Независне новине: БиХ спада у земље са најскупљим и највећим бројем такси које оптерећују и грађане и привреднике, тврди Месуд Лакота, предсједник Удружења потрошача Кантона Сарајево.

Највећа такса плаћа се у РС и може да кошта 100.000 КМ. То је такса која се плаћа за упис власништва и хипотеке у земљишну књигу, која износи 0,2 одсто од вриједности некретнине или висине осигуране тражбине код хипотеке.

"Хипотекарни дужник за обезбјеђење потраживања у износу од 1.000.000 КМ, односно упис у хипотеке, треба да плати таксу у износу од 2.000 КМ, а закон предвиђа највећи могући износ таксе на чак 100.000 КМ", каже Маринко Плавшић, предсједник Нотарске коморе РС.

Судске таксе

Судска такса се у парничном поступку плаћа према вриједности предмета спора. Тако се за тужбу, противтужбу, приједлог за понављање поступка, приједлог да се призна одлука страног суда и одлука страног арбитражног суда, такса плаћа према вриједности предмета спора. Ако је вриједност предмета спора до 1.500 КМ, такса износи 50 КМ, а ако је вриједност предмета од 1.500 до 3.000 КМ такса кошта 100 КМ. Такса од 500 КМ плаћа се за предмете у вриједности од 10.000 до 50.000 КМ. Ако је вриједност спора већа од 100.000 КМ, такса износи један одсто на означену вриједност спора, али не може да износи више од 10.000 КМ. Како каже Плавшић, суд може ослободити таксеног обвезника од плаћања таксе ако би тиме била угрожена егзистенција обвезника и чланова његовог домаћинства. "Одлуку о ослобађању од таксе доноси суд на писани захтјев таксеног обвезника. Прије доношења одлуке суд ће нарочито узети у обзир вриједност мјеродавну за наплату таксе, укупан приход и имовину таксеног обвезника и чланова његовог домаћинства, као и број лица која таксени обвезник издржава", објашњава Плавшић.

С обзиром на то да су сви уписи у земљишне књиге оптерећени јако високом судском таксом, како каже Плавшић, у поступку је измјена Закона о судским таксама у погледу смањења те накнаде.

"Административне, комуналне и судске таксе и накнаде у БиХ представљају пљачку народа којом се финансира гломазни административни апарат", тврди Лакота. Он појашњава да прописе о таксама у ФБиХ доносе министарства ФБиХ и кантона, те општине.

Огорчени грађани: "Да би извадио обичну потврду човјек мора извадити додатних десет папира. Свака општина посебно доноси прописе о таксама. У оваквој ситуацији су угрожена права народа. Најскупље таксе у ФБиХ су у Кантону Сарајево и Кантону 10", каже Лакота.

Појашњава да у тим кантонима потврде, као што је потврда о некажњавању, коштају око 30 КМ.

"То је ван сваке памети. Имамо ситуацију да љекарска увјерења коштају од 50 до 180 КМ. Разни захтјеви који би требало да буду бесплатни коштају од двије до 10 КМ. Неке ствари које би требало да иду по аутоматизму, попут насљеђивања некретнине од родитеља, само се код нас наплаћују. Ова администрација само гледа гдје може више да огули народ", каже Лакота.

И грађани Сарајева су огорчени бројем и цијенама такси, који им отежавају живот.

"Кад морам ићи у општину да предам неки захтјев или да добијем потврду разболим се. Увијек треба хиљаду неких папира, а сваки се плаћа. На крају, осим новца оду вам и вријеме и живци. Гуле народ гдје год могу, чак је и РТВ претплата регулисана као такса. За фиксни телефонски број човјек мора издвојити 15 КМ мјесечно, а да није ни импулс потрошио. То је срамота", каже Сарајка Нермина М.

Лакота сматра да су закони који регулишу ту област јако лоши. Додаје да у овом тренутку, када рецесија погађа привреду, држава од привредника узима велики новац за покретање фирме.

"Причамо о покретању привреде годинама, а за отварање самосталне трговинске радње потребно је платити око 500 КМ, а за друштво ограничене одговорности (д.о.о) 3.500 КМ, док у свим земљама Европе и у окружењу држава потиче покретање бизниса. С друге стране, сав новац од такси по правилима требао би да се на неки начин врати људима", сматра Лакота.

У БиХ, како истиче, тај новац иде за финансирање администрације.

"Свака промјена кућног броја се плаћа и то је већ пробан рецепт у свијету када општини зафали новца. Таксе су преко сваке границе високе и оне деморалишу народ", каже Лакота.

Таксе у РС: Висина такси у РС, која је утврђена законским прописима, према мишљењу многих грађана такође није прилагођена животном стандарду у РС, јер је приликом куповине стана потребно платити таксу у износу од 100 КМ, колико износи и судска такса за тужбу због исељења. За тужбу због отказа уговора о зајму или закупу ствари, за тужбу о отказу уговора о закупу пословних просторија плаћа се судска такса у износу од 200 КМ, а за приједлог да се призна одлука иностраног суда у статусним стварима за таксу треба издвојити 200 КМ. За жалбу против донесеног рјешења такса кошта 300 КМ, а за тужбу због ометања посједа 50 КМ.С.М. из Бањалуке, који је прошле године купио стан, каже да је два пута морао платити судску таксу: први пут приликом преписа стана на мајчино име, а други пут приликом овјеравања мајчиног даровног уговора, којим је он постао власник стана.

"Два пута сам платио таксу по 100 КМ. Дакле, 200 КМ вам је потребно само за та два документа и сматрам да је то, уз све остале трошкове, јако много. Мислим да би те таксе требало да буду повољније", истиче С.М.

