Кomplikovana i spora državna administracija svakodnevnica je građana Bosne i Hercegovine. Višednevno čekanje dokumentacije, hodanje od institucije do institucije, loša organizacija i gužve.
Sve bi se to moglo izbjeći kada bi proces reforme javne uprave u BiH normalno funkcionisao. Međutim, kako je digitalizacija na čekanju, za razliku od spore države, male lokalne zajednice idu u korak s evropskim standardima.
Beskonačno čekanje, hodanje, fali jedan papir, nerviranje. Ovako bi se ukratko mogao opisati proces vađenja ličnih dokumenata u Bosni i Hercegovini.
“Navikli smo da trpimo”, kazao je Mehmed Čelik koji u jednoj od sarajevskih općina čeka dokumentaciju za ovjeru.
“Evo ja već dva dana hodam. Sada sam ovdje čekao 45 minuta, pa onda još 10 minuta. Čovjeku treba dva dana da običnu dokumentaciju preda za liječenje. Obišao sam sedam, osam institucija da prikupim sve papire. Svugdje su ovako redovi, čekanja. Кažu mi: ‘Dođite sutra, ne radimo danas'”, ispričao je za Nova BH Mehmed Čelik.
“Već dva dana ganjam da predam dokumente za dječiji doplatak”, kaže drugi građanin.
Кako bi ovakve slike postale prošlost, mladi Tuzlak Enver Gluhić došao je na ideju da kreira aplikaciju e-dokumenti po uzoru na zemlje u regiji.
Uz pomoć ove aplikacije građani bi, sa samo nekoliko klikova, iz udobnosti doma, mogli doći do potrebnih dokumenata. Mogli bi da se nadležni nisu oglušili na njegov prijedlog za koji nije tražio nikakvu naknadu.
“Aplikacija je prilagođena svim građanima, bez obzira na njihov nivo informacijske pismenosti. Vrlo je pojednostavljena i svedena je na klikove. Nije bitno koliko ste informacijski pismeni ili imate godina. Svi građani mogu koristiti ovu aplikaciju”, kaže Enver Gluhić.
Guranje pod tepih realnih problema građana, uobičajeno je od strane vlasti. Svoje prste politika je uplela i u proces digitalizacije, odnosno reforme javne uprave, koja godinama stagnira. Rješavanje pitanja elektronskog potpisa i dalje je kamen spoticanja.
Prema riječima, državnog koordinatora za reformu javne uprave Dragana Ćuzulana, nema zajedničkog dogovora na nivou državne vlasti da se uspostavi jedna kancelarija ili institucija na državnom nivou koja bi vršila nadzor i akreditaciju elektronskih potpisa.
“U svim zemljama Evropske unije je to centralizovana operacija”, objašnjava Ćuzulan.
Za razliku od državnog aparata, koji odugovlači sa odlukama, male lokalne zajednice ne gube vrijeme da olakšaju život svojim građanima.
Opština Breza već je započela proces digitalizacije, uprave koji bi u potpunosti mogao zaživjeti u par godina.
“Svaki građanin će moći kroz aplikaciju doći brzo i lako do općinskih odluka. Sada mora tražiti broj glasnika, broj odluke, pa listati. Sa novom aplikacijom će biti dovoljno samo ukucati ključne riječi i pretražiti službeni list”, rekao je načelnik Opštine Breza Vedad Jusić.
S obzirom na to da su ključne reforme na nivou države na čekanju i građani će još zadugo čekati u redu za još jedan papir.
Video prilog možete pogledati ovdje