Семиха Боровац, координаторица за реформу јавне управе у БиХ одржала је данас састанак са представницима донатора Фонда за реформу јавне управе на којем је презентирала досадашње активности на проведби реформе јавне управе у БиХ. С
астанку су поред чланова Управног одбора Фонда за реформу јавне управе у БиХ Марија Вигњевића, Лејле Фетахагић и Ирене Шотре, присуствовали и Пеле Персон, директор Шведске међународне развојне агенције (СИДА) у БиХ, Северин Штрохал из Делегације Еуропске уније БиХ те Елен ван Реиш, замјеница холандског амбасадора у БиХ.
Подсјећајући на стварање стратешког оквира и усвајање низа докумената за проведбу реформе јавне управе у БиХ, Боровац је нагласила да је испуњење стратешких циљева базирано на оперативним акционим плановима РЈУ те да су мјере и активности које институције управе у БиХ требају испунити документом „ Ревидираним акциони планом 1“ усмјерене ка крајњим корисницима, односно грађанима и пословној заједници.
„Уред координатора за реформу јавне управе централна је тачка у координацији процеса реформе јавне управе. Без подршке донатора било би немогуће провести све активности које су дефинисане стратешким оквиром“, казала је државна координаторица и додала да је успостављање и функционирање Фонда за реформу јавне управе у БиХ најначајнији допринос овој реформи.
Боровац је подсјетила да је Уред координатора за реформу јавне управе у БиХ прва бх. институција којој су на управљање донатори повјерили свој новац, те додала да су процедуре управљања ових средствима транспарентне.
„Директна координација и повезивање донатора и корисника, засновано је на стварним потребама и принципима транспарентности, објективности, независности, ефикасности и ефективности”, нагласила је Боровац и истакла да је до сада Управни одбор Фонда за реформу јавне управе одобрио финансирање 16 пројеката из шест реформских области.
Говорећи о проведби појединачних и заједничких мјера из Ревидираног акционог плана 1, Боровац је казала да је од укупно 130 циљева (2011-2014) дјелимично реализирано 82 посто оних мјера које су континуираног карактера, те 44 посто једнократних циљева. Подсјећајући на неке од мјера које су институције управе у БиХ испуниле, Боровац је нагласила да су данас „програми рада влада у БиХ усклађени са релевантним стратегијама и приоритетима, да су државни службеници додатно оспособљени да припремају стратешке планове повезане са процесом израде буџета али и да израђују јавне политике, унапријеђено је знање 348 државна службеника задужена за транспонирање ЕУ законодавства у свим институцијама на државном, ентитетским и Брчко дистрикт БиХ нивоу те су израђена нова номотехничка правила за израду закона, других прописа и опћих аката у БиХ, базирана на пракси ЕУ земаља, а 107 државних службеника оспособљено да нова правила и примјени. Све ове мјере, поред низа других које су испуњене, односе се на област Стратешког планирања, координације и израде политика. Неке од њих испуњене су кроз заједничке пројекте који су финансирани новцем донатора.
У реформској области Управни поступци и управне услуге успостављени су е-регистри у Федерацији БиХ и Републици Српској, Пословником о раду Владе Републике Српске прописана је процедура контроле административних препрека у приједлозима прописа, а што доприноси ојачавању капацитета институција одговорних за контролу прописа те је законима о општем управном поступку на нивоу БиХ, РС и Брчко дистрикта БиХ омогућена електронска комуникација између органа управе и грађанина.
У области Управљања људским потенцијалима, између осталог, припремљени су нови, односно измијене и допуне постојећих правилника о оцјењивању државних службеника на нивоу БиХ, ФБиХ, РС и Брчко дистрикта БиХ с циљем успостављања ефективног система управљања учинком и резултатима рада запослених, проведене су обуке о значају управљања учинком у државној служби и поступку оцјењивања државних службеника за приближно 600 руководећих државних службеника и око 60 унутрашњих тренера. Такођер, реализирана је информатичка обука по ЕЦДЛ стандарду за укупно 2400 државних службеника на нивоима БиХ, ФБиХ, РС и Брчко дистрикт БиХ.
И институције на које се односи реформа у области Јавних финансија испуниле су више од 50 посто мјера из Акционог плана 1. Тако је, додала је координаторица, усвојен Закона о фискалном вијећу, успостављен Секретаријат фискалног вијећа, средњорочни оквир расхода се усваја редовно за читаву БиХ, почело је програмско буџетирање, парламент је укључен у процес доношења буџета, аусвојена је и стратегија јавних интерних финансијских контрола.
Кроз заједничке пројекте, у области Институционалан комуникација, израђене су, односно ревидиране, и владине комуникационе стратегије како би са јавностима комуницирале на транспарентан, плански и ефикасан начин.
У области Е-управа, успостављене су, између осталог, централне јединице одговорне за координирање и помагање развоја е-управе, а у току је и дефинирање заједничког оквира и стандарда за архитектуру информационих система и развој апликација као и успостављање оквира за интероперабилност за е-управу, с циљем осигурања компатибилности информационих система и процеса, те пружања обједињених и кориснички усмјерених услуга јавне управе. Испуњење ових али и низа других активности довест ће до побољшање електронског пословања како унутар јавне управе, тако и са грађанима и пословним субјектима.
Државна координаторица, представнике донатора информирала је и о активностима на изради Другог акционог плана и нагласила да ће кроз овај план бити на јединствен начин ријешена питања макро и микро организација управе те питања координације, међуинституционалне сарадње, усклађивања и рада органа.
Координаторица Боровац, истакла је да су донатори у периоду 2007. – 2011. у Фонд уложили 10.757.065 КМ те да су СИДА и Новешка издвојиле још по три милиона еура помоћи до краја 2014. године.
Донатори Фонда за РЈУ интересирали су се за процес запошљавања државних службеника, смањење јавне потрошње, транспарентност одлука које доносе институције управе у БиХ али и за политичку подршку реформи јавне управе у БиХ.