Савјет министара БиХ на сједници одржаној данас у Сарајеву размотрио је и усвојио Полугодишњи извјештај о напретку – праћења провођења Ревидираног Акционог плана 1 (РАП1) Стратегије реформе јавне управе у БиХ за период јануар – јуни 2013. године, с препорукама које су дате у извјештају.

За досадашњу реализацију (с роком у 2011., 2012. и првој половици 2013. године), према РАП1, планирано је 56 до 58 једнократних циљева, овисно од управног нивоа. Реализирано је 21% у потпуности, а 34% дјеломично, док реализација 20% ових циљева није  почела, а 25% је у почетној фази реализације.

Задужене су одговорне институције с нивоа БиХ да изврше нереализиране обвезе из 2011. и 2012. године, те да код израде програма рада за 2014. годину унесу обвезе из Ревидираног Акцијског плана 1 Стратегије реформе јавне управе.

Препоручено је владама Федерације БиХ, Републике Српске и Брчко Дистрикта БиХ да изврше нереализиране обвезе из 2011. и 2012. године, те да о реализацији ових обвеза доставе податке Уреду координатора за реформу јавне управе најкасније до идућег извјештајног периода.

У извјештају је констатовано да је у области Стратешко планирање, координација и израда политика завршен пројект „Скица развоја централних органа влада у БиХ – Имплементација фазе I” те да је у почела имплементација друге фазе овог пројекта који се финансира средствима ИПА-е.

У овом периоду развијен је и пројектни приједлог „Стратешко планирање и развој јавних политика – СППД II” који има за циљ јачање процеса стратешког планирања и израде јавних политика у органима јавне управе што ће доприњети пружању бољих јавних услуга грађанима као и пружања подршке процесу интеграције БиХ у Европску унију.

Поред стратешког планирања, током прве половине 2013. године, кроз пројекте али и индивидуалним активностима одговорних институција, реализиране су активности које имају за циљ јачање система креирања политика на свим нивоима власти, укључујући и стварање претпоставки за достизање стандарда боље регулативе.

Највећи искорак у овом сегменту је учињен на нивоу ФБиХ усвајањем Стратегије регулаторне реформе, затим на нивоу РС-а доношењем Одлуке о спровођењу процеса процјене прописа у поступку израде закона, те на нивоу ВМ БиХ израдом нацрта Одлуке за развој јавних политка са пратећом методологијом.

У области Јавних финансија завршен је пројекат „Информацијски систем управљања буџетом – БМИС“ као и проширење пројекта с додатних 76 БМИС лиценци и додатним софтверским БМИС модулом за аутоматско планирање плаћа с додатном интеграцијом са системом за обрачун плаћа. У овој области припремљен је и пројекат „Јавно приватно партнерство“ а његов циљ је успостава функционалног система јавног приватног партнерства у БиХ у складу с европским законодавством, европским стандардима и најбољим европским праксама. Реализација овог пројекта, обзиром да ће законски оквир за ЈПП бити успостављен на нивоу БиХ, ФБиХ, РС и БД БиХ, допринијеће бољем алоцирању ангажираних финансијских средстава, већој ефикасности ангажираних средства, те држањем расхода у оквирима буџета. Такођер, особље релевантних институција ће бити обучено за провођење ЈПП, пословна заједница упозната с ЈПП и обучена за његово провођење, а биће креирано и повољно пословно окружење за ЈПП. 

Почела  је и имплементација пројекта „Јачање управљања јавним финансијама“ који се финансира из ИПА 2010.

У области Управљање људским потенцијалима најзначајнији напредак, с аспекта укупног напретка у области у овом полугодишту, остварен је у сегменту управљања учинком. Наиме, већ раније су БиХ, ФБиХ и РС донијели нове подзаконске акте којима се регулише ова област, али и којима се утврђују радни циљеви. Према новим подзаконским актима за друго полугодиште 2012. на нивоу БиХ је 31 институција доставила извјештај о реализираном оцјењивању, док су у Републици Српској за прво полугодиште 2013. све инситуције (44) урадиле оцјењивање. У Брчко дистрикту БиХ су по старом правилнику оцијењени запосленици у свим одјељењима Владе Брчко дистрикта БиХ и институција. У Федерацији БиХ не постоји законска обавеза о информисању надлежног тијела о оцјењивању, па подаци за сада нису познати.

Чланови Надзорног тима за ову реформску област, у сарадњи са експертима СИГМА припремили су нацрт „Оквира политике за развој управљања људским потенцијалима у структурама државне службе у БиХ“. Ради се о изузетно значајном документу који треба да допринесе реализацији циљева који су утврђени у области реформе државне службе и постизању укупног циља на стварању професионалне, политички непристрасне, национално избалансиране, етичне, стабилне и активне јавне управе зацртаног кроз Стратегију РЈУ. Намјера је да се кроз документ утврде усаглашена начела, према којима ће појединачне структуре јавне управе у БиХ утврдити своју политику развоја у овој области и усмјеравати активности на развоју УЉП како би се осигурао уједначен и усклађен приступ код будућих унапређења легислативе али и пракси у наредном периоду.  

