29. марта 2018. Представници ЗРГ сагласили су се да документ може бити упућен Савјету министара БиХ, владама ентитета и БДБиХ на разматрање и усвајање. Заједничку радну групу чине и представници из Републике Српске који су подржали приједлог документа. Представници из Републике Српске су извијестили на састанку ЗРГ одржаном 18. јануара 2019. да је упућено више ургенција, те да су обављени разговори са представницима институција надлежних за давање мишљења, као и да није било примједби на садржај усаглашеног текста Стратешког оквира за РЈУ 2018-2022. Дакле, без икаквог разлога, чека се на усвајање Стратешког оквира за РЈУ 2018-2022. у Влади Републике Српске већ готово годину дана.
- На трећем састанку Специјалне групе за реформу јавне управе, која је успостављена као дијалог са представницима Европске комисије одржаном прије два дана у Влади Републике Српске представници из РС обећали су Европској комисији да ће усвојити иновинару стратегију у наредних неколико седмица те су имали позитиван став о наставку рада Фонда. Европска комисија мишљења је да је Фонд добар алат за подршку реформи јавне управе те је дала подршку на даљем унапређењу његовог рада.
- Фонд за реформу јавне управе не функционише, како због неусвајања Стратешког оквира за наставак реформе тако и због одбијања представника из Републике Српске да потпишу анекс Меморандума о разумијевању о успостави Фонда да би омогући његово даље функционисање. Чак 10 пројеката који ће помоћи проведбу реформе јавне управе, а њих су припремали чланови надзорних тимова из РС, ФБиХ, БДБиХ и државног нивоа, чека на усвајање.
- Република Српска једини је ниво власти који је користио индивидуалне пројекте из Фонда за реформу јавне управе, док су сви остали пројекти (њих 23) били заједнички, а што је и смисао реформе: провести је на једнак и хармонизован начин у ентитетима, Брчко дистрикту и државном нивоу.
- Република Српска у задњих седам година, откако и домаће власти учествују у Фонду, уплатила је у Фонд 198.467 КМ. Остали нивои власти уплатили су: Вијеће министара БиХ 1.050.000 КМ, Федерација БиХ 850.000 КМ, Брчко дистрикт БиХ 142.000 КМ. Непоштивање Меморандума, поред несразмјерног финансијског учешћа Републике Српске у односу на друге нивое, огледа се и у чињеници да је у 2016. години Влада РС у два наврата донијела одлуке о исплати средстава за суфинансирање пројеката из области реформе јавне управе, међутим тај новац никад није уплаћен на рачуне Фонда за РЈУ. Све ово јасно је наведено финансијским извјештајима Фонда које је редовно усвајао Управни одбор Фонда.
- Донатори Фонда (страни донатори и домаће власти) једини су одобравали исплате новца из Фонда за реформу јавне управе на сједницама Управног одбора овог тијела и то кроз усвајања периодичних и завршних извјештаја имплементатора пројеката. Сви ови извјештаји су усвојени, што значи да су их подржали и представници Републике Српске. Никада нико од њих није указао на нетранспарентност трошења новца.
- Имплементатори пројеката биле су фирме са цијелог простора БиХ, што значи и из РС.
- Жао нам је што нас у Канцеларији координатора за реформу јавне управе нема 52 или 56, како то тврди министрица Решић. У Канцеларији координатора са данашњим даном стално запослено је 36 особа (државни службеници и намјештеници). Више о нама јавност може сазнати преко наше web странице јер смо једна од ријетких институција која не крије плате запослених и њихова укупна примања. Све наше тендерске документације и уговори о потписаним пројектима доступни су свима и свакоме.
- Још један од доказа да се РС само декларативно залаже за процес реформе јавне управе је и неусвајање још једног важног документа – стратегије реформе управљања јавним финансијама. На другом састанку Специјалне групе за реформу јавне управе одржаном почетком 2018. године обећали су да ће исту усвојити до априла ове године, да би прије два дана извјестили Европску комисију да припремају нови документ за период 2020-2025. који није усклађен са истим стратегијама које су усвојиле Влада ФБиХ, Влада БДБиХ и Савјет министара БиХ.
- Уколико и даље буде отпор реформи јавне управе због Републике Српске изгубићемо новац из европских фондова. Све даље блокаде значиће и блокирање процеса европских интеграција те отежати добијање кандидатског статуса и отпочињање преговора БиХ са Европском комисијом.
- Изјава министарке да није потребан стратешки оквир за наставак реформе довољно говори о њеном начину схватања реформе у БиХ али и обавезама које и Република Српска има у процесу европских интеграција. Све земље регије које су у процесу европских интеграција имају и већ реализују иновиране цјелодржавне стратегије реформе јавне управе јер је то јасан захтјев Европске комисије/SIGMA и један од предуслова за финансијску подршку процеса реформе јавне управе од стране Европске уније.
КАНЦЕЛАРИЈА КООРДИНАТОРА ЗА РЕФОРМУ ЈАВНЕ УПРАВЕ