Висина таксе је одређена законима. Судске таксе прописује Закон о судским таксама, а за административне се примјењује Закон о административним таксама. Како каже Плавшић, јединице локалне самоуправе могу својим нормативним актима одредити висину таксе за поједине поступке који се воде код тих органа.

"За списе и радње у поступку код органа локалне самоуправе, односно општина и градова, плаћају се административне таксе по прописима општине и града", појашњава Плавшић.

Захтјев за смањење: Нихад Имамовић, предсједник Асоцијације послодаваца БиХ, каже да је асоцијација упутила Влади ФБиХ захтјев за смањењем такси за личне дохотке радника како би се помогло привреди. Он додаје да привредници имају велика оптерећења да сваку компанију један радник кошта годишње око 25.000 КМ.

"У ФБиХ лични дохоци износе 69 одсто од нето плате, а 52 одсто у РС. То би у овом тренутку требало смањити и Влада ФБиХ са Синдикатом треба да нађе рјешење. План је да се у овој години ти доприноси смање за три одсто, а у наредне три године 15 одсто. У овом тренутку треба смањити јавну потрошњу. Тражили смо реформу јавне управе. То ће ићи врло тешко јер оном коме је добро не треба промјена", рекао је Имамовић.

Хајрудин Хаџимехановић, помоћник министра финансија ФБиХ за фискалну и пореску политику, каже да је проблем у цијелом сету мањих јавних прихода.

"Проблем је како смањити оптерећења за привредне субјекте. Ту је читава лепеза накнада и ми предлажемо да се предложе основице тих такси, како би се донекле ублажиле. Свако министарство има своје прописе о таксама. Влада ФБиХ је свјесна овог проблема и укидање појединих накнада је већ у току, као рецимо боравишне таксе", каже Хаџимехановић.

На прописе о таксама другачије се гледа у кантонима и у општинама.

Ослобођени од плаћања

Од плаћања административне таксе, између осталих, ослобођени су ратни инвалиди и инвалиди рада, дјеца која су уживаоци инвалиднине до навршених 26 година за списе и радње у вези са школовањем у свим школама. Те таксе не плаћају ни инвалиди који су ослобођени плаћања годишњих накнада за употребу моторних возила, у поступку стручног прегледа тих возила ради регистрације. Од плаћања тих такси ослобођени су и грађани за пријаву на конкурс за заснивање радног односа, као ни ученици и студенти за све списе и радње у вези са школовањем.

У Министарству финансија Кантона Сарајево рекли су да ће Влада Кантона Сарајево ускоро расправљати о новом закону о судским таксама.

"Таксе у Кантону Сарајеву нису се мијењале задњих 13 година, осим судских које су битне за привредне субјекте. Да ли ће се оне сад смањити остаје да се види", кажу у том министарству.

Они сматрају да таксе у том кантону нису високе.

"Предложили смо највишу цијену такси, а општине одређују цијену. То што су се оне углавном опредијелиле за највише цијене, то треба њих питати. С друге стране, новац од такси се враћа грађанима кроз буџет. Од чега би се иначе градили оволики путеви", истичу у Министарству финансија Кантона Сарајево.

У општини Ново Сарајево тврде да су цијене свих општинских такси усвојене на општинским вијећима на приједлог Владе Кантона Сарајево.

"Локална заједница има проблем јер све таксе се уплаћују код нас, а завршавају у буџету кантона. Тек око 80 одсто новца од такси се враћа у општину", рекли су у Прес-служби те општине.

Плаћају и они који су ослобођени: Припадници борачке популације, који су ослобођени плаћања свих такси у РС, због неинформисаности или немарности службеника у појединим институцијама некада ипак плате таксе.А.В. из Бањалуке, стоодстотни ратни војни инвалид, каже да је приликом прикупљања документације за откуп стана у Бањалуци у Административној служби града морао да плати административне таксе, иако је, како каже, упознат са законским прописима који га ослобађају од споменутих трошкова.

"Као стоодстотни ратни војни инвалид знам да сам ослобођен плаћања свих такси и прије неколико година, када сам први пут прикупљао папире за откуп стана, нисам платио ниједну таксу, нити овјеру документа. Међутим, посљедњи пут, прошле године, када сам откупио стан и овјеравао одређене папире, у општини сам платио таксе", каже А.В.

Додаје да од референта који прима клијенте очигледно зависи да ли ће бити испоштовани прописи који ослобађају борачку популацију од плаћања такси или не.Како истиче, први пут када је дошао у Административну службу града Бањалука службеник га је обавијестио да не мора да плати таксу, али је други службеник сљедећег дана тражио да плати споменуте трошкове.

"Покупио сам папире и платио таксе, иако знам да по закону не би требало да их плаћам", појашњава А.В. и додаје да је тада за једну таксу издвојио више од 50 КМ.Сава Марчета-Ожеговић, која је дуги низ година радила у Одјељењу за борачко-инвалидску заштиту Административне службе града Бањалука, признаје да се дешавало да припадници борачке популације, који су ослобођени плаћања свих такси, некада због неупућености ипак плате таксе.

Поврат таксе: А.В. истиче да није био упознат с одредбом Закона о судским таксама, која се односи на поврат таксе, а према којој лице које је платило таксу коју није било дужно да плати има право на поврат таксе. Право на поврат има и лице које је таксу платило у износу већем од прописаног, као и лице које је платило таксу за судску радњу, а та радња из било ког разлога није извршена. У члану 33 Закона о судским таксама наводи се да се поступак за поврат таксе покреће на захтјев лица које је платило таксу, те да се у поступку поврата не плаћа такса.