Службеници у јавним органима су нељубазни, нису на радном мјесту у своје радно вријеме, шетају грађане од шалтера до шалтера, неефикасни су, траже гомилу непотребне документације, не желе да помогну необразованим странкама и друго.

Ово су само неке од жалби грађана које су у току прошле године стигле на адресу Омбудсмана за људска права БиХ, а које се односе на рад јавне управе.

Емина Халиловић, помоћник омбудсмана БиХ, навела је да су прошле године запримили укупно  517 жалби које се односе на рад јавне управе.

"У односу на 2013. када су регистроване 484 жалбе, прошле године смо имали већи број жалби, што представља повећање за 6,82 одсто", прецизирала је Халиловићева.

Она је навела да се жалбе грађана најчешће односе на испољавање нељубазности, неодговарајуће радно вријеме, упућивање странака од једног до другог органа, на кршење процесних одредби којима је регулисан управни поступак.

"Грађани се жале да се управни поступци воде  супротно одредбама Закона о управном поступку на начин недоношења одлука у законским роковима, инсистирањем на достави великог броја непотребне документације, затим шутњом администрације, кршењем начела пружања помоћи неукој странци, недоношењем одлука по жалби, дуготрајним поступцима одлучивања у другом степену, честим и по неколико пута (принцип пинг-понг лоптице) враћању предмета првостепеним органима на поновно одлучивање, погрешној примјени материјалних закона…", навела је Халиловићева.

Она је истакла да је посебно забрињавајуће стање у службама на општинском нивоу у оба ентитета, као и на кантоналном нивоу у ФБиХ, које се баве имовинско-правним пословима, пословима катастра, просторног уређења и урбанизма, стамбено-комуналним пословима.

"У овим случајевима грађани неријетко нису у могућности да остваре своје права из разлога што нису успостављени, или адекватно не функционишу механизми заштите унутар органа управе. Ово се посебно односи на вршење инспекцијског надзора, провођење рјешења инспекције и друго у областима имовинских права, поступка легализације, издавања грађевинских и урбанистичких дозвола, бесправне градње, сметања посједа, узурпација, проблематике везано за рад катастра", казала је Халиловићева.

Она је навела и да је прошле године омбудсман на основу притужби грађана издао 44 препоруке  везано за рад јавне управе.

Томислав Врховац, предсједник Синдиката управе РС, казао је да нису увијек криви службеници јер једноставно морају у свом раду поштовати законе.

"Ако један закон каже да су потребни одређени документи, службеник од грађана мора захтијевати те документе. Морамо радити на поједностављивању закона и на побољшању технологија како бисмо имали увезане базе података на свим нивоима", истакао је Врховац. (Извор: Независне новине)