Osnove pristupnog procesa
U pogledu političkih kriterija, zakonodavne i izvršne vlasti su imale slabe rezultate zbog političke polarizacije i pandemije. Entitetska Vlada Federacije BiH je još uvijek u tehničkom mandatu. Ustav Bosne i Hercegovine i dalje krši Europsku konvenciju o ljudskim pravima (ECHR), u vezi sa odlukom u predmetu Sejdić-Finci i drugim povezanim predmetima. Međuresorna radna grupa uspostavljena je u svibnju 2021. kako bi raspravljala o izbornim i ustavnim reformama. U prosincu 2020. su održani lokalni izbori u Mostaru, prvi put nakon 2008. godine. Parlamentarni odbor za stabilizaciju i pridruživanje se sastao u lipnju 2021. i usvojio poslovnik o radu, nakon petogodišnjeg zastoja. Inkluzivan proces izborne reforme, kroz istinski dijalog i u skladu sa europskim standardima, koji bi eliminirao sve oblike nejednakosti i diskriminacije u izbornom procesu, je od izuzetnog značaja. Nije postignut napredak u pogledu unapređenja izbornog okvira sukladno europskim standardima i osiguravanja transparentnosti financiranja političkih stranaka. Bosna i Hercegovina još nije ispunila preporuke OSCE/ODIHR, Venecijanskog pvojerenstva i GRECO Vijeća Europe. Nacionalni program za usvajanje pravne stečevine EU još uvijek nije kreiran. Postignut je ograničen napredak u osiguravanju povoljnog okruženja za rad civilnog društva.
Bosna i Hercegovina je u ranoj fazi priprema za reformu javne uprave (PAR); određeni napredak postignut je usvajanjem akcijskog plana za reformu javne uprave kao i strategija o upravljanju javnim financijama na svim razinama vlasti. Zemlja mora osigurati profesionalnu i depolitiziranu državnu službu i koordiniran pristup izradi politika na razini cijele zemlje.
Bosna i Hercegovina je u ranoj fazi/ima određenu razinu pripreme u pogledu pravosuđa. U toku izvještajnog razdoblja nije postignut napredak u ovoj oblasti. Vlasti su poduzele ograničene mjere za postupanje po nalazima Izvješća stručnjaka o pitanjima vladavine prava (“Priebeovo izvješće“). Očekuje se da izmjene i dopune zakona koje se odnose na integritet uđu u parlamentarnu proceduru; njihovo usvajanje je ključno za uspostavu kredibilnog i rigoroznog sistema provjere financijskih izvješća nositelja pravosudnih funkcija. Stalni i evidentni znaci pogoršanja i dalje zahtijevaju poduzimanje hitnih mjera na jačanju integriteta i ponovnom uspostavljanju povjerenja građana u pravosuđe. Nedostatak posvećenosti političkih aktera za reformu pravosuđa, kao i slabo funkcioniranje pravosudnog sustava i dalje podrivaju uživanje prava građana i borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala.
Bosna i Hercegovina je u ranoj fazi/ima određenu razinu pripreme za sprečavanje i borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala. Nije postignut napredak u ovoj oblasti u izvještajnom razdobolju; potrebne su hitne mjere za usvajanja zakona o javnim nabavama i sukobu interesa koji su na čekanju. Tokom pandemije, negativni efekti široko rasprostranjene korupcije sa zabilježenim političkim klijentelizmom nastavili su se snažno manifestirati, izravno utječući na dobrobit građana. Selektivno i netransparentno procesuiranje i pokretanje pravosudnih postupaka u slučajevima korupcije izazivaju zabrinutost. Postoje sustavni nedostaci u operativnoj suradnji između agencija za provođenje zakona i iznimno ograničena razmjena obavještajnih podataka. Ni policijske strukture nisu imune na politička uplitanja. Financijske istrage i zaplijene imovine uglavnom su neučinkovite. Iako su poduzeti neki pripremni koraci, kontakt točka za suradnju sa Europolom još uvijek nije operativna. Bosna i Hercegovina nije poduzela korake na uspostavi suradnje sa Eurojust-om. Zemlja mora i dalje raditi na borbi protiv terorizma i trgovine drogom i povećati svoje kapacitete za to.
Što se tiče temeljnih prava, premda zakonodavni i institucionalni okvir u velikoj mjeri postoji, Bosna i Hercegovina tek mora usvojiti sveobuhvatan strateški okvir. Potrebne su značajne reforme kako bi se osiguralo da svi građani mogu ostvariti svoja politička prava i da se osigura nediskriminatorno, inkluzivno i kvalitetno obrazovanje za sve, uključujući prevazilaženje prakse ‘dvije škole pod jednim krovom’. Nije postignut napredak u garantovanju slobode izražavanja i medija, na zaštiti novinara od prijetnji i nasilja osiguravanjem adekvatnog odgovora pravosuđa, niti u osiguravanju financijske održivosti sustava javnog emitiranja. I dalje postoje izazovi u pogledu slobode okupljanja, posebno u entitetu Republika Srpska, gdje su aktivisti bili izlođeni zastrašivanju i krivičnom gonjenju.
