Prava, dužnosti i pravni interesi svih subjekata regulirani su u materijalno pravnim propisima koji se ostvaruju konkretizacijom u upravno pravnim odnosima. Ta konkretizacija ili ostvarenje prava dužnosti i pravnih interesa ostvaruje se u upravnom postupku koji regulira nadležnost, oblik i red vanjskih radnji kao i forme akata koji se donose u vezi i kao posljedica tih radnji.
Piše prof. dr. Ferid Otajagić, zamjenik državnog koordinatora za reformu javne uprave, o upravnom postupku
Upravni postupci imaju dvije vrste i to opći i posebni upravni postupci sa opće važećim pravilom supsidijarne primjene općeg upravnog postupka.
Dužnost postupanja po zakonu u upravnom postupku imaju: organi uprave određene političko-teritorijalne jedinice, drugi državni organi i privredna društva, ustanove i druga pravna lica, udruženja građana kao i organizacije odnosno institucije sa javnim ovlaštenjima.
Načela upravnog postupka predstavljaju srž ili osnov svih drugih propisa koji pobliže razrađuju materiju upravnog procesa. Time se kroz sustav upravno procesnog prava otklanjaju protivrječnosti i popunjavaju eventualne zakonske praznine.
“Strategija reforme javne uprave u Bosni i Hercegovini“ upravni postupak tretira kao ključni aspekt Reforme koja unapređuje kvalitet javnih usluga, a pitanje upravnog odlučivanja postavlja kao središnje pitanje u reformi javne uprave.
Načelo zakonitosti rada odnosno funkcioniranja javne uprave i načelo zakonitosti u upravnom postupku zahtjeva da se pravni propisi primjenjuju na zakonit način, izvršenjem u konkretnim slučajevima.
Zbog toga strategija reforme javne uprave u Bosni i Hercegovini inzistira na reformama koje će ojačati upravno odlučivanje kao ključnu komponentu interakcije između uprave i građana, te upravno odlučivanje učiniti učinkovitim, pouzdanim, efikasnim, transparentnim i odgovornim sredstvom jedne moderne javne uprave usmjerene ka građanima koje opslužuje i za koje je bolje osposobljena da bi postala članom Europskog upravnog prostora.
Pored toga, uredno funkcioniranje sustava upravnog odlučivanja doprinosi smanjenju samovolje, birokratije u obavljanju javnih poslova, te osigurava učinkovitost, efikasnost i predvidivost javne uprave u pružanju usluga društvu.
U kontekstu upravnog postupka i upravnog odlučivanja u okviru Ureda koordinatora za reformu javne uprave Bosne i Hercegovine sproveden je projekt “Program za poboljšanje kvaliteta upravnog odlučivanja u Bosni i Hercegovini” kojim je izvršena sustavna analiza stanja upravih postupaka i upravnog odlučivanja i date određene preporuke u pogledu poboljšanja kvaliteta upravnog odlučivanja u Bosni i Hercegovini, te usklađivanja sa standardima, upravnog odlučivanja u zemaljama Europske unije.
U procesu reforme javne uprave u Bosni i Hercegovini usvojen je “Strateški okvir za reformu javne uprave u Bosni i Hercegovini 2018-2022” koji analizira postignuća prethodne strategije i ocjene stanja javne uprave u Bosni i Hercegovini, izlaže naučene lekcije u provedbi “Strategije reforme javne uprave 2006-2014” i jedan od operacionalno ključnih strateških ciljeva tretira i predviđa pružanje usluga u javnoj upravi na svim razinama u Bosni i Hercegovini.
Konačan cilj reforme javne uprave u Bosni i Hercegovini je vladavina zakona odnosno vladavina prava u radu i ponašanju javne uprave posebno u upravnom odlučivanju u kome subjekti ostvaruju subjektivna prava i dužnosti.
U tom kontekstu nužno je spomenuti postupak upravno sudske zaštite tj. kao mogućnost vođenja upravnog spora nakon završetka upravnog postupka bilo pred redovnim sudovima kako je u Bosni i Hercegovini, i to putem upravnih odjeljenja ili posebnih upravnih sudova, kao što je situacija u Njemačkoj, Švedskoj pa i susjednoj Republici Hrvatskoj.
Sustavnom i detaljnom analizom upravno sudske zaštite moglo bi se doći do određenih rezultata koji bi nužno pokazali da je i u tom segmentu potrebno provesti radikalne reforme u smislu uspostave nekog od europskih modela sudske zaštite stranaka u upravnom sporu.
Iz svega proizilazi da primjena materijalno pravnih propisa se vrši kroz proces upravnog postupanja koje ima važnu ulogu u vladavini zakona, odnosno vladavini prava te uspostavi pravne sigurnosti u državi Bosni i Hercegovini.