Реформа јавне управе у Босни и Херцеговини је неопходна ради стварања учинковите, одговорне и ефикасне државне службе. Предуслов је за интеграцију БиХ у Европску унију, која управне капацитете способне за провођење правне стечевине Уније сматра једним од најважнијих критерија за чланство. О овој теми разговарали смо са директорицом Канцеларије за реформу јавне управе у БиХ Семихом Боровац. 

Госпођо Боровац, шта је суштина реформе јавне управе?

 Реформисана управа треба, прије свега, испунити европске услове и омогућити земљи да постане дио заједнице европских земаља. Зато, реформа коју проводимо, је прије свега оријентисана на повећање стручности, оспособљености и квалитета рада државних службеника, а управо се то неминовно одражава и на квалитет услуга које грађани и привредни субјекти с правом очекују од јавне управе. У протеклој години забиљежен је застој у реформи , првенствено због индолентног односа институција.

Како би се убрзао процес, дали сте јасне препоруке које је прихватио и Савјет министара. Да ли је ова активност већ дала резултате? 

Један од резултата наших напора јесте да су институције у своје годишње програме рада почеле уносити обавезе из Ревидираног акционог  плана 1, што даје јаче гаранције да ће те мјере бити и испуњење. Ако  томе додамо да смо на државном нивоу укључили готово све институције и успоставили сталну сарадњу са представницима тих институција, онда очекујемо да ће резултати проведбе реформских мјера за ову годину бити много бољи. У 2013. годину ушли смо са приједлогом 22 нова пројекта. Вољели бисмо да имамо развијену документацију за све предложене пројекте, али чињеница је да су нам најчешће потребни мјесеци, а неријетко и цијела година да за сваку нашу активност добијемо сагласност свих учесника у процесу израде пројекта – дакле четири нивоа власти.

Какви су бенефити по реформским областима?  

Припремљен је и пројекат "Стратешко планирање и развој јавних политика" којим ће се ојачати капацитети свих министарстава на сва четири управна нивоа за стратешко планирање и развој јавних политика. Стратешко планирање и развој јавних политика два су кључна инструмента у свакој модерној јавној управи. Важно је имати ефикасне јавне политике које ће на најрационалнији начин користити новац пореских обвезника. Ово је посебно важно у тренутку када владају мјере штедње у цијелом свијету. У области Јавних финансија у 2013. години већ смо осјетили резултате пројекта БМИС којим је у министарства финансија у БиХ уведен нови савремени информацијски систем и тиме повећана ефикасност и ефективност планирања и управљања буџетским средствима. Према нашим информацијама, планирање буџета за 2014. годину одвијало се у новом систему, што значи да је трошење буџетских средстава одобравано на један транспарентнији начин. Урађен је и нови пројекат којим ће се још додатно проширити овај систем са софтверском компонентом.

Шта је родно одговорно буџетирање?  

Ово је први покушај да буџети у БиХ буду родно сензибилни те да у коначници можемо правити анализе и истраживања која ће довести до  равноправног односа сполова у планирању и трошењу буџетских  средстава. Доста времена у 2013. години смо потрошили и на усаглашавања о  Јавно-приватном партнерству; пројекту који ће засигурно потакнути инвеститоре да улажу у Босну и Херцеговину. Да бисмо то постигли, прво морамо заједно развити и дорадити прописе, у складу са европским стандардима у овој области, ојачати капацитете институција задужених за овај посао, те едуцирати службенике и јавност о могућностима пословања у оквиру јавно-приватног партнерства. То су све планиране активности нашег пројекта, а реализацију очекујемо у 2014. години. 

Шта је урађено у области управљања људским потенцијалима? 

Што се тиче области управљања људским потенцијалима у овој години  фокус смо ставили на финализирање Оквира политике за развој  управљања људским потенцијалима у структурама јавне управе у  БиХ. У томе послу, који смо радили са члановима НТ, јако пуно су нам помогли представници СИГМЕ. Ради се о сету начела којим се одређује правац кретања реформи у државној служби у БиХ, као што су ефикасност, транпарентност, непристрасност, мериторност и одговорност чији је циљ да се онемогући политизација у државној служби и осигура правни основ за управљање људским потенцијалима те успоставе кохерентни стандарди и заједничке праксе на свим управним нивоима у БиХ. 

У којој фази је реализација пројекта "Модернизација управљања људским потенцијалима у структурама државне службе у БиХ"?

Почетак проведбе пројекта у којем учествујемо заједно са делегацијом Европске уније је крај јануара ове године. Предвиђа се израда методологије за анализу и аналитичку процјену радних мјеста у управама на четири нивоа. Припремљен је и пројекат којим се повећава информатичка писменост државних службеника. У првој фази обуку је завршило 2.400 државних  службеника, а у новој фази обука је предвиђена за њих 1780. Око 1500 водитеља управних поступака и инспектора бит ће додатно обучено о вјештинама и техникама вођења управног поступка. Пракса је показала да су управни поступци дуготрајни или да се понављају јер особе које раде на ових пословима немају довољно искуства и вјештина у пословима управног рјешавања. 

Пажњу јавности привукао је пројекат "Мапа пута за регистрацију  пословних субјеката". Можете ли нам рећи о чему се овдје ради? 

Мапом пута трасираће се пут за поједностављене процеса регистрације предузећа. Мапа ће садржавати приједлоге измјене закона и услова које институције требају створити да би се регистрација предузећа могла обавити електронски, на једном мјесту и то у року од три дана. Такав је и европски стандард. Припремили смо пројекат којим се у првој фази осигурава грађанима и пословним субјектима да на једном мјесту могу добити информације о услугама које пружају државне институције и преузети потребне обрасце. Портал ће бити у функцији крајем марта ове године. БХ портал само је основа да преко њега омогућимо пружање електронских услуга грађанима и то ћемо урадити у сљедећој фази. 

Како се финансирају пројекти?  

Већина пројеката финансирана су из Фонда за реформу јавне управе, а ове године можемо се похвалити да смо добили новог донатора, Министарство вањских послова Краљевине Данске која ће у Фонд уложити 4 милиона еура. Са новим улагањима у Фонд и новцем који већ имамо на  располагању, процјењујемо, моћи ћемо финансирати све планиране пројекте.  Извор: www.brzevijesti.ba