Šta je digitalna javna uprava
Digitalna javna uprava ne podrazumijeva samo informisanje preko internetskih stranica državnih institucija, ustanova i preduzeća. To se odnosi i na korištenje usluga tih institucija, ustanova i preduzeća preko njihovih internetskih stranica, a koje su dio digitalnog ekosistema društva koji se sastoji i od digitalne infrastrukture i digitalne ekonomije.
Reforma javne uprave
Digitalizacija javnih usluga zahtijeva sveobuhvatnu reformu javne uprave. Prvenstveno je potrebno da su vlasti opredijeljene i da razumiju ovaj proces, kao i to da postoji saradnja i planiranje svih nivoa vlasti kako bi se jednoobrazno pristupilo digitalizaciji javne uprave.
Neophodno je odrediti nadležnu instituciju/agenciju ili tijelo za vođenje i koordinaciju digitalizacije te angažovati iskusne stručnjake iz ove oblasti, jer se u protivnom neadekvatnim rješenjima može samo otežati ovaj kompleksni proces, uzrokujući nepotrebno trošenje budžetskog novca.
Šta digitalizacija znači u praksi
Evo jednog primjera šta digitalizacija znači u praksi. Iz udobnosti doma, koristeći mobitel, tablet ili računar, pristupate centralizovanom portalu za digitalnu javnu upravu kojim se omogućava pristup svim javnim uslugama na različitim nivoima vlasti. To znači da nema lutanja od internetske stranice do internetske stranice, nego se sve nalazi na jednom mjestu.
Na portalu izvršite sigurnu elektronsku identifikaciju, koristeći ličnu kartu ili neki drugi oblik identifikacije. Time potvrđujete da ste vi osoba koja potražuje uslugu.
Zatim izaberete digitalnu uslugu i krenete u proces koji vam je jednostavno i transparentno objašnjen preko portala, a to primjera radi može podrazumijevati popunjavanje obrasca. Potom koristite siguran elektronski potpis, kako bi zahtjev zvanično potpisali i uputili prema nadležnoj instituciji.
Dakle, da bi se u punom kapacitetu koristile razvijene elektronske javne usluge, potrebno je omogućiti elektronski identitet i kvalifikovani elektronski potpis. Ako je potrebno, i administrativna taksa se plaća preko interneta, tj. korištenjem sigurnog elektronskog plaćanja.
Pozitivni primjeri
Kao jedna od najnaprednijih država u digitalizaciji, Estonija ima 99 posto javnih usluga koje su dostupne na internetu, a uveliko radi na poboljšanju ovih usluga uz pomoć vještačke inteligencije. Elektronski potpis koristi 98 posto stanovništva, jer su elektronska identifikacija i elektronska lična karta 2002. postale obavezne za sve građane.
Ukrajina je tokom rata dobila digitalnu strategiju razvoja koju smatra prioritetom, a formirala je i Ministarstvo za digitalnu transformaciju. Mnoge javne usluge su dostupne preko državnog portala za javne usluge (Diia) koji ima više od 21,7 miliona registrovanih korisnika.
Portalom e-Građani u Hrvatskoj nude se mnoge digitalne usluge. Neke od njih su prijava novorođenog djeteta i vjenčanja, pristup dokumentima iz matičnih knjiga, usluge sistema socijalne zaštite, pristup informacijama zdravstvenog sistema, komunalne usluge te usluge katastra i zemljišnjih knjiga. Osim toga, preko interneta je moguće registrirati firmu, prijaviti turiste ili industrijsko vlasništvo.
Albanija ima jedan od najrazvijenijih portala za digitalnu upravu na Balkanu (e-Albania). Ovaj portal je u decembru imao više od 16 miliona posjeta te više od dva miliona korištenih usluga.
Sigurno je da se digitalizacijom javne uprave mogu donijeti značajne promjene u radu organa uprave u Bosni i Hercegovini. Više od toga, pruža alate za uštedu vremena i novca, čineći život građana boljim.