Neuspjeh vlasti da uspostave održiv sustav za migracije i azila doveo je do humanitarne krize u prosincu 2020. Nakon opsnažnog angažmana i potpore EU, uspostavljen je privremeni smještaj u Lipi za pružanje skloništa svim osobama u potrebi. Stalni višenamjenski prihvatni centar u Lipi je u izgradnji u 2021. Bosna i Hercegovina pojačala je napore za unapređenje upravljanja migracijama; potrebno je osigurati efikasnu koordinaciju, na svim razinama, u upravljanju granicama i kapaciteta upravljanja migracijama, kao i funkcionisanje sustava azila. Za to je potrebna pravična raspodjela odgovornosti između svih entiteta i kantona, uključujući i prihvatne centre.
U pogledu ekonomskih kriterija, Bosna i Hercegovina je postigla ograničen napredak i u ranoj je fazi uspostavljanja funkcionalne tržišne ekonomije. Zemlja je poduzela mjere za borbu protiv negativnih efekata pandemije COVID-19 na ekonomiju i tržište rada. Centralna banka poduzela je značajne mjere za poboljšanje svojih analitičkih kapaciteta. Određeni koraci poduzeti su za jačanje otpornosti financijskog sektora na udare. Međutim, nije bilo značajnih mjera za poboljšanje funkcioniranja tržišta proizvoda. Suradnja i koordinacija među sudionicima u zemlji dodatno se pogoršala. Otpor entiteta Republika Srpska protiv reformi u cijeloj zemlji vezanih za pravnu stečevinu EU dodatno je usporio usklađenost zemlje sa kriterijima za pristupanje EU. Kao rezultat toga, institucionalna struktura zemlje, kao i njeno unutarnje tržište, su i dalje fragmentirani. Nije postignuto poboljšanje u pogledu vladavine prava i funkcioniranja nadzornih i regulatornih institucija u cijeloj zemlji. Time se nastavlja ometanje poslovnog okruženja u zemlji. Kvalitet javne potrošnje nije se poboljšao, dok je javni sektor i dalje neučinkovit i preglomazan.
Bosna i Hercegovina postigla je ograničen napredak te se i dalje nalazi u ranoj fazi u smislu sposobnosti da se bori sa pritiskom konkurencije i tržišnih sila u EU. Ukupna razina kvaliteta obrazovanja i dalje je niska, a mjere za unapređenje transportne i energetske infrastrukture i dalje su nedovoljne. Obim strukturalnih prilagodbi je ograničen. Sveukupno, Bosna i Hercegovina je u ranoj fazi/ima određenu razinu pripreme u pogledu stupnja spremnosti i sposobnosti da preuzme obaveze članstva u Europskoj uniji i potrebno je da značajno poboljša usklađenost sa pravnom stečevinom EU te provede i primjeni relevantno zakonodavstvo. Tokom izvještajnog razdoblja, postignut je ograničen ili nikakav napredak u različitim poglavljima pravne stečevine EU.
Bosna i Hercegovina je nazadovala u području javnih nabavki, u kojem je primijenila preferencijalni tretman za domaće ponuđače prilikom dodjele javnih ugovora tokom većeg dijela izvještajnog razdoblja; Izmjene i dopune zakona o javnim nabavkama još nisu usvojene u parlamentarnoj proceduri. Postignut je ograničen napredak u statistici, s obzirom na vrlo male pomake u pripremi za naredni popis stanovništva i kućanstava. Postignut je određni napredak u javnoj internoj financijskoj kontroli, pri čemu su oba entiteta usvojila strategije.
Potrebni su veliki koraci kako bi se uskladio zakonodavni okvir sa pravnom stečevinom EU o unutarnjem tržištu (slobodno kretanje roba, usluga i kapitala, konkurentna politika i financijske usluge).
Bosna i Hercegovina je postigla određen napredak samo u konkurentnoj politici, dodatno uskladivši Zakon o državnoj pomoći sa pravnom stečevinom EU, te u financijskim uslugama. Ovaj klaster je ključan za pripremljenost Bosne i Hercegovine u ispunjavanju zahtjeva unutarnjeg tržište Europske unije i izuzetno relevantan za ranu integraciju i razvoj Zajedničkog regionalnog tržišta.
