Dokument – Preporuke i naredni koraci sa 5. sastanka PGRJU

Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između EU i Bosne i Hercegovine – 5. sastanak Posebne skupine za reformu javne uprave

25. veljače 2021.

Preporuke:

1. Strateški okvir za reformu javne uprave (SO RJU)

• BiH treba uspostaviti učinkovito tijelo za donošenje političkih odluka koje će podržati relevantni koordinatori za RJU kako bi se osiguralo kredibilno i učinkovito političko usmjeravanje za koordiniranu provedbu reforme javne uprave (RJU) na svim razinama vlasti. U ovom kontekstu, pozdravljamo plan da se u 2021. godini uspostavi Odbor premijera, koji bi se bavio RJU i pružao političko vodstvo ministrima nadležnim za RJU i koordinatorima RJU.

• Vlasti u BiH trebaju uspostaviti učinkovitu koordinaciju za RJU na način da se značajno pojednostave i racionaliziju funkcije postojećih koordinatora za RJU.

• U tom smislu, potrebno je ojačati ulogu koordinatora za RJU u pogledu upravljanja provedbom i praćenjem Akcionog plana. Naime, Ureda koordinatora za RJU treba poboljšati svoj učinak i učinkovitost u horizontalnoj i vertikalnoj koordinaciji provođenjem mogućih funkcionalnih pregleda tokom 2021. godine. Vlasti BiH trebaju ojačati kapacitete osoblja koordinatorâ za RJU na razini entiteta i Brčko Distrikta u skladu sa pravilnicima o organizaciji kako bi se horizontalna koordinacija provodila na najbolji mogući način sa drugim tijelima za provedbu i kako bi se osiguralo praćenje.

• BiH treba usvojiti zajednički sistem praćenja zasnovan na učinku, usvajanjem zajedničke metodologije za praćenje RJU i interoperabilnog informacijskog sustava. Metodologija bi trebala obuhvatiti zajedničke obrasce za sakupljanje jedinstvenih podataka u odnosu na ciljne vrijednosti na svim razinama vlasti, kao i zajedničke smjernice i rokove za praćenje i izvještavanje. Ured koordinatora za RJU i koordinatori za RJU trebaju bolje obučiti osoblje odgovorno za praćenje RJU i do srpnja 2021. godine objaviti izvješće o praćenju na internet stranicama institucija nadležnih za RJU.

· BiH treba osigurati veće financijsko vlasništvo i održivost provođenja Akcijskog plana, integriranjem troškova akcijskog plana u zakone o proračunu za 2022. godinu. Posebno, BiH se poziva da poboljša sufinanciranje Akcijskog plana za RJU, kao i da pojasni, na osnovu troškova Akcijskog plana, procjenu financijskog jaza za period 2021.-2022., transparentnim prikazivanjem izvora financiranja.

· BiH treba koristiti Strateški okvir za RJU i njegov Akcijski plan za razdoblje 2020.-2022. kao ključni dokument za definiranje i pružanje tehničke pomoći, i prema tome, uspostaviti učinkovitu donatorsku koordinaciju za RJU.

· Kako bi se povećala odgovornost vlasti za RJU, izvršne institucije u BiH, na svim razinama vlasti, trebaju redovno podnositi izvješća parlamentima i obavještavati građane o procesu reformi. Treba osigurati i adekvatne konzultacije sa organizacijama civilnog društva.

2. Upravljanje javnim financijama (UJF)

• FBiH i RS trebaju hitno ubrzati usvajanje svojih Strategija UJF za razdoblje 2021.-2025., a sve razine trebaju surađivati kako bi se do lipnja 2021. godine izradio i usvojio kredibilan i relevantan cjelodržavni Strateški okvir za UJF i Akcijski plan, uz istovremeno uspostavljanje sustava praćenja zasnovanog na učinku. Tokom 2021. godine vlasti BiH će izvršiti procjenu javnih rashoda i financijske odgovornosti.

• Kada se usvoji strateški okvir, BiH treba pokrenuti državni dijalog o reformi upravljanja javnim financijama sa Europskim povjerenstvom, predstavnicima civilnog društva, razvojnim partnerima i međunarodnim financijskim institucijama.

