Ослобођење – Прошло је висе од шест година од када је усвојен Закон о електронском потпису БиХ на Представничком дому 18. септембра, а у Дому народа Парламентаме скупштине БиХ 20. септембра 2006. Његова примјена још није почела. Иако је Вијеће министара БиХ у року од шестмјесецинакон ступања на снагу требало донијети правилник о његовој примјени, објављен у Службеном гласнику БиХ 14. новембра 2006, ни то до сада није урађено. Ранији министар, а садашњи замјеник министра промета и комуникација БиХ Рудо Видовић признаје да процедура доношења правилника о примјени Закона о електронском потпису БиХ сувише дуго траје.

Усаглашавање ставова институција БиХ је био дуготрајан процес. Прошле године су интензивиране активности по торн питању, алијош нисмо окончали посао. Пристигао је одређени број примједби, али су оне, по мени, висе техничког него суштинског карактера и то се да брзо ријешити како бисмо дошли до правилника.

Радна скупина у оквиру сектора Министарства промета и комуникација БиХ требала би чим прије да изанализира приспјеле приједлоге, примједбе и сугестије и прихвати ин или одбаци. Закон о електронском потпису БиХ је добар, али се њиме нису могли уредити сви детаљи, нити је такво што могуће учинити, те су нам стога потребни подзаконски акти, као што је у овом случају правилник о његовој примјени. Након што се оконча поступак у Министарству, он треба бити упућен на усвајање у Вијеће министара БиХ. Мислим да нема разлога да се висе било шта чека, сматра Видовић.

Пасош није довољан

Како су бх. грађани који живе у иноземству у дискриминаторском положају у односу на оне који живе у БиХ, најбоље свједочи податак да власти БиХ кроз Изборни закон наше земље њима никада нису признале пасош БиХ као довољан документ да буду аутоматски уписани у централни бирачки списак. То се не чини, иако пасош, посебно биометријски, садржи важније и садржајније податке о особи, његовом имаоцу, од личне карте. С друге стране, све особе које имају личну карту аутоматски су уписане у централни бирачки списак.

Но, Ослобођење дознаје да су прави разлози са одуговлачењем усвајањап равилника, односнопримјене Закона о електронском потпису БиХ у функцији онемогућавања поједностављивања процедуре пријаве бирача, бх. грађана из иноземства за учешће на изборима. Поглављем 3. Изборног закона БиХ прописано је да бирач, бх. граданин који живи у иноземству, да би био уписан у централни бирачки списак, осим доказа (родни лист и држављанство), Централној изборној комисији БиХ мора приложити и увјерење о пријави боравка у БиХ. Да је на снази правилник, односно Закон о електронском потпису БиХ, бх. грађани који живе у иноземству могли би образац ПРП, који се налази на wеб страници ЦКа БиХ, приликом пријављивања на изборима (ради се сваки пут и за локалне и опће) електронски потписати и доставити путем е-маила (интернета). То би значајно убрзало и олакшало цијели поступак јер би се избјегао процес слања докумената путем поште, што изискује дуже вријеме, посебно ако се ради о удаљеним земљама у којим живе наши грађани попут САД-а, Канаде, Аустралије…, а гдје их је евидентиран значајан број. Такав поступак често доводи до кашњења процеса пријављивања, због чега, још ако је нужно отклонити неке недостатке, доводи до ситуација да се бирачу из иноземства онемогуд упис у централни бирачки списак због закасњеле или непотпуне пријаве. Умјесто олакшања, ускоро би могле услиједити нове бирократске препреке за бх. градане који живе у иноземству. У Агенцији за заштиту личних података БиХ, наиме, разматрају се нове, пооштрене мјере које се односе на скидање личних података.

Сукладно тому, ЦИКБиХ би могао добрти нови, додатни задатак, како сазнаје Ослободење, да провјерава аутентичност сваког потписа бх. граданина који се пријави за гласање из иноземства. Такве активности планирају се због сумњи и покушаја манипулација потписима на посљедњим локалним изборима евидентираних управо код покушаја двоструких пријава за гласање (путем поште из иноземства и на редовним биралиштима). Процес утврђивања аутентичносри потписа бирача из иноземства у таквим случајевима, када би се то радило за све њих, захтијевао би пуно времена и додатне напоре ЦИК-а.