Bosna i Hercegovina je postigla ograničen ili nikakav napredak u većini područja konkurentnosti i inkluzivnog rasta (informacijsko društvo i mediji, oporezivanje, ekonomska i monetarna politika, poduzetništvo i industrijska politika, obrazovanje i kultura, te carinska unija), gdje je u ranoj fazi ili ima određenu razinu pripremljenosti. Ova područja imaju značajne poveznice sa Programom ekonomske reforme BiH. Mora se raditi na socioekonomskim reformama kako bi se riješile postojeće strukturalne slabosti, nizak nivo konkurentnosti, visoka stopa nezaposlenosti, kao i utjecaj pandemije koja je dodatno podcrtala hitnost ovih reformi. Postignut je određen napredak usvajanjem politika o inkluzivnom obrazovanju, stručnom obrazovanju i osposobljavanju, te razvijanju poduzetničkih vještina.
Bosna i Hercegovina je postigla određenu razinu ili ograničen napredak u većini područja koja se odnose na Zelenu agendu i održivu povezanost (transeuropske mreže, energija, okoliš i klimatske promjene), a nalazi se u ranoj fazi ili ima određenu razinu pripremljenosti. Zemlja mora značajno povećati svoje ambicije ka zelenoj tranziciji, te uskladiti svoje zakone o plinu i električnoj energiji sa pravnom stečevinom EU. Zelena tranzicija i održiva povezanost su ključni za ekonomsku integraciju unutar regije i sa EU, olakšavajući prekograničnu trgovinu u regiji i stvarajući prave benefite za biznise i građane. Ovaj klaster i povezane reforme su značajno povezane sa Programom ekonomskih reformi i Ekonomskim i investicijskim planom, te Zelenim planom za Zapadni Balkan.
Bosna i Hercegovina nije postigla napredak u područjima vezanim za resurse, poljoprivredu i koheziju (razvoj poljoprivrede i ruralnih područja, sigurnost hrane, veterinarska i fotosanitarna politika, ribarstvo, te financijska i proračunska potpora), te se uglavnom nalazi u ranoj fazi pripremljenosti.
Bosna i Hercegovina je dostigla je određenu razinu pripremljenosti ali nije postigla napredak u pogledu vanjskih odnosa. Zemlja mora intenzivirati napore da finalizira pristupanje Svjetskoj trgovinskoj organizaciji. Bosna i Hercegovina se snažno ohrabruje da poboljša svoju usklađenost sa vanjskom politikom Europske unije i restriktivnim mjerama, a koje su značajno pale na 43 posto do kolovoza 2021. što izaziva zabrinutost. Bosna i Hercegovina je nastavila da aktivno sudjeluje u regionalnoj suradnji i da održava dobrosusjedske odnose.
Ključni datumi
Lipanj 2003. godine: Na samitu EU i zemalja Zapadnog Balkana u Solunu potvrđena europska perspektiva Zapadnog Balkana.
Lipanj 2008. godine: Potpisivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju i Privremenog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima.
Prosinac 2010. godine: Bezvizni režim za područje Schengena za građane Bosne i Hercegovine.
Rujan 2011. godine: Dvojna funkcija šefa Izaslantva EU kao specijalnog predstavnika EU u Bosni i Hercegovini, čime je osnažena uloga EU u zemlji.
Lipanj 2015. godine: Stupanje na snagu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između EU i Bosne i Hercegovine.
Veljača 2016. godine: Bosna i Hercegovina podnosi zahtjev za članstvo u EU.
Rujan 2016. godine: Vijeće EU poziva Europsko povjerenstvo da predstavi svoje Mišljenje (Avis) o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u EU.
Veljača 2018. godine: Europska komisija usvaja svoju strategiju za “Kredibilnu perspektivu proširenja i pojačani angažman EU-a sa Zapadnim Balkanom”.
Svibanj 2019. godine: Europsko povjerenstvo usvojilo je Mišljenje o zahtjevu za članstvo Bosne i Hercegovine, koje uključuje 14 ključnih prioriteta.
Prosinac 2019. godine: Vijeće EU usvaja zaključke o Mišljenju Povjerenstva, pozdravljajući 14 ključnih prioriteta iz Mišljenja kao uslova koje Bosna i Hercegovina treba ispuniti za preporuku otvaranja pristupnih pregovora.
Veljača 2020. godine: Revidirana metodologija koju je predstavila Europsko povjerenstvo s ciljem daljih iskoraka u procesu proširenja kroz snažnije političko upravljanje i kredibilniji, predvidivljiji, dinamičniji način.
Listopad 2020. godine: Prijedlog Povjerenstva za unapređenje odnosa EU i zemalja Zapadnog Balkana s Ekonomskim i investicijskim planom za region.