Говор Супервизора за Брчко, Др. Рафи Грегориана, на свечаном отворењу ПAР конференције у Брчком.

Екселенције, угледни гости, колеге, даме и господо, желим Вам топлу добродошлицу у Брчко Дистрикт босне и Херцеговине.

Имам велико задовољство да помогнем у отварању овог догађаја и поздрављам одлуку да он буде одржан овдје у Брчко Дистрикту. Од свог самог почетка, Дистрикт је лидер у реформским програмима у скоро сваком главном аспекту управе.

Био је прво мјесто са рефoрмом судства. Прво мјесто са реформом полиције. Прво мјесто са фискалном реформом. Прво мјесто са реформом образовања. Реформе проведене овдје кориштене су као модели или упутства за реформе другдје, и у БиХ и у региону. Сви смо оправдано поносни на ту чињеницу.

Једнако смо поносни и на то да смо изабрани као пилот пројекат за реформу јавне управе (ПAР). Реформа јавне управе није значајна само ради својих унутрашњих разлога или ефикасне и професионалне владе. Она је такође критични корак на путу интеграције БиХ у Европску унију.

Недавни извјештај Европске комисије о стратегији проширења ЕУ јасно истиче да је сада неопходна имплементација реформе јавне управе да би се ојачао свеукупни административни капацитет у БиХ. Управни одбор Вијећа за имплементацију мира прошлог мјесеца изразио је своје задовољство тиме што су државна, ентитетске и влада Брчко Дистрикта прихватили државну стратегију реформе јавне управе, и позвао владу Брчког и долазеће владе ентитета и државе да стратегију им лементирају без одлагања.

Дакле, реформа јавне управе је захтјев. Aли зашто је она захтјев? Приоритети постављени од стране Европске административне мреже предвиђају јасно раздвајање политике од управе, као и развој професионалне, непристрасне јавне службе, пријатељски настројене према грађанима, са јасним одговорностима, кориштењем јасно дефинисаних процедура, примјеном чвстог управљања и контроле над јавним средствима, и успостављањем свеобухватне способности управних и судских система у провођењу обавеза.

Посматрајући земљу у транзицији каква је БиХ, може се рећи да су многи ресурси чврсто везани за потрошњу владе на саму себе, при чему се скрећу и расипају ресурси који би требали бити ослобођени у циљу потпомагања раста послова у приватном сектору. Ради свега тога, реформа ће неминовно значити губитак неких послова у оквиру владе прије него што се створи значајан број послова уз приватном сектору реалокацијом радне снаге и капитала. Ово чини хуману димензију такве транзиције значајним изазовом за владе.

Не тако давно били сте у могућности да видите, при покушају outsourcinga услуга чишћења од стране владе, како одсуство планирања транзиције и обезбјеђења информација на вријеме, те недостатак транзиционих програма може угрозити саму реформу. Надам се да су лекције научене и да ће то знање бити примијењено у неким будућим случајевима.

Ипак, и поред свега тога, влада Брчко Дистрикта у потпуноти је прихватила и посветила се реформи јавне управе, и као резултат препознавања ове посвећености изабрана је за пилот пројекат . Успјех или неуспјех Брчког у реформи јавне управе може значајно утицати на перцепцију успјеха БиХ у ПAР процесу, и у том смислу заправо постати критична детерминанта брзине којом се БиХ припрема за кандидовање и чланство у ЕУ.

Од мене као Супервизора се захтијева да осигурам да институције Брчко Дистрикта функционишу "ефикасно и очигледно трајно" прије него што будем могао препоручити завршетак режима Супервизије. Због тога је реформа јавне управе толико важна мојој Канцеларији и зато Канцеларија за крајњу одлуку о Брчком и ОХР тако чврсто подржавају ПAР процес у Брчком. Моје особље и ја ћемо, стога, наставити да охрабрујемо и асистирамо властима Брчког у погледу ПAР процеса.

Желим да се захвалим донаторима ПAР процеса – ЕК, ДФИД-у, СИДA-и, и нарочито Холандској Aмбасади – за њихову финансијску и политичку подршку програму реформе јавне управе у БиХ. Очекујем од ових добротвора и Сједињених Држава да одрже своје интересовање и подршку ПAР процеса дуго након повлачења Супервизора.

Свим учесницима на овој конференцији желим сваки успјех у њиховом даљем раду.