Razvoj interoperabilne infrastrukture jedan je od ključnih preduslova za jačanje e-uprave u Bosni i Hercegovini. Uspostavljanje platforme interoperabilnosti omogućit će efikasniju razmjenu podataka između institucija, povećati nivo sigurnosti i transparentnosti, te poboljšati kvalitet usluga građanima i privredi.

U okviru inicijative za uspostavljanje interoperabilne infrastrukture e – uprave u Bosni i Hercegovini i projekta „Podrška Evropske unije za interoperabilnu platformu infrastrukture e – uprave u Bosni i Hercegovini – DIGI BiH“, u Neumu je od 17. do 19.09.2025. godine, održana radionica posvećena finalizaciji i usaglašavanju koncepta platforme interoperabilnosti u Bosni i Hercegovini između ključnih institucija – korisnica projekta. Radionica je obuhvatila raspravu o tehničkim, administrativnim, pravnim i političkim aspektima modela implementacije, razmjenu iskustava i identifikaciju prioriteta, kao i pripremu i dogovore oko narednih koraka i dinamike u implementaciji. Istaknuta je važnost saradnje ključnih institucija, kao i formiranja i operativnosti međuentitetske radne grupe u ovoj oblasti.

Razvoj moderne, sigurne i na građane usmjerene digitalne uprave u Bosni i Hercegovini je strateški prioritet usklađen sa standardima Evropske unije i ciljevima digitalne transformacije. Koncept platforme interoperabilnosti u Bosni i Hercegovini ocrtava praktičan i politički izvodljiv pristup za uspostavljanje interoperabilne platforme infrastrukture e – uprave u BiH koja je održiva i prilagođena složenoj administrativnoj strukturi zemlje.

 

 

Koncept predlaže hibridni model interoperabilnosti, a kombinuje snage decentralizovane kontrole podataka sa centralizovanim elementima upravljanja. Oslanjajući se na uspješne međunarodne modele, posebno estonske X-Road principe, predloženi hibridni pristup omogućava sigurnu razmjenu podataka na zahtjev, uz poštovanje suvereniteta podataka i administrativne autonomije. Ključne komponente uključuju: hibridnu infrastrukturu interoperabilnosti, gdje svaka strana kontroliše vlastite podatke, registre i sigurnosne servere; centralni okvir povjerenja i registar tehničkih standarda za konzistentnost i pravno priznanje; integraciju osnovnih usluga e – uprave (e-ID, e-Potpis, e-Plaćanje, e-Poštanski sandučić); usklađivanje sa zakonodavstvom EU kao što su EIF, eIDAS, GDPR i Zakon o interoperabilnosti Evrope (2024/903); korištenje tehnologija otvorenog koda gdje je to izvodljivo, minimiziranje vezanosti za dobavljača i omogućavanje lokalne prilagodljivosti.

 

 

Radionica je održana uz prisustvo koordinatora za reformu javne uprave Bosne i Hercegovine, Darka Kasapa. Prisutni su bili i Robert Vidović, generalni sekretar Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, Almir Badnjević, direktor Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA), te Stela Vasić, savjetnica ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine. Pored navedenih institucija, učešće na radionici su uzeli i predstavnici Ministarstva pravde Bosne i Hercegovine. U ime Ureda koordinatora za reformu javne uprave Bosne i Hercegovine, pored koordinatora Kasapa, učestvovali su i Nedžib Delić, šef Operativne jedinice, Sabahudin Suljević, stručni savjetnik za informacione tehnologije i pružanje usluga, te Mubera Begić, stručna savjetnica za reformu javne uprave.