Ослобођење: Уз мартовске рачуне за утрошену струју индивидуални потрошачи у Федерацији БиХ добили су и образац о купцу електричне енергије с попратним објашњењем. Ради се о томе да се, осим уобичајених техничких података, имена и адресе, од потрошача (купаца) тражи број личне карте, јединствени матични број, е-маил адреса, број мобилног телефона. Али, више од овог задирања у приватност, како су многи схватили тражење споменутих података, грађане је забринула својеврсна пријетња да ће, не доставе ли их, остати без струје.
У овој пријетњи, како су је прочитали, неки су видјели облике монополистичког понашања и бахатости.
Нови уговори
Директор Електропривреде БиХ за трговину и снабдијевање Емир Агановић јучер није имао времена за разговор с новинарима. Из других извора у овом јавном предузећу, међутим, сазнајемо да се ради о извршавању обавеза из Опћих услова за испоруку електричне енергије, које је донијела Регулаторна комисија за електричну енергију у Федерацији БиХ. Примјена овог документа почиње 1. јула, до тада дистрибутери електричне енергије у Федерацији БиХ морају с потрошачима склопити нове уговоре, ради којих се и траже спорни подаци.
Секретар сарајевског Удружења потрошача "Путоказ" Мехо Мујетић каже да је овим поводом недавно разговарао с Агановићем.
– Он ми је објаснио да се ради о генералном попису потрошача струје, који се ради први пут послије рата. У међувремену се много тога промијенило, људи су изгинули, помрли, промијенили приватну адресу становања, неки су куповали станове, неки их насљеђивали… Логично је да су свих тих година измијењени подаци битни за уредну доставу рачуна и њихову наплату, па и потреба Електропривреде да среди своју евиденцију потрошача. То је законска обавеза и у томе не видим никаквог малтретирања грађана – каже Мујетић.
Слично мишљење добили смо из уреда омбудсмена за потрошаче у БиХ Драгана Доке, чија помоћница Медиха Бакаловић, између осталог, објашњава да је уговор о испоруци електричне енергије у складу са Законом о облигационим односима који су, по својој природи, двострано обавезујући уговор, те закључује:
– Како се ради о формалном правном уговору о пружању економских услуга од опћег интереса, мишљења смо да су наведени елементи потребни у уговору, јер давалац услуга мора имати све податке о купцу-потрошачу у случају неплаћања услуге или неке друге незаконите радње купца у сврху тужења истог код надлежног суда – рекла је она.
Платише без бриге
Гласноговорница ФЕРК-а Инес Кујунџић изјавила нам је да нема увида у начин на који електропривреде проводе закон.
А што се тиче страха легалних потрошача и уредних платиша да би након 1. јула могли остати без струје, у Електропривреди БиХ нам ја незванично речено да би директора који раскине уговор са таквим потрошачем требало одмах ухапсити, као и то да ће о свим нејасноћама у вези с провођењем ФЕРК-овог документа грађани бити обавијештени благовремено и на одговарајући начин.