Независне новине: За разлику од потрошача у Европској унији, без чије сагласности се не могу донијети ни најбаналније одлуке као што је изглед паковања производа, у БиХ потрошачи немају право гласа, па чак ни за оно што је предвиђено законима и правилницима.
Немогућност утицаја при одлучивању о цијенама комуналних услуга, игнорантски однос од стране институција БиХ, монополски положај одређених компанија и њихова недодирљивост у смислу контролисања само су неки од проблема с којима се суочавају бх. грађани. Поводом 15. марта, Међународног дана заштите потрошача, из удружења која се баве овом проблематиком кажу да права грађана крше на скоро сваком кораку.
"У одјељењима за рекламације јавних услужних предузећа према Правилнику морају да сједе представници потрошача, али у пракси није тако. Код доношења закона који су везани за њихово дјеловање исто немају никакав утицај. Код доношења и израде Закона о заштити пацијената потрошачи сазнају из новина и то говори о непоштивању институција према потрошачима", казала је Амра Вучијак, начелник Одјељења за заштиту потрошача у Министарству трговине ФБиХ. Проблем, између осталог, представља и чињеница да се бројна удружења потрошача међусобно не слажу и да имају потпуно различите идеје и погледе на исте проблеме.
Потрошачи, додала је, нису ни информисани, нити едуковани о својим правима.
У истраживању које је урадила Асоцијација потрошача РС, о познавању одредаба Закона о заштити потрошача БиХ, само четири одсто испитаника познаје закон, 15 одсто је дјелимично упознато, док чак 81 одсто није упознато са законом.
Колико су потрошачки проблеми и њихова права значајни за ЕУ говори и то што Аустрија и Швајцарска имају министарства за заштиту потрошача. Њемачко удружење које се бави овим проблемом броји више од 36 милиона чланова, чије мишљење се често тражи и неријетко су укључени у одлучивање.
Проблеми и жалбе потрошача у БиХ највише су везани за комуналне услуге, али због монополског положаја компанија и фирми које пружају те услуге потрошачи су приморани да плаћају неријетко нереалне цијене одвоза смећа, воде, струје, ПТТ услуга и слично.
Овај проблем у ЕУ је ријешен тако што готово свака локална заједница има регулаторно тијело које одлучује да ли су одређени захтјеви оправдани и у њиховом раду учествују и представници потрошача.
"ЕУ је већ на неки начин наметнула регулаторне агенције када је у питању доношење одлука и цијена. Како процес приближавања ЕУ буде текао, све више ће бити притисака на институције у чијој надлежности је доношење цијена, као и њихово поштовање и у некој мјери уважавају ставове потрошача", рекао је Предраг Глухаковић, министар трговине и туризма РС, и додао да ће РС у овој години донијети закон о заштити потрошача јер постојећи на нивоу БиХ није довољан с обзиром на то да је у ЕУ донесено неколико регулатива које се не спомињу у актуелном закону.
Представници Министарства јуче су на Тргу Крајине у Бањалуци подијелили промотивни материјал ради бољег упознавања јавности о правима и начинима заштите потрошача.
Представници потрошача слажу се у једном: да нису заштићени на начин на који би требало и да је једина нада у сигурну куповину приближавање ЕУ и усвајањем и спровођењем њихових одлука.
"Очигледно да некоме у власти одговара да се закони о потрошачима не поштују&qуот;, каже Менсуд Лакота, предсједник Удружења потрошача БиХ.
Борка Суртов, главни тржишни инспектор РС, каже да су у већини случајева потрошачи у праву, те да је највећи проблем њихове заштите у њима самима и непознавању права која имају.
"Потрошач је заштићен онолико колико је образован као потрошач и на све једну њихову пријаву смо реаговали и већином су били у праву", казала је Борка Суртов. Она је додала да инспекција дјелује и превентивно, што показује податак да су у прошлој години из продаје привремено повукли робе у вриједности преко два милиона КМ, те да су од укупног броја контрола у 30 одсто случајева уочени недостаци.
"Мерцатор" обиљежио дан потрошача
Поводом међународног дана потрошача у свим продајним центрима "Мерцатора" припремљене су посебне погодности за купце.
"Поред акције 'Загреби и уштеди' којом свака куповина може бити мања и до 99 одсто, купци су могли са 15 одсто попуста купити чак стотину артикала из домаћих производа из понуде "Наше је боље" саопштено је из "Мерцатора".