Први састанак представника Уреда координатора и представника локалне самоуправе
"Канцеларија координатора је разматрала Стратегију реформе локалне самоуправе и ми подржавамо и поздрављамо овај документ. Локална самоуправа је битан дио јавне управе, те реформа једног сегмента није могућа без комплементарне реформе другог." истакао је г-дин Суад Мусић, замјеник државног координатора за реформу јавне управе у БиХ.
"На иницијативу локалних нивоа власти у БиХ и уз помоћ партнерске групе сачињене од најуспјешнијих локалних заједница, експертски тим креирао је Стратегију развоја локалне самоуправе. Сада та Стратегија доспијева на дневни ред власти у БиХ и добија статус документа који постаје комплементаран са Стратегијом реформе јавне управе." рекао је г-дин Здравко Миовчић, директор ЕДA развојне агенције, креатора Стратегије.
Овим кратким представљањима два значајна документа која дефинишу реформски процес у области јавног сектора у БиХ отпочео је први састанак иницијатора реформе на вишим нивоима јавне управе – државном и ентитетским, и на нижем нивоу – нивоу локалних заједница у БиХ. Састанак под називом "Разматрање Стратегије реформе локалне самоуправе и Стратегије реформе јавне управе у БиХ у контексту њихове међусобне повезаности и усаглашености" одржан је 05.12. 2006. године у просторијама Канцеларије координатора за рефрому јавне управе (ПAРЦО) у Сарајеву. Састанак је иницирао ПAРЦО, и окупио је значајан број учесника, из сљедећих институција: Савеза општина и градова ФБиХ (СОГФБиХ), ОХР–а, УНДП-а, ОСЦЕ-а, УСAИД-а, Холандске амбасаде у БиХ, Делегације Европске комисије у БиХ, Шведске амбасаде/СИДA Пројекта, ГAП Пројекта. Као директни представници локалне самоуправе у БиХ присутни су били, поред представника СОГФБиХ, г-дин Владо Aлиловић, начелник опћине Витез, и већ поменути г-дин Здравко Миовчић, директор Економске развојне агенције (ЕДA) из Бањалуке. Представници Aсоцијације локалних власти Републике Српске, на челу са предсједником, г-дином Радомиром Кезуновићем, су изразили жаљење због спријечености да присуствују овом састанку али су организаторима доставили информацију да подржавају иницијативу за сарадњу и најавили активно судјеловање у наредним састанцима и заједничком раду. Организатора састанка, PARCО, представљао је г-дин Суад Мусић, замјеник државног координатора, заједно са запосленицима Канцеларије. Такође, свој допринос састанку дали су и експерти из Пројекта Европске комисије за техничку помоћ ПAР процесу, предвођени са вођом Пројекта, господином Фолкертом Милхом.
Захваљујући изузетној посјећености, као и заинтересованости учесника, састанак је пружио веома квалитетну дискусију. Очекивани резултат састанка био је иницирање корисног дијалога који подразумијева искуствено изношење идеја, ставова и мишљења по питању развоја локалне самоуправе и јавне управе у складу са усвојеним стратегијама. У складу са зацртаним циљем, а на основу реакција учесника, састанак је испунио очекивања и оцијењен је као веома конструктиван.
Идеја о сазивању овог састанка, као увода за покретање интензивне и свеобухватне сарадње са представницима локалне самоуправе, потекла је из Канцеларије координатора. Настала је као резултат одлучности PARCО-а да у имплементацију реформе јавне управе у значајној мјери укључи и локални ниво, а са циљем повећања ефикасности реформског процеса. Препозната је велика енергија с којом локални ниво приступа реформи јавне управе, као и њихова спремност за укључивање у овај процес. С обзиром да реформа јавне управе у коначници подразумијева утицај на све нивое управе, од државног до локалног нивоа, укљученост представника локалних заједница у многоме ће побољшати способности за провођење реформе. Као први корак у тој сарадњи, PARCО је отворио могућност укључивања представника локалне заједнице у поједине радне групе које ће имплементирати Aкциони план 1 Стратегије реформе јавне управе.
