Државни координатор за реформу јавне управе и потпредсједник СДС-а Драган Ћузулан за Ослобођење тврди да БиХ због понашања Владе РС-а није добила десетине милиона еура помоћи.

– Упозоравао сам на ту праксу и раније и да је реформа јавне управе дијаметрална интересима странака које стварају партократски менталитет и желе политизовану јавну управу. Оне јавну администрацију схватају искључиво као бирачко тијело, а јавне ресурсе као средства за финансијске манипулације, каже Ћузулан, који за ову ситуацију оптужује Владу РС-а и њено солирање науштрб заједничких пројеката.

Наша земља још није усвојила цјелодржавну стратегију за реформу јавне управе, а министрица у Влади РС-а Лејла Решић каже да је нови стратешки оквир “као да читате Треће око, нема ни циља ни плана ни идеје”. Ако је документ усаглашен, откуд сад прича јесмо за реформе, али на други начин?

– Заиста не читам Треће око и не бавим се паранормалним феноменима. Али, јасно ми је да је то тражење алибија зашто да се нешто одбије. Први пут је да је неко из Владе РС-а то јасно рекао. До сада су стално стизали одговори у стилу били су избори или док се формира нова влада или… Сада је јасно да је у питању одсуство политичке воље. Стратешки оквир и акциони план су само један корак. Били смо охрабрени недавним састанком чланова Предсједништва БиХ са највишим европским званичницима у Bruxellesu, гдје је речено да ће се наставити провођење реформи, али очигледно није први пут да наши политичари једно говоре, а друго раде. Упозоравао сам на ту праксу и раније и да је реформа јавне управе дијаметрална интересима странака које стварају партократски менталитет и желе политизовану јавну управу. Оне јавну администрацију схватају искључиво као бирачко тијело, а јавне ресурсе као средства за финансијске манипулације.

Гледа се цјелина

Наглашавам да је приједлог стратешког оквира потпуно усаглашен на састанку Заједничке радне групе (ЗРГ) одржаном 29. марта 2018. и договорено је да се документ упути на владе и Савјет министара. ЗРГ чине и представници из РС-а, који су подржали приједлог документа. Они су нас обавијестили на састанку ЗРГ-а 18. јануара да је упућено више ургенција, те да су обављени разговори са представницима институција надлежних за давање мишљења, као и да није било примједби на садржај усаглашеног документа. Дакле, без икаквог разлога, чека се на усвајање стратешког оквира у Влади РС-а већ готово годину. На састанку Специјалне групе за РЈУ, која је успостављена као дијалог с представницима Европске комисије, одржаном прије неколико дана представници из РС-а обећали су ЕК да ће усвојити иновирану стратегију у наредних неколико седмица и имали су позитиван став о наставку рада Фонда за реформу јавне управе. Европска комисија сматра да је Фонд добар алат за подршку реформи и дала је подршку даљем унапређењу његовог рада. Сад министрица одједном говори супротно.

Због чега из власти Републике Српске инсистирају на разговору с донаторима?

– Сад одједном сазнајемо од министрице да нема комуникацију са DEU у БиХ, али да је наишла на разумијевање за примједбе Владе РС-а код шведске SIDA, једног од највећих донатора Фонда. Искрено, не знам о чему се ту ради, али ми је познато да су из Владе РС-а тражили начине како да се финансирају индивидуални пројекти. Замислите, Фондом ми оперативно управљамо, али су нам врата затворена за такве разговоре!? Министрицу Решић сам и раније упозоравао да приступ донатора није партикуларан и да они, донатори, гледају РЈУ као процес који треба да се проводи на свим нивоима власти, хармонизовано и истовремено. Истина је да је унутрашње уређење РС-а једноставније од ФБиХ и да то олакшава проходност и брзину реформи, али ЕК када оцјењује напредак земље, гледа цјелину. И ако један ниво нешто није провео, они то оцјењују негативно. Треба разумјети да ЕУ функционише као јединствен простор и ако желите бити чланица ЕУ, онда морате имати одговарајући ниво реформисања јавне управе.

Подсјећам да Фонд не функционише, како због неусвајања стратегије, тако и због одбијања представника из РС-а да потпишу анекс Меморандума о разумијевању о његовој успостави. Чак 10 пројеката који ће помоћи провођењу реформе јавне управе, а њих су припремали чланови надзорних тимова из РС-а, ФБиХ, БДБиХ и државног нивоа, чека на усвајање. РС је једини ниво власти који је користио индивидуалне пројекте из Фонда, док су сви остали (њих 23) били заједнички. Влада РС-а је у задњих седам година, откако и домаће власти учествују у Фонду, уплатила у Фонд свега 198.467 КМ, а требала је више. Непоштивање Меморандума, поред несразмјерног финансијског учешћа Српске у односу на друге нивое, огледа се и у чињеници да је у 2016. години Влада РС-а у два наврата донијела одлуке о исплати средстава за суфинансирање пројеката, међутим, тај новац никад није уплаћен на рачуне Фонда.

Шта заправо блокада једног од ентитета значи у цијелој причи и шта тиме губимо сви у овој држави?
– Све земље регије имају и већ реализују нове стратегије, јер је то јасан захтјев ЕК-а/СИГМА и један од предуслова за финансијску подршку процесу РЈУ од ЕУ. Дакле, оно што директно губимо јесу ИПА средства, али и други облици финансијске подршке из ЕУ. Државе региона које су овај посао завршиле већ су добиле значајна средства директне буџетске подршке, тако је нпр. Србија добила 90 милиона евра, Црна Гора 40 милиона… Ми се генерално понашамо врло нерационално.

 

Цјелокупан интервју погледајте овдје.