Вечерњи лист: Негативне ревизијске оцјене о финанцијском пословању институција Босне и Херцеговине више не би требале пролазити без посљедица.

 

Реформом законодавства у области финанцирања државних институција предвиђено је да руководитеља бх. институција која у годишњем извјешћу Уреда за ревизију добије негативну оцјену о пословању и када мјеродавни суд потврди оптужницу против њега неправилности у институцији, мора ставити мандат на располагање органу који га је именовао. За оне који, пак, ни након 30 дана од објаве негативног ревизијског извјешћа не понуде мандат на располагање прописана је обвеза Вијећа министара да покрене њихово разрјешење с функције.

 

Ово су стандарди Еуропске уније за које се БиХ обвезала да ће их уградити у своје законодавство. Стога би и нова одредба у измијењеном и допуњеном Закону о финанцирању институција БиХ требала бити прихваћена без пуно расправе у државном Парламенту. Новина у односу на садашње стање је и јасније дефинирање обвеза и одговорности руководитеља министарстава, управа, институција и агенција на државној разини за њихово финанцијско пословање. -Руководитељи институција ће бити одговорни за успоставу, проведбу и развој чврстог сустава финанцијског управљања и контрола у својој институцији, укључујући и успоставу правила за ефикасно, ефективно и економично кориштење расположивих средстава. Суштина концепта је да руководитељ институције може пренијети ове овласти и на друге особе, али и у случају делегирања овласти руководитељ је одговоран за ефикасност успостављених унутарњих сустава управљања и контролу и за избор особа којима су делегиране овласти, наводи се у приједлогу који је упућен из Вијећа министара. Предложеним законом се дефинира и одговорност руководитеља институција за остваривање циљева организације увођењем обвезног потписивања изјаве о остварењу циљева организације, која чини саставни дио годишњег извјешћа о извршењу прорачуна институције за фискалну годину.

 

Новост је и начин борбе против неправилности и превара у институцијама БиХ сукладно добрим праксама из ове области и препорукама ЕК, укључујући и успостављање тијела које би било надлежно за ову област у институцијама БиХ. Начин успоставе тијела овисит ће од конкретних препорука надлежних тијела ЕК и од препорука које ће припремити Координацијски одбор Централне јединице за хармонизацију за све разине власти у БиХ. Успостава тијела не подразумијева нужно и успоставу посебне структуре и запошљавање већег броја извршитеља.