Независне новине: Иако би БиХ према одређеним најавама требала до октобра ове године укинути забрану увоза аутомобила старијих од седам година, те теретних возила и аутобуса старијих од десет година, проблем ће ипак представљати увођење система техничке инспекције на државном нивоу.
У Министарству спољне трговине и економских односа БиХ кажу да је БиХ обавезна да укине ова ограничења на увоз возила јер ЦЕФТА не дозвољава било каква ограничења осим у изузетним случајевима када постоји опасност да дође до пријетње за здравље људи, животиња или околине.
Подсјећају да је с обзиром да је тржиште БиХ прије уредбе Савјета министара БиХ од 2000. године било преплављено старим возилима из ЕУ било је неопходно да се донесе уредба и ограничи увоз кориштених возила које одбацују економски напредније земље.
У Министарству спољне трговине и економских односа наводе да је 2000. године БиХ искористила своје право које јој је дозвољавало ограничавање квантитативног увоза робе, али да су се потписивањем ЦЕФТА ствари промијениле и да су препоруке из ЕУ да се таква забрана укине.
Цијене на ауто-пијаци
На ауто-пијаци у Бањалуци јуче је за куповину аутомобила "млађег" од седам година било потребно издвојити од 8.000 КМ колико је коштао ФИАТ пунто из 2003. године па до 35.000 КМ за аудија А6 из 2004. Опел астра произведена 2005. године цијењана је око 16.000 КМ док је за пежоа 206 из 2004. било потребно око 13.000 КМ. Продавци аутомобила са ауто-пијаце и из неколико ауто-кућа које се баве продајом половних возила сматрају да се послије укидања забране о увозу возила старијих од седам година неће ништа битније промијенити јер су цијене у БиХ скоро исте као и у развијенијим земљама. "Људи који се послије укидања забране одлуче на увоз из ЕУ ауто ће коштати скоро исто јер ће опет морати да поплаћају многе дажбине плус труд и вријеме", кажу у једној од ауто-кућа.
И док бх. грађани с нестрпљењем ишчекују да се поново дозволи увоз старијих четвороточкаша, надлежни су различитих мишљења да ли ће то бити оствариво за неколико мјесеци.
Драгиша Мекић, помоћник министра спољне трговине и економских односа БиХ, истиче да је као рок за укидање ове забране предвиђен за октобар а, да наша земља прије свега треба да уведе систем техничке инспекције како би се онемогућило да се увозе аутомобили, аутобуси и теретна возила која не задовољавају еколошке и безбједносне стандарде.
Енвер Муратовић, шеф Одсјека за спољнотрговинску политику и страна улагања, међутим, наглашава да није реално очекивати да се забрана увоза возила старијих од седам година укине до октобра јер је прије свега потребно увести систем техничке инспекције на нивоу БиХ, што ће, према његовом мишљењу, представљати проблем.
"Проблем је сјести и договорити се око јединствене техничке инспекције возила што је у БиХ с обзиром на уставну структуру стварно тешко", каже Муратовић.
Он истиче да ће послије укидања забране увоза за возила старија од седам година бити стандарди који неће дозволити увоз аутомобила који не задовољавају безбједносне или еколошке стандарде.
"Ти стандарди би оцјењивали и потврђивали одговара ли возило или неки његов дио или опрема захтјевима и директивама ЕУ и могу ли се користити на нашем тржишту", објашњава Муратовић.
У Министарству спољне трговине и економских односа кажу да је потребно да се тај систем једнако примјењује и на домаћа и на страна возила.
"За то је потребан реалистичан приступ и сва увезена возила морала би имати цертификат техничке инспекције који би издавале овлаштене институције а у супротном увоз не би био могућ", наводе из овог министарства.
Један Бањалучанин, кога смо јуче затекли на ауто-пијаци, сматра да би напокон требао да се прецизира тачан рок до када би забрана требала да постане прошлост.
"Онда бих и ја сачекао с куповином половног аутомобила. Јер није исто да купим ауто старо десет година које је саобраћало нашим путевима у односу на оно са запада. Тамо се возила одржавају одлично, а путеви су неупоредиво бољи. Ако је октобар рок за укидање забране, сачекао бих с куповином", каже он.