Usvajanjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine propisano je uspostavljanje registra zaposlenih najkasnije do 2026. godine, potvrdio je “Nezavisnim” Darko Kasap, koordinator za reformu javne uprave BiH.

Prema njegovim riječima, u pogledu javne dostupnosti podataka, najveći iskorak je napravljen na razini Brčko distrikta BiH, gdje je registar zaposlenih i imenovanih lica javno dostupan uključujući i informacije o plaćama, međutim on ističe da će biti potrebna dalja nadogradnja registara, u skladu s Revidiranim akcijskim planom.

Podsjećanja radi, Ured koordinatora je i u prijašnjim sazivima radio na bržem uspostavljanju ovih registara, ali otpor najviše postoji u samim organima vlasti, pa je, iako je nekoliko puta bilo najavljivano objavljivanje registra, dolazilo do pomjeranja rokova.

Prema informacijama kojima Kasap raspolaže, Agencija za državnu službu je pokrenula postupak javne nabave softwarea za uspostavljanje registra.

– Što se tiče registara na drugim razinama vlasti, u periodu 2018-2019. kroz projekt ‘Unaprjeđenje informacijskog sustava u Agenciji za državnu službu FBiH, Agenciji za državnu upravu RS i Pododjeljenju za ljudske resurse BD BiH’ koji je finansiran iz Fonda za RJU, uspostavljeni su informacijski sustavi za upravljanje ljudskim potencijalima na razini FBiH i BD BiH koji uključuju i registre državnih službenika na razini ovih administracija, te je nadograđen središnji registar kadrova na razini RS. Ovo je znatno doprinijelo boljoj raspoloživosti podataka potrebnih za adekvatno praćenje i planiranje ULJP – ističe on.

Dodaje da Agencija za državnu službu FBiH kontinuirano objavljuje statistički prikaz o stanju kadrova u državnoj službi na osnovu unosa organa uprave u registar, dok Agencija za državnu upravu RS objavljuje zbirne podatke iz središnjeg registra kadrova o ukupnom broju i spolnoj strukturi zaposlenih.

Kasap je podsjetio da je prošle srijede organiziran osmi sastanak Radne skupine za reformu javne uprave između BiH i EU, te da je, kako kaže, konstatiran određen napredak. Podsjetio je da su u proteklih godinu dana usvojeni akti o primjeni Zakona o slobodnom pristupu informacijama i izmjena Zakona o državnoj službi za uspostavu registra državnih službenika, čime se, kako ističe, jača transparentnost i dostupnost informacija.

– Donesen je Zakon o sprečavanju sukoba interesa, čime se unapređuje integritet javne uprave. Izrađen je Nacrt zakona o upravnom postupku, kojim se stvaraju preduvjeti za digitalizaciju i modernizaciju upravnih procedura. Uspostavljena je interresorna Radna skupina za usklađivanje i izradu zakona o državnoj službi te je zaključen Kolektivni ugovor koji je potpisan 26. 2. 2025. godine, a što omogućuje profesionalizaciju i depolitizaciju javne uprave. Između ostalog, ojačana je koordinacija na provedbi reformi javne uprave, uz aktiviranje uloge Koordinacijskog odbora za reformu javne uprave i rad mehanizma za praćenje i izvještavanje o reformama – naglasio je on.

On kaže da je i finaliziran Revidirani akcijski plan za reformu javne uprave, koji bi sljedećeg mjeseca trebalo da se nađe na dnevnom redu Vijeća ministara BiH, entitetskih vlada i BD.

– Očekujemo nove preporuke Europske komisije koje će ići u pravcu hitnog usvajanja Revidiranog akcijskog plana i provedbe planiranih i dogovorenih mjera i aktivnosti, poboljšanja funkcioniranja struktura za koordinaciju, izmjena zakona o državnoj službi kako bi bili sukladni principu zasluga i međusobno za profesionalnu i depolitiziranu državnu službu i popunjavanje otvorenih radna mjesta pomoćnika ministara na državnoj i federalnoj razini. Očekujemo preporuke i za usvajanje propisa o strateškom planiranju politika u cijeloj zemlji, te da ćemo morati poboljšati sveobuhvatnu Strategiju upravljanja javnim financijama – istakao je on.