Канцеларија координатора за реформу јавне управе у БиХ, у сарадњи са Њемачким друштвом за међународну сарадњу (GIZ), организовао је дводневну радионицу за новинаре о теми "Реформа јавне управе у БиХ – проведба Стратегије за РЈУ и ревидираног Акционог плана 1", која је одржана прошле седмице у Коњицу.

Реформа јавне управе у БиХ један је од кључних критерија за пријем БиХ у Европску унију. Иако реформске мјере испуњавају владе у БиХ, односно институције управе у БиХ за досљедну проведбу Стратегије реформе јавне управе у БиХ, између осталог, потребне су координиране активности али и боље међусобно разумијевање органа управе у БиХ. Реформа представља предуслов за интеграцију БиХ у ЕУ, која управне капацитете као и способност усвајања и проведбе темељних прописа ЕУ сматра главним условом за чланство у својим редовима.

Стратегија реформе има за циљ учинковиту и одговорну јавну управу, која би грађанима пружала боље услуге са мање новца, те пословала на темељу транспарентних и отворених процедура, уз испуњавање свих увјета постављених европским интеграцијама. ЕУ је свјесна величине изазова и трансформација које се стављају на терет земље као предувјет за чланство, па је сукладно томе и понудила јасне смјернице за оне земље које желе постати њезине чланице.

Предности е-управе

Задатак Канцеларије за координацију реформе јавне управе јесте развити систем управљања документима, систем јавних набавки, е-сједнице влада и систем за управљање људским потенцијалима. И, прије свега омогућити е-услуге грађанима као што то чине у ЕУ.

Успјех процеса стабилизације и придруживања кроз даља промицања у функционисању јавне управе је темељна компонента Европског партнерства за БиХ. Координаторица за реформу јавне управе у БиХ Семиха Боровац истакла је како придруживање БиХ ЕУ подразумијева испуњење дуге листе услова, а као највеће изазове који су пред Канцеларијом координатора побројала је провођење стратешких циљева у шест реформских области: стратешко планирање, координација и израда политика, јавне финансије, институционална комуникација, управљање људским потенцијалима, е-управа.

"Реформа јавне управе сложен је и дуготрајан процес, а у БиХ се проводи на четири нивоа, државном, на два ентитета и дистрикту Брчко. Највећа одговорност јесте на премијерима који требају притиснути институције како би се реформа што боље провела на свим нивоима. Концепт реформе подразумијева стратешки, временски и институционални оквир", казала је Боровац, те додала како је у току припрема прве сједнице координационог одбора, која није одржана од 2007. године.

У фонд за реформу јавне управе до сда је уплаћено 5,5 милиона евра, а из овог фонда се финансирају пројекти које раде домаће власти. За ревидирани Акциони план до 2014. године обезбијеђено је нових шест милиона евра. Једно од питања којим се баве у Канцеларији за координацију РЈУ јесте и питање смањења администрације, а како из Канцеларије истичу, није нагомилана администрација на нивоу државе и ентитета. Они сматрају да је нагомилана у опћинама које ће тек послије доћи на ред. На државном нивоу, у појединиим инстутуцијама, каже Боровац, чак фали и кадра.

Искуства из других земаља централне и источне Европе показују да пут ка чланству у ЕУ намеће огромне захтјеве државној управи, а успјех сваке владе да приступи ЕУ овиси о њеној способности да проведе реформу, преноси Ослобођење.