Nezavisne novine: Za razliku od potrošača u Evropskoj uniji, bez čije saglasnosti se ne mogu donijeti ni najbanalnije odluke kao što je izgled pakovanja proizvoda, u BiH potrošači nemaju pravo glasa, pa čak ni za ono što je predviđeno zakonima i pravilnicima.
Nemogućnost uticaja pri odlučivanju o cijenama komunalnih usluga, ignorantski odnos od strane institucija BiH, monopolski položaj određenih kompanija i njihova nedodirljivost u smislu kontrolisanja samo su neki od problema s kojima se suočavaju bh. građani. Povodom 15. marta, Međunarodnog dana zaštite potrošača, iz udruženja koja se bave ovom problematikom kažu da prava građana krše na skoro svakom koraku.
"U odjeljenjima za reklamacije javnih uslužnih preduzeća prema Pravilniku moraju da sjede predstavnici potrošača, ali u praksi nije tako. Kod donošenja zakona koji su vezani za njihovo djelovanje isto nemaju nikakav uticaj. Kod donošenja i izrade Zakona o zaštiti pacijenata potrošači saznaju iz novina i to govori o nepoštivanju institucija prema potrošačima", kazala je Amra Vučijak, načelnik Odjeljenja za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine FBiH. Problem, između ostalog, predstavlja i činjenica da se brojna udruženja potrošača međusobno ne slažu i da imaju potpuno različite ideje i poglede na iste probleme.
Potrošači, dodala je, nisu ni informisani, niti edukovani o svojim pravima.
U istraživanju koje je uradila Asocijacija potrošača RS, o poznavanju odredaba Zakona o zaštiti potrošača BiH, samo četiri odsto ispitanika poznaje zakon, 15 odsto je djelimično upoznato, dok čak 81 odsto nije upoznato sa zakonom.
Koliko su potrošački problemi i njihova prava značajni za EU govori i to što Austrija i Švajcarska imaju ministarstva za zaštitu potrošača. Njemačko udruženje koje se bavi ovim problemom broji više od 36 miliona članova, čije mišljenje se često traži i nerijetko su uključeni u odlučivanje.
Problemi i žalbe potrošača u BiH najviše su vezani za komunalne usluge, ali zbog monopolskog položaja kompanija i firmi koje pružaju te usluge potrošači su primorani da plaćaju nerijetko nerealne cijene odvoza smeća, vode, struje, PTT usluga i slično.
Ovaj problem u EU je riješen tako što gotovo svaka lokalna zajednica ima regulatorno tijelo koje odlučuje da li su određeni zahtjevi opravdani i u njihovom radu učestvuju i predstavnici potrošača.
"EU je već na neki način nametnula regulatorne agencije kada je u pitanju donošenje odluka i cijena. Kako proces približavanja EU bude tekao, sve više će biti pritisaka na institucije u čijoj nadležnosti je donošenje cijena, kao i njihovo poštovanje i u nekoj mjeri uvažavaju stavove potrošača", rekao je Predrag Gluhaković, ministar trgovine i turizma RS, i dodao da će RS u ovoj godini donijeti zakon o zaštiti potrošača jer postojeći na nivou BiH nije dovoljan s obzirom na to da je u EU doneseno nekoliko regulativa koje se ne spominju u aktuelnom zakonu.
Predstavnici Ministarstva juče su na Trgu Krajine u Banjaluci podijelili promotivni materijal radi boljeg upoznavanja javnosti o pravima i načinima zaštite potrošača.
Predstavnici potrošača slažu se u jednom: da nisu zaštićeni na način na koji bi trebalo i da je jedina nada u sigurnu kupovinu približavanje EU i usvajanjem i sprovođenjem njihovih odluka.
"Očigledno da nekome u vlasti odgovara da se zakoni o potrošačima ne poštuju", kaže Mensud Lakota, predsjednik Udruženja potrošača BiH.
Borka Surtov, glavni tržišni inspektor RS, kaže da su u većini slučajeva potrošači u pravu, te da je najveći problem njihove zaštite u njima samima i nepoznavanju prava koja imaju.
"Potrošač je zaštićen onoliko koliko je obrazovan kao potrošač i na sve jednu njihovu prijavu smo reagovali i većinom su bili u pravu", kazala je Borka Surtov. Ona je dodala da inspekcija djeluje i preventivno, što pokazuje podatak da su u prošloj godini iz prodaje privremeno povukli robe u vrijednosti preko dva miliona KM, te da su od ukupnog broja kontrola u 30 odsto slučajeva uočeni nedostaci.
"Mercator" obilježio dan potrošača
Povodom međunarodnog dana potrošača u svim prodajnim centrima "Mercatora" pripremljene su posebne pogodnosti za kupce.
"Pored akcije 'Zagrebi i uštedi' kojom svaka kupovina može biti manja i do 99 odsto, kupci su mogli sa 15 odsto popusta kupiti čak stotinu artikala iz domaćih proizvoda iz ponude 'Naše je bolje'", saopšteno je iz "Mercatora".