Дневни аваз: Министарство вањске трговине и економских односа БиХ припрема мјере којима би требао бити ријешен проблем настао захтјевом Европске уније да укине одредбу о забрани увоза аутомобила старијих од седам година, сазнаје „Дневни аваз“. Европска комисија тражи да се забрана укине на основу Споразума о стабилизацији и придруживању (SAA).

Провјера исправности

У сарадњи с пројектом техничке помоћи ЕУ, Министарство је дошло до опције према којој би се укидање те одлуке могло одгодити, а онда би се примијенио привремени пропис какав постоји у неким земљама региона. Та мјера, како предлажу из Министарства, били би знатно виши трошкови регистрације старијих аутомобила него новијих и оштрија контрола техничке исправности возила.

Шта је хомологација

При хомологацији испитују се и потврђују уређаји битни за сигурност возила и они од којих зависи еколошки квалитет возила. У то спадају кочнице, управљачки механизми, свјетла, сигнални уређаји, пнеуматици.Испитују се и сигурносни појасеви, сједишта за дјецу, унутрашња опрема, противпожарна заштита  те токсична испушна емисија, бука, радиофреквенцијске сметње. За то се морају акредитирати посебне установе које онда дају цертификат о исправности возила.

Сматра се да би те привремене мјере биле довољне да се спријечи опасност да БиХ буде опет преплављена старим аутомобилима из земаља ЕУ. У међувремену, морали бисмо успоставити институцију која би проводила процес ткз. хомологације који је неопходан да би БиХ у овој области примијенила стандарде Европске уније. То је поступак провјере, оцјењивања и потврђивања одговарају ли возило или неки његов дио или опрема захтјевима и директивама ЕУ и могу ли се користити. Ријеч је о поступку који проводе надлежне институције које постоје у свим земљама у Европи, осим у БиХ. Обавеза успостављања хомологације је на Министарству, али је извјесно да тај процес неће бити окончан довољно брзо.

Разумијевање Брисела

Због непостојања хомологације, из Министарства упозоравају да би, ако би БиХ сада одлучила промијенити  прописе ЕУ, увоз свих аутомобила био забрањен. Иако су званичници из Брисела на првом састанку Привременог одбора за провођење САА захтијевали хитно укидање ове одредбе, сазнајемо да ипак постоји разумијевање  и да би прихватили привремену одлуку, уз хитно покретање процеса успостављања хомологације.