Потписан је уговор за имплементацију пројекта „Проширење информационог система за управљање људским потенцијалима са софтверским модулима за планирање кадрова и вођење интерног тржишта рада у републичким органима Републике Српске“. Пројекат ће бити финансиран из Фонда за РЈУ, а допринијет ће даљем унапређењу информационог система за УЉП у сегменту кадровског планирања и вођења интерног тржишта рада на нивоу РС.

У извјештају је констатирано да су кључни проблеми у овој области  – неусвајање Закона о државним службеницима и намјештеницима Федерације БиХ и Закона о државној служби у органима управе Брчко дистрикта БиХ, те неоперационализација информационог система за управљање људским потенцијалима на ниво БиХ.

У области Управни поступци и управне услуге констатовано је да једино Влада Федерације БиХ још није усвојила Програм за побољшање квалитета управног одлучивања у БиХ (нереализирана активност из 2011.). У току је процедура јавне набавке за пројект „Едукација водитеља управних поступака и инспектора“, коју проводи Делегација Европске уније у БиХ с обзиром на то да се пројект финансира из програма ИПА 2011. Од пројекта се очекује да побољша квалитет рада водитеља управних поступака и инспектора и створи увјете за њихов ефикаснији и транспарентнији рад у органима управе.

У току је усаглашавање пројектног приједлога и израда пројектног задатка за пројект „Успостављање и/или јачање капацитета институције/а за контролу прописа и успостављање система редукције административних препрека“. Пројектом ће се успоставити систем редукције административних препрека у приједлозима прописа као и у постојећим прописима посредством механизма процјене утицаја прописа, успоставиће се и/или ојачати капацитети институције/а одговорне за контролу прописа у погледу административних препрека. С обзиром на то да се пројект односи и на област Стратешко планирање, кооринација и израда политика, његовом имплементацијом реализират ће се и циљ који се односи на успостављање у пословницима ВМ/влада потребних механизама за постизање стандарда квалитета прописа/политика.

У области Институционална комуникација настављена је пракса годишњег планирања комуникације кроз годишње акционе планове/планове комуникације на нивоу СМ/влада, а у наредном периоду очекује се реализација пројеката „Обука службеника за односе с јавношћу – фаза II“ и „Изградња капацитета за борбу против корупције у структурама државне службе у БиХ”, заснованих на циљевима РАП1.

У области Е-управа забиљежен је ограничени напредак. Усвајањем финалног извјештаја на сједници Управног одбора Фонда за РЈУ формално је завршен пројект „Израда и успостављање Оквира интероперабилности и стандарда за размјену података“, али иако је у склопу пројекта припремљен и усаглашен сет докумената они још нису верифицирани ни на једном нивоу власти. Уред координатора одржао је у априлу и мају презентације представницима релевантних институција свих управних нивоа које су показале да је потребно осигурати  политичку подршку за усвајање докумената припремљених у оквиру пројекта али и да ће подршка бити потребна институцијама задуженим за успоставу интероперабилности. Такођер, представници свих нивоа власти сагласни су да је потребно даље промовирати Оквир интероперабилности и подржати пројекте којима ће бити даље развијана интероперабилност.

Уред координатора је припремио, а Управни одбор Фонда за реформу јавне управе и усвојио, пројектни приједлог и пројектни задатак „Мапа пута за реформу регистрације пословних субјеката“. Циљ пројекта је да повећа конкурентност привреде БиХ и да стимулише пословне субјекте повећањем ефикасности, ефективности, квалитета, флексибилности и транспарентности услуга које се пружају пословним субјектима, кроз кориштење информационе и комуникационе технологије у реструктуирању државне управе.  Наведеним пројектом бит ће створена  комплетна мапа пута, усаглашена са свим релевантним заинтересованим странама како би се омогућило покретање и вођење посла са јавним властима у БиХ кроз јединствену тачку контакта и електронски.  У коначници овај пројекат директно доприноси могућности да се регистрација предузећа изврши на једном мјесту било електронски тј. онлине  или на једној физичкој локацији са знатно смањеним временом поступка и укупним трошковима чиме се повећава конкурентност БиХ у привлачењу страних инвестиција и укупном амбијенту пословања.

Када је у питању проведба индивидуалних мјера које испуњавају институције, као једна од важнијих активности наведена је издавање електронских личних карти.  

Више о реализацији обавеза из РАП 1 Стратегије реформе јавне управе у БиХ можете погледати овдје (бос).