• Od vlasti BiH se očekuje napredak u reformama UJF u tri ključne oblasti do sljedećeg sastanka Posebne skupine za RJU, tako što će provesti preporuke iz Procjene upravljanja javnim investicijama na svim razinama; poboljšati kvalitet proračunskog procesa poštovanjem proračunskog kalendara i povećanjem proračunske transparentnosti; i na kraju, ostvariti napredak prema programskom budžetiranju i srednjoročnom proračunskom planiranju u svim fazama proračuinskog ciklusa.

3. Državna služba i upravljanje ljudskim potencijalima

• Vlasti BiH trebaju usvojiti zajednički okvir politika o državnoj službi u Republici Srpskoj i nastaviti provedbu i praćenje ove politike na svim razinama vlasti u skladu sa Akcijskim planom RJU za razdoblje 2020.-2022. Državna razina treba popuniti sva upražnjena radna mjesta u Ministarstvu pravde i zaposliti službenike odgovorne za provedbu takve politike.

• Sukladno zajedničkim okvirom politika, vlasti BiH trebaju do srpnja 2021. godine usvojiti zajedničke metodologije ULJP za praćenje provedbe zakona o državnoj službi i upravljanja ljudskim potencijalima time što bi i ovaj zahtjev postao pravno obvezujući. Ta godišnja izvješća bi se trebali dostavljati Europskom povjerenstvu i na internet stranicama bi ih trebale objavljivati institucije nadležne za javnu upravu.

• Do kraja 2021. godine, sukladno zajedničkim okvirom politika, vlasti BiH trebaju nadograditi i usvojiti zakonsku osnovu za javnu službu tamo gdje je to potrebno i učiniti je učinkovitom i integrirati zajedničke metodologije za sakupljanje podataka u Informacijski sustav za upravljanje ljudskim potencijalima, uz istovremeno osiguranje jednoobraznosti i interoperabilnosti podataka na svim razinama.

• Vlastima BiH se preporučuje da usklade zakonske odredbe 11 zakona o državnoj službi i standarde ljudskih potencijala na svim razinama vlasti kako bi se osigurala mobilnost i zajednički standardi za radne uslove, funkcije i organizaciju državne službe za funkcionalan jedinstven upravni prostor. Izmjene i dopune bi posebno trebale uključivati usklađivanje propisa koji utječu na obim rada državne službe, procedure zapošljavanja i selekcije, kategorije pozicija i razine kompetencija kako bi se promoviralo međusobno priznavanje kvalifikacija državnih službenika i planova i programa obuka i kako bi sustav državne službe bio učinkovitiji.

• Zakoni o državnoj službi trebaju biti usklađeni s načelima utemeljenim na zaslugama, reformom procesa zapošljavanja i selekcije. U tom smislu, vlasti u BiH bi trebale: (1) poboljšati sastav povjerenstava za izbor kako bi osigurali njihovu nepristrasnost i stručnost; (2) poboljšati kvalitet testova za izbor korištenjem okvira kompetencija za ocjenjivanje i organizacijom najmanje jednog anonimnog testiranja za izbor (pisanog i usmenog); (3) povećati korištenje online alata pri zapošljavanju kako bi proces bio transparetniji i objektivniji; (4) uvijek izabrati najbolje rangirane kandidate.

• Vlasti BiH trebaju prekinuti prakse koje narušavaju načela zasnovana na zaslugama kao što je praska imenovanja “vršitelja dužnosti” bez omogućavanja da kandidati prođu kroz procedure javnog natječaja, te zapošljavanje na privremenoj osnovi bez transparentnih procedura i procedura utemeljenih na zaslugama. Zakoni o državnoj službi i prakse zapošljavanja tek trebaju osigurati da etnički principi ne prevlađuju nad principima utemeljenim na zaslugama.

• Vlasti BiH trebaju regulirati dosljednu i učinkovitu institucionalnu strukturu za upravljanje ljudskim potencijalima. S tim u vezi, uloge i odgovornosti za državnu službu i razvoj politika za ULJP, upravljanje informacijskim sustavom za upravljanje ljudskim potencijalima, implementaciju i praćenje te obučavanje, treba jasno podijeliti između nadležnih institucija, naročito između nadležnih ministarstava i agencija za državnu službu na svim razinama vlasti. Vlasti BiH trebaju ojačati kapacitete agencija za državnu službu s ciljem unapređenja upravljanja ljudskim potencijalima i održavanja obuka.

