Kомпликована и спора државна администрација свакодневница је грађана Босне и Херцеговине. Вишедневно чекање документације, ходање од институције до институције, лоша организација и гужве.

Све би се то могло избјећи када би процес реформе јавне управе у БиХ нормално функционисао. Међутим, како је дигитализација на чекању, за разлику од споре државе, мале локалне заједнице иду у корак с европским стандардима.

Бесконачно чекање, ходање, фали један папир, нервирање. Овако би се укратко могао описати процес вађења личних докумената у Босни и Херцеговини.

“Навикли смо да трпимо”, казао је Мехмед Челик који у једној од сарајевских опћина чека документацију за овјеру.

“Ево ја већ два дана ходам. Сада сам овђе чекао 45 минута, па онда још 10 минута. Човјеку треба два дана да обичну документацију преда за лијечење. Обишао сам седам, осам институција да прикупим све папире. Свугђе су овако редови, чекања. Kажу ми: ‘Дођите сутра, не радимо данас'”, испричао је за Нова БХ Мехмед Челик.

“Већ два дана гањам да предам документе за ђечији доплатак”, каже други грађанин.

Kако би овакве слике постале прошлост, млади Тузлак Енвер Глухић дошао је на идеју да креира апликацију е-документи по узору на земље у регији.

Уз помоћ ове апликације грађани би, са само неколико кликова, из удобности дома, могли доћи до потребних докумената. Могли би да се надлежни нису оглушили на његов приједлог за који није тражио никакву накнаду.

“Апликација је прилагођена свим грађанима, без обзира на њихов ниво информационе писмености. Врло је поједностављена и сведена је на кликове. Није битно колико сте информациони писмени или имате година. Сви грађани могу користити ову апликацију”, каже Енвер Глухић.

Гурање под тепих реалних проблема грађана, уобичајено је од стране власти. Своје прсте политика је уплела и у процес дигитализације, односно реформе јавне управе, која годинама стагнира. Рјешавање питања електронског потписа и даље је камен спотицања.

Према ријечима, државног координатора за реформу јавне управе Драгана Ћузулана, нема заједничког договора на нивоу државне власти да се успостави једна канцеларија или институција на државном нивоу која би вршила надзор и акредитацију електронских потписа.

“У свим земљама Европске уније је то централизована операција”, објашњава Ћузулан.

За разлику од државног апарата, који одуговлачи са одлукама, мале локалне заједнице не губе вријеме да олакшају живот својим грађанима.

Општина Бреза већ је започела процес дигитализације, управе који би у потпуности могао заживјети у пар година.

“Сваки грађанин ће моћи кроз апликацију доћи брзо и лако до опћинских одлука. Сада мора тражити број гласника, број одлуке, па листати. Са новом апликацијом ће бити довољно само укуцати кључне ријечи и претражити службени лист”, рекао је начелник Општине Бреза Ведад Јусић.

С обзиром на то да су кључне реформе на нивоу државе на чекању и грађани ће још задуго чекати у реду за још један папир.

Видео прилог можете погледати овдје