Nezavisne novine: SARAJEVO, BANJALUKA – Primjena novih carinskih tarifa u trgovini sa Evropskom unijom koja je juče stupila na snagu odvija se bez problema, potvrdio je Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.

"U sklopu priprema koje smo prethodno obavili, u informacioni sistem ubačene su nove carinske stope i carinjenje se od ponoći na svim carinarnicama odvija po novom sistemu", kazao je Kovačević.

Nove carinske stope važe samo za proizvode porijeklom iz EU, a ne primjenjuju se za robu uvezenu iz trećih zemalja koja se reeksportira u BiH. Kovačević je naglasio da na carinarnicama juče nije bilo gužvi.

Na graničnom prelazu Gradiška/Bosanska Gradiška uvoznici su se juče zadržavali oko tri sata, a na carinskom terminalu i po pet sati. Uvoznici, međutim, kažu da su ta čekanja uobičajena, te da do njih nije došlo zbog stupanja na snagu Privremenog sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.

Službenici na carinskom terminalu su nam potvrdili da su počeli da primjenjuju Privremeni sporazum i da očekuju veće gužve, za koje su, kako kažu, spremni.

Na graničnom prelazu Gradiška službenici, međutim, nisu upoznati s primjenom Privremenog sporazuma.

"Nama to niko nije javio. Obično onaj ko treba, zadnji sazna", kazali su službenici.

Kovačević je rekao da kompletna carinska služba ima informacije o stupanju na snagu Privremenog sporazuma i o novim carinskim stopama.

"Dva mjeseca se radilo na pripremi oko primjene Privremenog sporazuma i svi oni koji rade na carinskim ispostavama su u potpunosti informisani", naveo je Kovačević.

Drago Predić, koji iz Siska u BiH uvozi bitumen, na graničnom prelazu u Gradišci čekao je juče od deset časova do 13.30.

"Ne vjerujem da će nama, običnom narodu, ovaj sporazum išta bolje donijeti", kazao je Predić.

Ni Zoranu Čajiću, koji uvozi automobile iz evropskih zemalja, stupanje na snagu Privremenog sporazuma ne znači mnogo.

"Nešto su manje carine na uvoz, ali nam sada traže mnogo više papira i dok njih poplaćamo dođe nam na isto", istakao je Čajić, dodajući da je ovaj sporazum "samo dodatno zakomplikovao stvari".

Uvoznike, međutim, mnogo više od primjene sporazuma interesuje, kada će se smanjiti gužve, te kada će na carinskom terminalu dobiti toalet.

"Ovo je užasno, sporo rade. Čekamo na suncu po pet-šest sati. Svuda u svijetu na carini imate i tuš, a kod nas nema ni WC-a", kazao je jedan uvoznik iz Laktaša.

"Prvi osjetniji efekti primjene Privremenog sporazuma sa Evropskom unijom mogli bi se osjetiti za petnaestak dana", kaže Igor Gavran, projekt-menadžer u Vanjskotrgovinskoj komori BiH.

"Sasvim je sigurno da će vrlo brzo kao posljedica smanjenja i ukidanja carina pojeftiniti automobili, tehnička roba i bijela tehnika, dok će za ostalo trebati vremena", kaže Gavran. Prema njegovim riječima, većina kompanija neće odmah snižavati cijene budući da im treba vremena da svedu račune, ali i da potroše zalihe koje imaju u skladištima.

"Efekti sporazuma za dio privrede koji je dobio olakšice ukidanjem carina na opremu i repromaterijale osjetiće se dugoročno, ne prije kraja godine", naglašava Gavran.

U Ministarstvu vanjske trgovinske i ekonomskih odnosa BiH navode da je država spremna da uspješno primijeni odredbe sporazuma.

"Jedini problem je što smo preuzeli mnogo obaveza za rok od pet godina, prije svega u domenu ispunjenja standarda", kazao je Dragiša Mekić, pomoćnik ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa. Najavljuje da će Vijeće ministara formirati zajednički komitet, sastavljen od predstavnika države i entiteta, te Evropske komisije, koji će biti zadužen za praćenje provedbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP). Ovaj komitet imat će podgrupe za trgovinu, poljoprivredu, transport i finansije i redovno će se starati da budu provedene sve odredbe sporazuma.

Činjenica da je Ministarstvo 30. juna napustio Slobodan Puhalac, prema Mekiću neće predstavljati problem, budući da je Vilim Primorac, dosadašnji zamjenik, od juče v.d. ministra.

Halid Genjac, predsjedavajući Parlamentarne komisije za evropske integracije BiH, kaže da nema razloga za dramatičnu zabrinutost u pogledu ispunjenja evropskih obaveza BiH.

"Direkcija je identifikovala obaveze koje treba da ispuni i nadležne institucije za njihovo izvršenje. Očekujem da će naši institucionalni kapaciteti postepeno jačati i da ćemo odgovoriti izazovu", kazao je Genjac.

Najavljuje da će parlament BiH uskoro raspravljati o preciznijoj inventuri evropskih obaveza BiH.

"Ford" prvi snizio cijene

Predstavništvo "Forda" u BiH prvo je reagovalo na smanjenje carina na automobile.

"Od juče je na snazi novi cjenovnik koji smo uskladili sa smanjenjem carina na nove automobile. Pojeftinjenje je u rasponu od četiri do šest posto", kazao je Kadrija Begić, radnik u zastupništvu "Forda" u BiH.

U sarajevskoj kompaniji "Mobil Media", koja trguje tehničkom robom, navode da će cijene u ovom lancu prodavnica značajno pojeftiniti, ali postepeno, do kraja godine. Prema riječima portparola Alena Ćorovića, kompanija će takođe voditi računa o tome kakve će korake preduzimati konkurencija.

"Iako je od juče jeftinija carina na gorivo iz zemalja EU, u pogledu cijena naftnih derivata ništa se bitnije neće promijeniti", kazao je Izudin Ahmetlić, predsjednik Sekcije distributera i uvoznika naftnih derivata FBiH.