Nezavisne novine: Iako bi BiH prema određenim najavama trebala do oktobra ove godine ukinuti zabranu uvoza automobila starijih od sedam godina, te teretnih vozila i autobusa starijih od deset godina, problem će ipak predstavljati uvođenje sistema tehničke inspekcije na državnom nivou.
U Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH kažu da je BiH obavezna da ukine ova ograničenja na uvoz vozila jer CEFTA ne dozvoljava bilo kakva ograničenja osim u izuzetnim slučajevima kada postoji opasnost da dođe do prijetnje za zdravlje ljudi, životinja ili okoline.
Podsjećaju da je s obzirom da je tržište BiH prije uredbe Savjeta ministara BiH od 2000. godine bilo preplavljeno starim vozilima iz EU bilo je neophodno da se donese uredba i ograniči uvoz korištenih vozila koje odbacuju ekonomski naprednije zemlje.
U Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa navode da je 2000. godine BiH iskoristila svoje pravo koje joj je dozvoljavalo ograničavanje kvantitativnog uvoza robe, ali da su se potpisivanjem CEFTA stvari promijenile i da su preporuke iz EU da se takva zabrana ukine.
Cijene na auto-pijaci
Na auto-pijaci u Banjaluci juče je za kupovinu automobila "mlađeg" od sedam godina bilo potrebno izdvojiti od 8.000 KM koliko je koštao FIAT punto iz 2003. godine pa do 35.000 KM za audija A6 iz 2004. Opel astra proizvedena 2005. godine cijenjana je oko 16.000 KM dok je za pežoa 206 iz 2004. bilo potrebno oko 13.000 KM. Prodavci automobila sa auto-pijace i iz nekoliko auto-kuća koje se bave prodajom polovnih vozila smatraju da se poslije ukidanja zabrane o uvozu vozila starijih od sedam godina neće ništa bitnije promijeniti jer su cijene u BiH skoro iste kao i u razvijenijim zemljama. "Ljudi koji se poslije ukidanja zabrane odluče na uvoz iz EU auto će koštati skoro isto jer će opet morati da poplaćaju mnoge dažbine plus trud i vrijeme", kažu u jednoj od auto-kuća.
I dok bh. građani s nestrpljenjem iščekuju da se ponovo dozvoli uvoz starijih četvorotočkaša, nadležni su različitih mišljenja da li će to biti ostvarivo za nekoliko mjeseci.
Dragiša Mekić, pomoćnik ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, ističe da je kao rok za ukidanje ove zabrane predviđen za oktobar a, da naša zemlja prije svega treba da uvede sistem tehničke inspekcije kako bi se onemogućilo da se uvoze automobili, autobusi i teretna vozila koja ne zadovoljavaju ekološke i bezbjednosne standarde.
Enver Muratović, šef Odsjeka za spoljnotrgovinsku politiku i strana ulaganja, međutim, naglašava da nije realno očekivati da se zabrana uvoza vozila starijih od sedam godina ukine do oktobra jer je prije svega potrebno uvesti sistem tehničke inspekcije na nivou BiH, što će, prema njegovom mišljenju, predstavljati problem.
"Problem je sjesti i dogovoriti se oko jedinstvene tehničke inspekcije vozila što je u BiH s obzirom na ustavnu strukturu stvarno teško", kaže Muratović.
On ističe da će poslije ukidanja zabrane uvoza za vozila starija od sedam godina biti standardi koji neće dozvoliti uvoz automobila koji ne zadovoljavaju bezbjednosne ili ekološke standarde.
"Ti standardi bi ocjenjivali i potvrđivali odgovara li vozilo ili neki njegov dio ili oprema zahtjevima i direktivama EU i mogu li se koristiti na našem tržištu", objašnjava Muratović.
U Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa kažu da je potrebno da se taj sistem jednako primjenjuje i na domaća i na strana vozila.
"Za to je potreban realističan pristup i sva uvezena vozila morala bi imati certifikat tehničke inspekcije koji bi izdavale ovlaštene institucije a u suprotnom uvoz ne bi bio moguć", navode iz ovog ministarstva.
Jedan Banjalučanin, koga smo juče zatekli na auto-pijaci, smatra da bi napokon trebao da se precizira tačan rok do kada bi zabrana trebala da postane prošlost.
"Onda bih i ja sačekao s kupovinom polovnog automobila. Jer nije isto da kupim auto staro deset godina koje je saobraćalo našim putevima u odnosu na ono sa zapada. Tamo se vozila održavaju odlično, a putevi su neuporedivo bolji. Ako je oktobar rok za ukidanje zabrane, sačekao bih s kupovinom", kaže on.