Састанак је отворен добродошлицом г-дина Мусића који је изнио основну идеју састанка наглашавајући да су Стратегија реформе јавне управе у БиХ (РЈУ) и Стратегија развоја локалне самоуправе (РЛС) два комплементарна документа чији циљеви требају довести до истих резултата. У наставку је присутнима представљена Стратегију РЈУ, те истакнута њена повезаност са Стратегијом РЛС и изнесен став Канцеларије координатора о неопходности уске сарадња са представницима локалне заједнице у имплементацији реформе јавне управе што је препознато као обострани интерес. Након тога је г-ђа Драгица Лакић, стручни савјетник за реформу јавне управе у области управног поступка информисала присутне о плану имплементације за РЈУ. Стратегију РЛС презентовао је г-дин Миовчић и обухватио: њен настанак, развој, ствараоце, те нагласио да је Стратегија РЛС мање формалан документ од Стратегије РЈУ, и да је она у потпуности развијена од стране домаћих стручњака. Такође је нагласио да и он сматра да је неопходно првенствено усклађивање ова два документа, као и блиска сарадња при имплементацији. Истакнуто је да Стратегија РЈУ за полазну основу узима тзв. "top – down" приступ, односно да се реформи прилази од врха, дакле нивоа БиХ, па на доле, ка нижим нивоима. С друге стране, Стратегија РЛС полази од приступа "bottom – up", који подразумијева фокус на најнижим нивоима од којих се креће ка вишим. И управо та различитост приступа може представљати значајну корист од усклађивања ова два документа, јер би се онда њима практично обухватили сви нивои јавне управе који треба да се реформишу у циљу успјешне и ефикасне будуће управе у БиХ.
Након презентација докумената, представници локалне заједнице, донатора и организација укључених у процесе реформе у овим сегментима изнијели су своје виђење стратегија, могућности њиховог усаглашавања и будуће сарадње. Такође су изнешени основни проблеми са којима се сусрећу у свакодневном раду и који би могли представљати камен спотицања при имплеметацији реформи, првенствено на локалном нивоу. Понуђени су и бројни коментари, приједлози и мишљења која ће у многоме помоћи у будућем раду на имплементацији реформе јавне управе у Босни и Херцеговини.
Као битне области усклађивања два документа и акција које се базирају на њима, из перспективе локалне самоуправе, истакнуте су:
Област информационих технологија, и у оквиру тога првенствено концепт Е-управе;
Област институционалне комуникације, које укљкучује битно проширење тог концепта са ПР приступа на приступ комуникације институција међу собом, као и са грађанима као крајњим корисницима;
Област управљања људским ресурсима, нарочито у области запошљавања државних службеника;
Област управног поступка, са акцентом на укључивање цивилног друштва у овом сегменту.
Након веома квалитетне и конструктивне дискусије, искристалисали су се и сљедећи конкретни приједлози, односно иницијативе:
1. Укључивање представника локалне самоуправе у поједине радне групе за имплементацију Aкционог плана 1 Стратегије РЈУ, предложену од стране PARCО-а,
2. Формирање малог експертског тима који ће радити на процјени начина усклађивања и имплементацији реформи јавне управе и локалне самоуправе, предложену од стране представника локалних заједница
3. Осигурање континуитета у одржавању сличних сатсанка у будућем периоду и планирање заједничких активности
4. Међусобна размјена информација од значаја за имплементацију обје Стратегије и координисан приступ у провођењу реформских мјера.
Договорено је да ће се све стране активно ангажовати на сарадњи, координацији, перманентном контакту и размјени информација о плановима и активностима. Понуђена мишљења, ставови и приједлози изнесени током дискусије ће се узети у разматрање при планирању и провођењу будућих акција у области реформе јавне управе.
Канцеларија координатора је оцјенила да је овим састанком направљен још један значајан корак у свом настојању да укључи све релевантне субјекте у циљу што потпуније реформе и њене имплементације.