Потпредсједница Владе Миланка Опачић и помоћник министра управе Дарко Парић представили су данас Владин пројект Средишњи државни портал и е-грађани захваљујући којем грађани од данас, након што у Фини добију своје корисничко име и електронички претинац за комуникацију, може бесплатно путем интернета доћи до својих документа који ће имати електронски печат.

Након двије и пол године рада, систем у јавној управи који је био неуређен и нефункционалан овим пројектом прибижавамо грађанима, изграђујемо "државу без папира" и напокон државу приближавамо грађанима, истакнула је Опачић.

Циљ је да грађани путем интернета ускоро могу пријављивати порез, рођење дјетета, добити обавијести да су стигле породиљне накнаде или да им МУП дојављује поруком да им истиче путовница.

Од данас већ могу затражити родни или вјенчани лист, а путем е-Дневника провјерити оцјене свога дјетета, да ли је имало изостанака.

Опачић је додала како је у саборској процедури Закон о државној информацијској инфраструктури који ће бити усвојен до 15. јула и који је императив читавог пројекта који ће, како је предвиђено, потпуно профункционирати у року од три године.

Прва фаза пројекта је да ће грађани моћи добити све информације и обавијести, рекла је Опачић напомињући да се апликацијом у систему социјалне помоћи већ отишло корак даље, односно да корисници социјалне помоћи или они који аплицирају на њу више не требају доносити потврде и документе јер се једним кликом све може видјети и провјерити.

У оквиру пројекта је и нови Средишњи државни портал, а у оквиру којега Влада већ данас има нову wеб страницу. На том ће порталу бити све што се тиче рада Владе, рекао је помоћник министра управе Дарко Парић. Објаснио је да је истем платформа да било ко у јавној управи у њега стави све своје услуге.

Додао је да ће грађани у Фини добити потребне податке за отварање корисничког претинца, а систем ће их препознавати по имену и презимену.

Лични кориснички претинац омогућава директан приступ електронским услугама јавне управе и примање личних електронских порука, а доступан је и као апликација за паметне телефоне (тренутно само за Андроид), а ускоро и за двије остале платформе.

Већ око милион хрватских грађана користи се сличним системом у трансакцијама с банкама, па не видимо разлога да грађани то не прихвате и не користе у овом пројекту, рекла је Опачић.

Одговарајући на питање што ће бити с оним грађанима који немају интернет или са старијима који се њиме не знају користити, одговорила је да има оних који се никада неће научити користити интернетом, али да ће се за такве побринути дјеца или ближњи. Што се доступности интренет мреже тиче, нагласила је да ће ускоро бити обједињени сви оптички капацитети, укључиво и ХЕП и Плинацро и да ће веза бити доступна свугдје у Хрватској.

Од данас у систему е-грађани, могуће је, и то бесплатно, затражити електронске изводе из матичне књиге рођених или вјенчаних, провјерити свој упис у регистру бирача, информисати се о оцјенама дјетета у школи, провјерити изабраног доктора, наручити Европску картицу здравственог осигурања, затражити своју електронску радну књижицу у ХЗМО-у, информисати се о очекиваном износу пензије, регистровати се као потенцијални послопримац, провјерити уплаћене доприносе у други ступ пензијског осигурања, прибавити потврде од РЕГОС-а, провјерити своју порезну књиговодствену картицу, провјерити своје податке у ОИБ систему или администрирати свој електронски идентитет.

Читав пројекат израдила је Агенција за подршку информацијским системима и информацијским технологијама, АПИС ИТ д.о.о., а у три године Влада је на пројект испланирала потрошити 30-ак милиона куна. (Извор: www.jutarnji.hr)