4. Izrada politike i koordinaciju

• BiH treba revidirati i poboljšati svo primarno i sekundarno zakonodavstvo u vezi sa strateškim planiranjem tako što će definirati zajedničke standarde i uslove za postizanje kvaliteta za izradu sektorskih strategija u cijeloj zemlji. U poboljšane smjernice za praćenje javnih politika treba uvrstiti zahtjev za izvještavanje o postignuću politike utemeljenom na rezultatima, a ne samo o napretku aktivnosti u odnosu na ciljeve politike.

• BiH treba za svaku razinu vlasti odrediti jasne institucionalne nadležnosti s dovoljno kapaciteta za koordinaciju i kontrolu kvaliteta svih novih prijedloga politika prije nego što se dostave vladama na odobrenje, kao i ovlaštenje da se doprinosi u pogledu politika vraćaju resornim ministarstvima u slučajevima gdje nisu ispunjeni minimalni standardi kvalitete. U tom smislu, potrebno je ojačati generalni sekretarijat te institucije nadležne za planiranje politika.

• Potiče se BiH da unaprijedi provedbu smjernica za procjenu utjecaja propisa (PUP) što uključuje i funkciju kontrole kvaliteta na svim razinama vlasti.

• BiH treba osigurati da pravni okvir za javne konzultacije bude unaprijeđen, da se dosljedno primjenjuje u praksi i da se prijedlozi politika koji se dostavljaju na usvajanje provjeravaju u pogledu njihove usklađenosti sa standardima i zahtjevima za konzultacije na svim nivoima vlasti.

• BiH treba ubrzati izradu i usvajanje cjelodržavnog Programa integriranja u EU u skladu s metodologijom koja je usvojena u rujnu 2020. godine tako što će osigurati pokrivanje svih neophodnih troškova za njegovu daljnju realizaciju.

5. Odgovornost i pružanje usluga

• BiH treba uspostaviti mehanizam za efikasnu provedbu preporuka Ombudsmana u skladu s najboljim europskim i međunarodnim standardima i podići svijest u javnim institucijama o potrebi provedbe tih preporuka.

• BiH treba poboljšati zakonske odredbe o pristupu informacijama što uključuje i razradu opsežnog kataloga informacija koje će biti objavljene na internet stranicama javnih institucija i osigurati punu provedbu i redovno i efikasno praćenje ovih zakona. Po potrebi, treba uvesti sankcije zbog nepoštivanja obveze osiguranja pristupa javnim informacijama. Vlasti BiH su pozvane da podijele s Europskim povjerenstvom sve nacrte zakona prije njihovog dostavljanja u proceduru usvajanja.

• Ohrabruju se sve razine vlasti na usklađen pristup prilikom izrade izmjena i dopuna Zakona o općem upravnom postupku (ZOUP) kako bi se osigurale bolje i usklađenije administrativne usluge za građane i poduzeća u cijeloj zemlji.

Daljnje aktivnosti

Strategija i Akcijski plan za RJU za razdoblje 2020.-2022.

Pozivaju se vlasti BiH da Komisiji do 31. ožujka 2021. godine dostave:
· točan iznos troškova i potreba za svaku razinu vlasti,
· pregled izvora financiranja za provedbu mjera iz Akcijskog plana za razdoblje 2020.-2022. i
· odgovarajuće financijske analize o nedostatku financijskih sredstava,
· usklađenu verziju pasoša indikatora i metodologije praćenja RJU prije njihovog usvajanja.

Reforma državne službe

• Ministarstvo pravde na državnom nivou treba Povjerenstvu dostaviti informaciju o popunjavanju upražnjenih radnih mjesta i zapošljavanju službenika odgovornih za politiku državne službe do 31. ožujka 2021.

• Potrebno je službama Povjerenstva dostaviti podatke zajedno s obrascem o upravljanju ljudskim potencijalima na svim razinama vlasti do 1. rujna 2021. uoči sljedećeg sastanka PG-a za RJU u 2022. godini.

• Svi nivoi vlasti bi do 31. svibnja 2021. godine trebali dostaviti mapu puta o tome kako da registri javnih službi budu funkcionalni i interoperabilni.

• Potrebno je do 30. travnja 2021. godine dostaviti Povjerenstvu zajedničku metodologiju za praćenje provedbe zakonâ o državnoj službi.

• Potrebno je do srpnja 2021. godine dostaviti Povjerenstvu sve nacrte izmjena i dopuna zakonâ o državnoj službi.