Uvažene dame i gospodo,
Velika mi je čast i zadovoljstvo biti danas ovdje kako bismo, nakon dvije godine, ozvaničili završetak projekta „Modernizacija sistema za upravljanje ljudskim potencijalima u strukturama državne službe u BiH“ .
Kvalitetna, stručna i brza javna uprava pretpostavka je ubrzanja privrednog razvoja i garant očuvanja javnog interesa. Da bi javna uprava radila na osnovu transparentnih i otvorenih procedura i pružala bolje usluge građanima, ona mora da ima profesionalne i odgovorne državne službenike, odabrane na osnovu transparentnih i nepristrasnih procedura, službenike koji se stalno usavršavaju kroz različite obuke i rade u skladu s etičkim principima. Ovo nije floskula već vizija Strategije reforme javne uprave u BiH, zahtjev iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH sa EU, te drugih evropskih dokumenta.
U skladu sa ovim zahtjevima, impementiran je projekat čija je svrha bila poboljšanje sistema upravljanja ljudskim potencijalima u javnoj upravi BiH kroz izgradnju kapaciteta, poboljšanje zakonodavnog okvira i harmonizaciju procedura i praksi u strukturama državne službe na svim upravnim nivoima BiH. Ciljevi i aktivnosti projekta bili su usklađeni sa Strategijom reforme javne uprave i Revidiranim akcionim planom 1.
Kako će o projektu danas više govoriti eksperti projektnog tima, želim samo u nekoliko riječi da se osvrnem na neke njegove rezultate koji su postignuti kroz četiri komponente, a odnose se na: (1) stvaranje osnove za efikasnije zapošljavanje i selekciju kadrova, (2) poboljšanje postojećih politika za zapošljavanje i selekciju kadrova, (3) izgradnju kapaciteta centralnih ULJP institucija i ULJP jedinica u pojedinačnim institucijama i (4) razvoj sistema kadrovskog planiranja.
Kroz projekat održane su obuke za oko 700 državnih službenika sa sva četiri upravna nivoa u BiH koji se bave upravljanjem ljudskim potencijalima, a 25 predavača obučeno je za prenos znanja u državnoj službi. Uvedene su osnove za novi sistem gradacije radnih mjesta koji će se koristiti u državnoj službi i biti povezan sa sistemom plata na nivou FBiH, RS i Brčko distrikta. U tom smislu razvijene su metodologije za analizu i procjenu radnih mjesta, koje će biti vrlo korisne u procesu implementacije novog sistema gradacije. Na nivou BiH, metodologija analitičke procjene radnih mjesta bila je uvedena i prije početka projekta, ali bez metodologije analize radnih mjesta. Projektni tim je identifikovao i razvio okvir kompetencija i za rukovodeće i za nerukovodeće državne službenike, kao bitnu novinu u BiH sistemu državne uprave, sa posebnom pažnjom na njegovu upotrebu u procesu odabira kandidata za državnu službu Okvir kompetencija testiran je kroz intervjue o analizi radnih mjesta i pokazao se kao vrijedno oruđe za identifikaciju vještina ponašanja, koje su neophodne za efektivno obavljanje poslova u državnoj službi. Nivo Brčko distrikta BiH jedini je uveo da na usmenom intervjuu komisija za zapošljavanje ima mogućnost ocjenjivanja kompetencija prilikom razgovora za posao i to: sposobnost iznalaženja rješenja, vještinu komunikacije i samopouzdanje, analitičke sposobnosti kandidata, fleksibilnost, motivisanost za rad u upravi. Okvir kompetencija još uvijek nije formalno uveden u zakonodavstvo državne službe, što dovodi u pitanje održivost ovog projektnog rezultata. Kada se okvir kompetencija uvede u sistem, trebao bi biti povezan za sistemom ocjene rada, razvoja karijere i sistemom obuke.
Iako je dosta aktivnosti završeno na nivou projekta , preostaje značajan dio posla da institucije, odnosno SMBiH /vlade u BiH preuzmu izlazne rezultate projekta, odnosno usvoje projketne proizvode i rješenja u odgovarajućoj formi, kako bi oni i zaživjeli u praksi. Iako je razvijena usklađena metodologija za analizu radnih mjesta i ista ugrađena u relevantne nacrte propisa o državnoj službi na nivou institucija BiH, FBiH, RS i Brčko Distrikta – ti propisi nisu usvojeni. Većina institucija korisnica ovog projekta, iako je to bilo predviđeno, do danas nisu izmijenile sistematizacije radnih mjesta u skladu sa novom metodologijom. Također, nisu uspostavljeni odjeli, a za manje institucije posebna radna mjesta, za upravljanje ljudskim potencijalima. Iako je razvijena metodologija planiranja ljudskih potencijala za institucije i vlade, te pripremljeni nacrti potrebnih propisa na svim nivoima, do danas ni jedan propis nije usvojen.
Na usvajanju propisa koji su rezultat projekta ćemo i dalje insistirati. Jer, sistem razvoja ljudskih potencijala u državnoj službi moramo dodatno unaprijediti i nadograđivati. To nam je i obaveza koju smo preuzeli iz Reformske agende, ali i obaveza kroz druge evropske dokumente, poput SIGMA principa. Uostalom, posljednjih godina i Evropska komisija upozorava BiH da mora napraviti veće reformske iskorake u oblasti sistema upravljanja ljudskim potencijalima.
I na kraju, koristim ovu priliku da se zahvalim Delegaciji EU koja je prepoznala značaj ovog projekta, korisnicima projekta – državnim službenicima koji su aktivno učestvovali u njegovoj implementaciji, kao i članovima projektnog tima.
Hvala.